SSSS
Jag är ny på Home Assistant, såhär gjorde jag. Morgondagen får en egen (likadan) graf när dessa priser ramlar in. Skapade en sensor med prisstatus billigt/medel/dyrt 1/3 av dygnet vardera. Men man kan också överstyra så att allt under ex. 0,3 kr/kWh räknas som billig tid.

Dock så styr jag inget med detta ännu då jag inte har kvartspriser.

Diagram över elpriser idag och imorgon med kvartalsspann i SE2. Idag visas prisstatus som billig och gräns 0,3 kr/kWh, inga kvartspriser ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande, fast fyra intervaller. Är fortfarande relevant efter fem år med många "regeländringar".

Din algoritm är en bra start för att börja med timpriser och att styra värme/varmvatten/förbrukare.

Sätt igång!🤓

Orkar ni lägga ut koden? Det vore väldigt trevligt att ha något att inspireras av.

E
kashieda kashieda skrev:
Orkar ni lägga ut koden? Det vore väldigt trevligt att ha något att inspireras av.
Inte kod direkt för en prisintegration, men denna integration använder procentiler, 10%, 25%, 50%, 75%, 90%. Med denna information kan man sedan bestämma vad som är normalt och inte. Procentilerna uppdateras varje dag automatiskt, så priset är alltid up to date.

https://github.com/enoch85/EffektGuard

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sättande av nivåer och hjälpvariabler:

template:
- sensor:
- name: "cheap_level"
state: >
{{( ( float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_05_0' , 'min' ) ) + float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_05_0' , 'average' ) ) ) / 2 ) }}
- sensor:
- name: "cheap"
{{float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_05_0' , 'current_price' ) ) < ( float( states('sensor.cheap_level'))) }}
- sensor:
- name: "expensive_level"
{{( ( float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_05_0' , 'max' ) ) + float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_05_0' , 'average' ) ) ) / 2 ) }}
- sensor:
- name: "expensive"
{{float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_05_0' , 'current_price' ) ) > ( float( states('sensor.expensive_level'))) }}

Automationsexempel (övriga nivåer funkar på motsvarande sätt):

alias: Varmvatten hög
description: Höj varmvattentemp vid lågt elpris
mode: single
triggers:
- entity_id:
- sensor.cheap
to: "True"
trigger: state
conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.expensive_level
above: 0.5
- condition: state
entity_id: input_boolean.bortrest
state: "off"
actions:
- data:
temperature: 55
target:
entity_id: climate.warm_water_stop_temp
action: climate.set_temperature

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
J Jensa86 skrev:
Såhär visar jag det, blir andra färger på staplarna dock när priset är högre för att göra det tydligt. Under 1kr är det grönt dock :)
[bild]
Super gammalt inlägg jag vet, men har du koden för dom där etiketter som visar nu och högsta lägsta?

Sittställning
Såhär löste jag det med att identiera timmarna, detta parat med en notis varanan timme som säger vilket pris det är.

• Graf över elpris Nord Pool SE4 med olika färger för varje timme, indikerar prisändringar mellan 00:00 och 21:00, samt prisökningar och minskningar.
    Skapa konto
  • Notis om elpris: 105 öre, ändras 12:00 till 104 öre. Tid: 11:28. Tidigare priser: 133 öre kl 16, 84 öre kl 04. App-symbol med trädikon.
Här är hela koden så som den är nu. Är samma visuelt, bara lite fixar för när det ändrades till kvartspris.

type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
experimental:
color_threshold: true
apex_config:
yaxis:
min: 0
hours_12: false
span:
start: hour
offset: "-3h"
now:
show: true
label: Now
header:
show: true
show_states: true
colorize_states: true
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025
name: Energy Price Now
type: column
data_generator: |
return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
})).concat(entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
}));
show:
in_header: false
extremas: true
color_threshold:
- value: 0
color: green
- value: 1
color: orange
- value: 2
color: red
- value: 3
color: darkred
- value: 4
color: black
name: Now
color: orange
show:
in_chart: false
float_precision: 2
name: Average
attribute: average
color: grey
float_precision: 2
stroke_width: 2
group_by:
duration: 1d
show:
in_chart: false
legend_value: false

Vad mitt element i mitt kontor kostar, mest en kul grej för vi har fjärrvärme i övriga huset.

Kontrollpanel för klimatstyrning visar kostnad och energiförbrukning för kontorselement, januari till mars: 336.70 SEK, 154.1 kWh per år.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.