Jag märke att en del KNX-bussen i villan har problem med glappkontakt; en slinga till tre lampbrytare slocknade då jag flyttade om några kablar i väggen men gick igång igen då jag ruckade på kabelnystanet i bilden nedan.
Bakgrunden är att tidigare ägare installerade KNX cirka 10 år efter att huset byggdes, och det verkar som att någon typ av existerande larm / telekabel har återanvänts för att dra vissa segment av bussen istället för KNX-kabel. Det finns däför en hel massa kopplingar inne i väggarna, där det mesta är taget ur bruk (larm, kameror och brandvarnare är nu trådlösa). Vet inte vilken kabeltyp det är men den verkar ha 20 leadare / 10 par. Efter mycket felsökande lyckades jag lokalisera glappkontakten till övergången mellan multiledarkabel till KNX-kabeln som syns i bilden ovan. Tror ni att det är ett brott i en ledare (de är enkarderliga) eller att en av skarvklämmorna glappar? Okulär undersökning av trådarna identifierade inget misstänkt. Om man vill göra om kopplingarna, vilken typ av skarvklämma borde man använda... Är det fortfarande "fiskögon" som gäller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakgrunden är att tidigare ägare installerade KNX cirka 10 år efter att huset byggdes, och det verkar som att någon typ av existerande larm / telekabel har återanvänts för att dra vissa segment av bussen istället för KNX-kabel. Det finns däför en hel massa kopplingar inne i väggarna, där det mesta är taget ur bruk (larm, kameror och brandvarnare är nu trådlösa). Vet inte vilken kabeltyp det är men den verkar ha 20 leadare / 10 par. Efter mycket felsökande lyckades jag lokalisera glappkontakten till övergången mellan multiledarkabel till KNX-kabeln som syns i bilden ovan. Tror ni att det är ett brott i en ledare (de är enkarderliga) eller att en av skarvklämmorna glappar? Okulär undersökning av trådarna identifierade inget misstänkt. Om man vill göra om kopplingarna, vilken typ av skarvklämma borde man använda... Är det fortfarande "fiskögon" som gäller?
OK, jag testade att klämma åt "fiskögonen" hårt med en polygrip. Det verkar ha löst problemet, så får väl dra slutsatsen att glappet var inne i skarvklämman.
Enligt Gemini är den här typen av kabel tydligen inte rekommenderad för KNX-linjer. Men säkert ok här, då det bara är frågan om ett tiotal enheter och en liten anläggning.
Enligt Gemini är den här typen av kabel tydligen inte rekommenderad för KNX-linjer. Men säkert ok här, då det bara är frågan om ett tiotal enheter och en liten anläggning.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det är ju en buss-signal, så fungerar det så fungerar det. En del i det hela handlar om när det kommer in i dosor och elcentraler. Att man inte får blanda hur som med starkströmskablar. För det där är ju larm/telekabel. En del sådan kabel är partvinnad vilket främjar bussens framfart.J Johannes W. E. Eriksson skrev:OK, jag testade att klämma åt "fiskögonen" hårt med en polygrip. Det verkar ha löst problemet, så får väl dra slutsatsen att glappet var inne i skarvklämman.
Enligt Gemini är den här typen av kabel tydligen inte rekommenderad för KNX-linjer. Men säkert ok här, då det bara är frågan om ett tiotal enheter och en liten anläggning.
Jo, det fungerar ju tills det inte fungerar längre. Dock är det inte roligt att felsöka sådana här kabelnystan då det inte finns dokumentation över vad som kopplats ihop med vad längre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
