2 514 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Visonic Powermaster 10 - Död!
Hej,
Jag har en Powermaster 10 som rapporterade "BATT. AVKOPPLAD" över SMS. När jag kom hem var den död (inte bara displayen alltså).
Jag har kollat strömadaptern (7.2 V) och även batteripacket är OK (4.8V).
Tips på vad jag kan kolla/göra?
Powermaster är primitiv men stabil. Jag har ganska många kringenheter så jag önskar att fortsätta med systemet några år till. Det finns säkert inbytesenheter (Protexus) men kunde man laga kretskortet slipper jag programmera upp det.
/björn
Jag har en Powermaster 10 som rapporterade "BATT. AVKOPPLAD" över SMS. När jag kom hem var den död (inte bara displayen alltså).
Powermaster är primitiv men stabil. Jag har ganska många kringenheter så jag önskar att fortsätta med systemet några år till. Det finns säkert inbytesenheter (Protexus) men kunde man laga kretskortet slipper jag programmera upp det.
/björn
Låter som DC/DC-delen gett upp, borde vara denna https://secureus.se/power-supply-trafopm10-visonic/. Det drabbade min PM 10 men eftersom man också behöver byta kommunikationsmodulen till 4G framöver också så bytte jag till IQ Panel i stället för att laga den.B Björn Carlsson skrev:Hej,
/björn
Edit: det är ingen DC/DC utan AC/DC givetvis.....
Redigerat:
PowerSupply är fortfarande pigg och ger 7.2V ut. Backup-batteriet är fulladdat också.
Jag har nyligen bytt kommunikationsmodulen.
IQ Panel kräver abonnemang så det är uteslutet (Home Assistant löser allt annat runt i kring).
Jag har nyligen bytt kommunikationsmodulen.
IQ Panel kräver abonnemang så det är uteslutet (Home Assistant löser allt annat runt i kring).
Även min dog, i samband med ett strömavbrott. Batteriet är helt kasst (0,5V), men finns ersättningsbatterier på Amazon för 150-200 kr. Internt power supply (dvs 220V i sladd går in i centralenheten) där en liten omvandlare ska ge 7,5VDC men min ger en instabil utspänning runt 5V när den är obelastad (ej inkopplad till enheten). Med stabil 7,5V från annat håll går enheten igång. Vet inte än hur den hanterar frånvaro av batteri, vill först kolla att den funkar utan 2G utan bara ethernet.
Finns fler protexus kunder här? Vad har ni gjort med era system? Trodde att mitt skulle fortsätta funka över IP (nätverkskabel) när 3g släcktes ned, men som jag nu läst mig till stå stängde även protexus av den gamla "gratisservern" för appen. Troligen får de själva betala nåt till visonic för att köra den, men att lägga massor av tusenlappar på att uppgradera systemet och sen betala 99kr / mån till protexus, 120 till Tempest och på det (antar jag) ett 4g kort för ett par hundringar om året, det känns inte så kul. Speciellt inte när man upptäckt att Visonic inte verkar vara så serviceinriktade. Jag var mycket nöjd både med protexus och visonic de första åren jag hade dem, men just nu känner jag mig tveksam framåt om det är rätt väg. Det är nästan alltid någon hemma, då vi jobbar mycket hemifrån och inte längre har tillgång till sommarstuga att låna. Så vi använder larmet några få gånger om året.
Ja, jag har IP modul, och larm går fram till tempest, men visonic-go appen svarar att servern är död. Som jag förstår går larmen direkt till Tempest och inte via servern.slothy skrev:
Frågan är, kan jag göra det och ha kvar kopplingen till Tempest?
Jag ska leta efter dina inlägg.
Om detta fungerar lägger jag gärna en slant på att pimpa upp mitt larm, kanske till och med köpa en 4g modul. Jag köpte en beg panel med senare firmware så det skulle funka, men protexus verkade inte så intresserade att hjälpa mig konfigurera den nya panelen så att den skulle klara detta. Drömscenario vore ju egen gratis "appserver", fortsatt koppling till Tempest och en 4g modul i den nyare panelen.
Hej! Köpte du en ny omvandlare eller löste du det på annat sätt? Min enhet dog också, får ut runt 5V obelastat.slothy skrev:
Även min dog, i samband med ett strömavbrott. Batteriet är helt kasst (0,5V), men finns ersättningsbatterier på Amazon för 150-200 kr. Internt power supply (dvs 220V i sladd går in i centralenheten) där en liten omvandlare ska ge 7,5VDC men min ger en instabil utspänning runt 5V när den är obelastad (ej inkopplad till enheten). Med stabil 7,5V från annat håll går enheten igång. Vet inte än hur den hanterar frånvaro av batteri, vill först kolla att den funkar utan 2G utan bara ethernet.
Ny omvandlare verkar kosta runt 500 med frakt, som billigast.
Trist!N NyHusägare32 skrev:
Jag köpte (hade sen tidigare) en generic från Kjell som kan ge 7,5V ut. Blev lite fulkoppling och mycket smältlim så inte så snyggt. Jag var osäker på om det skulle räckt men hade jag vetat att det skulle det, så hade jag köpt en färdig modul på typ Amazon. Tror de är billigare där.
Om det är någon som behöver så har jag ett par helt nya powersupply till Visionic Powermast -10 samt helt nya batteri. Skriv till mig i så fall, Kan skickaslothy skrev:
Klicka här för att svara