1 624 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Larm med larmcentral?
Aldrig känt något behov av larm. För 3 år sen flyttade vi till ny bostad och tog över larmet. Larmet ifråga är ett äldre friköpt Visonic larm från Garda som är kopplat mot Lövestad larmcentral. Tyvärr missade jag att uppsägningstid var 3 år! Så nu går det alltså ut. Är tveksam till behovet av larm förutom möjligtvis uppkopplat brandlarm. Kostnaden var 1500kr för 3 år och LF ger 500kr rabatt per år på hemförsäkringen så i princip är ju larmet gratis. Så ända nackdelen egentligen är att larmcentralens personal tittar ibland när man pillar navelludd.
Hur resonerar ni kring larmcentral eller ej? Funderar på att köra utan. Kan fortfarande styra med SMS och eventuellt integrera det med Home Assistent för mer funktionalitet.
Hur resonerar ni kring larmcentral eller ej? Funderar på att köra utan. Kan fortfarande styra med SMS och eventuellt integrera det med Home Assistent för mer funktionalitet.
https://se.trustpilot.com/review/www.lovestadlarmcentral.seJ J-banan skrev:
Jadu, fråga dom.
Ena grannen är pensionärer som alltid är hemma, andra grannen är brandman. Brandstationen ligger 1km bort. Är inte super bekymrad över brand heller. 😂
Redigerat:
Om du har villa så vill du säkert ha egna kameror o då kan du ju koppla ihop egna sensorer o brandvarnare så att du själv får meddelande på telefonen om något händer och inte behöver oroa dig för något som inte egentligen hänt o att du ska få vänta på den återkopplingen från larmbolaget.F Fideliox skrev:Aldrig känt något behov av larm. För 3 år sen flyttade vi till ny bostad och tog över larmet. Larmet ifråga är ett äldre friköpt Visonic larm från Garda som är kopplat mot Lövestad larmcentral. Tyvärr missade jag att uppsägningstid var 3 år! Så nu går det alltså ut. Är tveksam till behovet av larm förutom möjligtvis uppkopplat brandlarm. Kostnaden var 1500kr för 3 år och LF ger 500kr rabatt per år på hemförsäkringen så i princip är ju larmet gratis. Så ända nackdelen egentligen är att larmcentralens personal tittar ibland när man pillar navelludd.
... och skulle det vara något så är det goda grannar o 112 som gäller.
Ja, har Home Assistent idag så skulle haft något där. Men jag är inte så värst intresserad av hemlarm direkt.F Fnularen skrev:Om du har villa så vill du säkert ha egna kameror o då kan du ju koppla ihop egna sensorer o brandvarnare så att du själv får meddelande på telefonen om något händer och inte behöver oroa dig för något som inte egentligen hänt o att du ska få vänta på den återkopplingen från larmbolaget.
... och skulle det vara något så är det goda grannar o 112 som gäller.
Kör själv HA med sensorer, ljudavskräckning, koll på ringklocka o kameror som triggar div händelser vilket gör att man har koll på allt från besökare, vattenläckage o att kyl/frys stannar så jag tror inte att någon okänd person från ett larmbolag skulle känna mig tryggare.F Fideliox skrev:
Jag har inte någon koppling till larmcentral, och har inte sett något behov av det.
Men då har jag några grannar som jag tänker kan bistå med att fixa att täcka en trasig ruta till exempel om jag skulle få inbrott.
Brandkåren kommer inte heller att hinna rädda mitt hus, så dom har jag räknat bort.
Däremot så tror jag mer och mer på "intelligenta" kamerasystem, som detekterar, dokumenterar och analyserar vad som händer redan innan någon är framme vid huset.
Mycket nöjd med den lösningen faktiskt, och dom blir ju bara bättre och bättre.
Så ett bra kamerasystem skulle jag satsa på.
Men då har jag några grannar som jag tänker kan bistå med att fixa att täcka en trasig ruta till exempel om jag skulle få inbrott.
Brandkåren kommer inte heller att hinna rädda mitt hus, så dom har jag räknat bort.
Däremot så tror jag mer och mer på "intelligenta" kamerasystem, som detekterar, dokumenterar och analyserar vad som händer redan innan någon är framme vid huset.
Mycket nöjd med den lösningen faktiskt, och dom blir ju bara bättre och bättre.
Så ett bra kamerasystem skulle jag satsa på.
Klicka här för att svara