288 läst ·
7 svar
288 läst
7 svar
Shelly eller Plejd trappkoppling
Mitt garage har trapp-strömbrytare vid två dörrar. Nu skall jag sätta in en timer som räknar ner 30 minuter, och släcker ljuset i taket (som jag glömmer ofta).
Den skall bara släcka om jag glömmer. Alltså inte råka tända efter 30 min om jag släckt. Detta oavsett dörr. Går det att få "idiotsäkert"?
Vilken skall jag använda? Jag har wifi där. Duger det med shelly mini 1PM
edit
Verkar som Plejd ctr-01 skulle passa
Den skall bara släcka om jag glömmer. Alltså inte råka tända efter 30 min om jag släckt. Detta oavsett dörr. Går det att få "idiotsäkert"?
Vilken skall jag använda? Jag har wifi där. Duger det med shelly mini 1PM
edit
Verkar som Plejd ctr-01 skulle passa
Redigerat:
En enkel Shelly duger gott. Rent krasst behöver den inte ens WiFi för en så enkel sak, utan du ansluter direkt till den med mobilen och ställer in "Auto off" efter valfri fördröjning.
WiFi/internet behövs för att klockan ska gå rätt om man ska programmera till- och frånslag på bestämda tider.
WiFi/internet behövs för att klockan ska gå rätt om man ska programmera till- och frånslag på bestämda tider.
S styren skrev:
"För en sådan enkel sak"useless skrev:
Jag var för snabb där, ang inkopplingen
Det är ju två trådar i strömbrytaren ( 2 L) Var kopplar jag in dessa?
O och SW
https://www.inet.se/produkt/8310067/shelly-1pm-mini-gen-3 (inkoppling?)
Redigerat:
Hittade denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd-dwn-01och-trappkoppling.536077/
Kanske dags att tänka om och gå över till Plejd. Den tråden verkar behandla just trappkoppling+Plejd.
Vill dock helst använda shelly, just här. Någon som kan ge förslag på inkoppling av tråd (se länk/bild från Inet).
Kanske dags att tänka om och gå över till Plejd. Den tråden verkar behandla just trappkoppling+Plejd.
Vill dock helst använda shelly, just här. Någon som kan ge förslag på inkoppling av tråd (se länk/bild från Inet).
Vad är det mer specifikt du undrar över? Plejd kopplas på precis samma sätt som Shelly, dvs fast fas och nolla till L och N, befintlig tändtråd till SW och utgången O till lampan.
Ingången ställs in som växlande.
Ingången ställs in som växlande.
Ingenting- tackar! Detta borde jag klara.useless skrev:
Vad menar du med "Ingången ställs in som växlande." Är det i appen, eller fysiskt i dosan..
I konfigurationen i Shellyn. Den kan antingen ställas in så den känner av när strömbrytarna växlar mellan on/off eller så den känner av en puls om man har återfjädrande strömbrytare.S styren skrev:
Jag har för mig att växlande läget är standardinställningen.
Klicka här för att svara