13 185 läst ·
53 svar
13k läst
53 svar
Verisure utan abonnemang
Sida 1 av 4
Hej. Har tidigare fått information från Verisure att det går att friköpa larmet och köra via appen utan abonnemang. De säger nu att det inte går sedan Maj 2024. Är det någon som vet om det stämmer? Slutar verkligen allt fungera om man avslutar abonnemanget?
De sa samma till mig, men vad jag förstått så ska man ibland ha tur att prata med rätt person. I vissa fall har det tex kostat olika mycket att låsa upp sina saker beroende på vem folk har pratat med. Jag kommer i alla fall försöka ringa igen och se vad man kan göra.Rikard Vessling skrev:
I nya avtalet står att de äger rätten att avsluta samtliga tjänster men tror inte det står samma i vårat avtal, måste kolla igenom och återkomma…N Nilsbygger skrev:
Sa upp mitt Verisure i Juli också, och fick samma information, Frågan är om man ens orkar bråka om skiten. Den informationen jag fått från Verisure nu är att de inte kommer ta ned larmet, så skyltar och larmsystem sitter kvar, om än inte inkopplat. Så då når man ju en väldigt stor del av effekten ändå, med att avskräcka från inbrott.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Har idag sagt upp mitt abonnemang hos Verisure. Jag har haft larmet sedan 2015 men för ett år sedan uppdaterades huvudenheten till en med 5G-funktion.
Det var ett långt samtal med övertalningsförsök om att jag skulle behålla larmet, bl.a blev jag erbjuden prissänkning till 299:-/månad vilket skulle vara deras absolut lägsta pris. Jag har betalt 336:-/månad sedan ett drygt år men den höjdes till 471:- för någon månad sedan. För ett år sedan var avgiften på ca 550:-
Okej, nu är det uppsagt med 3 månaders uppsägningstid som jag betalar för. Jag får behålla samtliga komponenter och skyltar utan extra avgift (betalde dock 8000:- för allt under hösten 2015).
Som jag förstår det så kan jag inte använda delar av larmet alls efter att abonnemanget upphört, kanske har jag fel men får väl veta det här i så fall.
Min fråga, finns det en marknad för mina alla enheter?
Alltså kan man sälja eller lämna ut delarna till andra som vill ha? Det rör sig om 5 dörrkontakter, 4 smartplugs, två rökdetektorer, rörelsedeckare med kamera och sen även en modul för styrning av Yale Doorman som jag har för mig att jag köpte för någon tusenlapp eller så. Till detta kommer huvudenhet med WiFi och 5G-koppling samt sirén.
Troligen behöver jag väl koppla bort mina enheter från mitt abonnemang innan det plockas bort?
Det var ett långt samtal med övertalningsförsök om att jag skulle behålla larmet, bl.a blev jag erbjuden prissänkning till 299:-/månad vilket skulle vara deras absolut lägsta pris. Jag har betalt 336:-/månad sedan ett drygt år men den höjdes till 471:- för någon månad sedan. För ett år sedan var avgiften på ca 550:-
Okej, nu är det uppsagt med 3 månaders uppsägningstid som jag betalar för. Jag får behålla samtliga komponenter och skyltar utan extra avgift (betalde dock 8000:- för allt under hösten 2015).
Som jag förstår det så kan jag inte använda delar av larmet alls efter att abonnemanget upphört, kanske har jag fel men får väl veta det här i så fall.
Alltså kan man sälja eller lämna ut delarna till andra som vill ha? Det rör sig om 5 dörrkontakter, 4 smartplugs, två rökdetektorer, rörelsedeckare med kamera och sen även en modul för styrning av Yale Doorman som jag har för mig att jag köpte för någon tusenlapp eller så. Till detta kommer huvudenhet med WiFi och 5G-koppling samt sirén.
Troligen behöver jag väl koppla bort mina enheter från mitt abonnemang innan det plockas bort?
Redigerat:
Du behöver be Verisure att låsa upp samtliga enheter. Huvudenheten låser de inte upp så den kan du kasta för är den upplåst kan man skapa nytt eget styrt larm utan abonnemang och det vill de inte. Men övriga enheter går att sälja om de är upplåsta…D dickedick skrev:Har idag sagt upp mitt abonnemang hos Verisure. Jag har haft larmet sedan 2015 men för ett år sedan uppdaterades huvudenheten till en med 5G-funktion.
Har också sagt upp mitt Verisure och det är helt omöjligt att få det lokalt.
Har verkligen pushat mot Verisure och pratat med en handfull personer. Sedan förra året har de helt tagit bort möjligheten att på något sätt använda komponenterna utan ett Verisure larmabonnemang. Det enda som fungerar är brandvarnarna.
Trodde att man på något sätt kunde få larmet i huset till att gå igång av vattensensorn eller att lokalt kunna aktivera skalskyddet på panelen men inte det. Komponenterna är helt värdelösa utan Verisures abonnemang och inget öppet gränssnitt. Brandvarnarna kommer att reagera enskilt, that's it.
Kan inte riktigt smälta att detta är okej. Detta är värre än operatörslåsta telefoner som var kritiserat för att hämma konkurrensen. De kunde man åtminstone betala en avgift för att få upplåsta.
Sen har de under pågående avtal tagit bort något de använt som säljargument när man väl köpte sina komponenter.
Har verkligen pushat mot Verisure och pratat med en handfull personer. Sedan förra året har de helt tagit bort möjligheten att på något sätt använda komponenterna utan ett Verisure larmabonnemang. Det enda som fungerar är brandvarnarna.
Trodde att man på något sätt kunde få larmet i huset till att gå igång av vattensensorn eller att lokalt kunna aktivera skalskyddet på panelen men inte det. Komponenterna är helt värdelösa utan Verisures abonnemang och inget öppet gränssnitt. Brandvarnarna kommer att reagera enskilt, that's it.
Kan inte riktigt smälta att detta är okej. Detta är värre än operatörslåsta telefoner som var kritiserat för att hämma konkurrensen. De kunde man åtminstone betala en avgift för att få upplåsta.
Sen har de under pågående avtal tagit bort något de använt som säljargument när man väl köpte sina komponenter.
Verisure ringde mig i fredags och "erbjöd" mig att byta ut min 2G-huvudenhet till en som inte slutar fungera i år. De ville ha 2000 för detta och då ingick två uppgraderade huvudenheter och en genomgång av larmet.D dickedick skrev:Har idag sagt upp mitt abonnemang hos Verisure. Jag har haft larmet sedan 2015 men för ett år sedan uppdaterades huvudenheten till en med 5G-funktion.
Jag var inte så sugen på att betala 2000 så jag sa att jag bara var intresserad av att byta ut huvudenheten, då kostade det plötsligt 490 kr.
Men... jag började också titta på vad jag egentligen betalar för larmet och det var fan en chock. 636 kr per månad har de sugit ut från mig. Så nu får det vara slut med det. Antingen sänker de avgiften till 299 OCH bjuder på uppgraderingen eller så byter jag leverantör.
Verisure är hutlöst dyrt.A andost skrev:Verisure ringde mig i fredags och "erbjöd" mig att byta ut min 2G-huvudenhet till en som inte slutar fungera i år. De ville ha 2000 för detta och då ingick två uppgraderade huvudenheter och en genomgång av larmet.
Jag var inte så sugen på att betala 2000 så jag sa att jag bara var intresserad av att byta ut huvudenheten, då kostade det plötsligt 490 kr.
Men... jag började också titta på vad jag egentligen betalar för larmet och det var fan en chock. 636 kr per månad har de sugit ut från mig. Så nu får det vara slut med det. Antingen sänker de avgiften till 299 OCH bjuder på uppgraderingen eller så byter jag leverantör.
Inte omöjligt att få 299:- /mån. Var dock uppmärksam, rabatten är alltid tidsbegränsad och man måste fråga för att få veta slutdatumet.
När jag skulle säga upp mitt abonnemang var processen:
- Prata med kundtjänst som skapar ett ärende om uppsägningen, Verisure ringer upp inom några dagar.
- Ungefär 1 vecka senare ringer dom upp från kundtjänst. Erbjuder mig 499:- istället för mina 676:-. Säger att jag vill säga upp och då är det inget hon kan lösa men jag kopplas vidare till ytterligare en ny person.
- Tredje personen erbjuder mig direkt 349:- / mån. Vill fortfarande säga upp och då får jag äntligen en bekräftelse på uppsägningen.
Det är ju inte lätt att säga upp om man säger så.
Jag fick allt gratis mot att jag inte sa upp mitt abonnemang. Så jag behöll det i 1,5 år men har sagt upp det nu.A andost skrev:Verisure ringde mig i fredags och "erbjöd" mig att byta ut min 2G-huvudenhet till en som inte slutar fungera i år. De ville ha 2000 för detta och då ingick två uppgraderade huvudenheter och en genomgång av larmet.
Ringde Verisure och berättade att de nog får anstränga sig om de ska behålla mig som kund. Handläggaren hade inte befogenhet att direkt säga ja men han skulle skicka det vidare, de "registrerar ett ärende" och kommer att ringa inom en vecka.