Förslag på lösning med trådlös tempgivare som styr relä för att slå på och av kanalfläkt för värmeförflyttning vid viss temperatur.
Önskar enkel och billig lösning. Har Plejdsystem sen tidigare i huset men hittar ingen givare att ansluta t Plejd.

J Jith skrev:
Förslag på lösning med trådlös tempgivare som styr relä för att slå på och av kanalfläkt för värmeförflyttning vid viss temperatur.
Önskar enkel och billig lösning. Har Plejdsystem sen tidigare i huset men hittar ingen givare att ansluta t Plejd.
Ingen med input i frågan??

J Jith skrev:
Ingen med input i frågan??
@Nissens vet garanterat.

Kan du inte ge mer fakta om grejorna. Är det en ventilation för huset du ska styra, grejor som ska fungera under 30-40 år, eller något test/experiment du håller på med?
Avstånd mellan temp-sensor och fläkt?
Är det något som ska funka under längre tid hade jag gått på någon kabelansluten temp.givare/relä.

E etompau skrev:
Kan du inte ge mer fakta om grejorna. Är det en ventilation för huset du ska styra, grejor som ska fungera under 30-40 år, eller något test/experiment du håller på med?
Avstånd mellan temp-sensor och fläkt?
Är det något som ska funka under längre tid hade jag gått på någon kabelansluten temp.givare/relä.
Jag har ett system för värmeförflyttning från kamin i vardagsrummet med spirorör och kanalfläkt på vinden. Varm luft hämtas i tak ovan kamin och blåses ut i andra rum.
Reglage till fläkten sitter 10 m från kamin i tvättstugan.
Jag vill att när luften i tak ovan kamin blir varm ska fläkt starta automatiskt . Idag får jag starta fläkt manuellt.
Kaminen är inte primär värmekälla i huset.

Har du någon hub/smart system redan i huset?

Om temperaturen som ska mätas är lägre än 40-50 grader borde du kunna uppnå det du vill med en Ikea timmerflotte och ett smart uttag. Eller en tapo T310 och tapo plugg.

Du ställer in en automation att pluggen ska aktiveras när temperaturen överstiger x grader, och stänga av när temperaturen sjunker under y grader. Eller tvärtom.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har du någon hub/smart system redan i huset?

Om temperaturen som ska mätas är lägre än 40-50 grader borde du kunna uppnå det du vill med en Ikea timmerflotte och ett smart uttag. Eller en tapo T310 och tapo plugg.

Du ställer in en automation att pluggen ska aktiveras när temperaturen överstiger x grader, och stänga av när temperaturen sjunker under y grader. Eller tvärtom.
Kanalfläkten är fast ansluten.
Jag har lite Plejd i huset.

Jag tänkte mäta i rummet.

Tips på termostat som kan kopplas samman m ed Plejd? Utan kablar mellan kamin och tvättstuga.

Nissens
J Jith skrev:
Hej,

Plejd har en grym support på facebook. Där är dels Plejd själva med förstås, men även erfarna användare och elektriker hänger där.

Det absolut bästa du kan göra är att fråga där.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jith skrev:
Jag tänkte mäta i rummet.

Tips på termostat som kan kopplas samman m ed Plejd? Utan kablar mellan kamin och tvättstuga.
https://www.amazon.se/dp/B00F4OJVJS?ref=emc_s_m_5_i_atc&th=1

Klima 3 har en växlande utgång, både för kyla och värme. Sluter mellan plint 1 och 3 när rumstemperaturen går över inställt värde. Signal skickas av Plejd-sändare till lämplig mottagare som startar din fläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.