Hej!

Jag är intreserad av att skaffa ett system för övervakning av temperatur och luftfuktighet i sommarstugan som jag kan ansluta till wifi och följa hemifrån. Jag har också en tanke om att det kanske är möjligt att bygga ut systemet med exempelvis termostater för att kontrollera värmen på distans. Är det någon som har rekommendationer på ett system/tillverkare som är modulärt/utbyggbart och pålitligt?

Viktigast skulle jag säga är driftsäkerhet/tillförlitlighet.

Med vänlig hälsning,
Johan

Netatmo är ett väldigt trevligt system som ansluts via WiFi.
Snygg app, och det finns även möjlighet att logga in via webben för att ta ut historik mm.
Har haft mitt i många år, även integrerat det i Homey, och det fungerar utmärkt.
Du kan även sätta larmgränser som du får som notiser i mobilen.
Och det är inte förknippat med någon löpande avgift, och superenkelt att komma igång med.

Den leveraras med en inomhusdel som innehåller givare för temp/Co2/luftfuktighet, och en utomhusgivare.
Sedan kan man komplettera med givare, men där är begränsningen att man bara kan koppla in 3 yterliggare sensorer,

• Gilla
Scrangle
  • Laddar…
Hej. Det låter som ett bra system. Dock undrar jag om någon har tips på alternativa system?

Jag är egentligen inte i behov av utomhus-/vädermätning och då känns Netatmo tämligen dyrt.

TP-links Tapo kanske?

B
Shelly T&H är ju superenkelt

• Gilla
Scrangle
  • Laddar…
Det jag tycker är svårt att förstå är vilka ytterligare komponter som behövs för att koppla ihop och upp systemet. Behövs det t ex en hub, eller finns det system där enheterna kan rapportera fristående direkt till en app/portal?

B
S Scrangle skrev:
Det jag tycker är svårt att förstå är vilka ytterligare komponter som behövs för att koppla ihop och upp systemet. Behövs det t ex en hub, eller finns det system där enheterna kan rapportera fristående direkt till en app/portal?
Shelly

• Gilla
Scrangle
  • Laddar…
F
Började med Netatmo för några år sen men det var dyrt och tuggade mycket batterier. Nu har jag bytt till Sonoff Zigbee. Smidigt och driftsäkert. Men gratisappen är inget för den som värdesätter en snygg app.

• Gilla
Scrangle
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Började med Netatmo för några år sen men det var dyrt och tuggade mycket batterier. Nu har jag bytt till Sonoff Zigbee. Smidigt och driftsäkert. Men gratisappen är inget för den som värdesätter en snygg app.
Du kanske hade något fel på din enhet?
Och så har vi olika definitioner av "dyrt".
1500kr i engångsavgift tycker jag inte är dyrt i alla fall, och jag byter batterier en gång per år, inte så farligt det heller.
En sak som är en stor fördel tycker jag är enkelheten, stabiliteten och att det är en snygg app.

Till TP-Link Tapo behöver du en hub, där den enklaste kostar 400 kr. Då kan du ansluta termometrar/hygrometer, smarta pluggar och kameror till exempel.

F
Hannuse Hannuse skrev:
Du kanske hade något fel på din enhet?
Och så har vi olika definitioner av "dyrt".
1500kr i engångsavgift tycker jag inte är dyrt i alla fall, och jag byter batterier en gång per år, inte så farligt det heller.
En sak som är en stor fördel tycker jag är enkelheten, stabiliteten och att det är en snygg app.
Håller med att man definierar det olika. Jag har 19 Sonoff sensorer fördelat på tre fastigheter. Kostade drygt 2.000. Samma uppsättning med Netatmo skulle gå på drygt 15.000 kr. Nu stoppade jag efter att ha lagt 3.000 på Netatmo i ett hus. Fördelen med Netatmo tycker jag är CO2 mätningen som gav en del nya insikter. Sonoffen är dock betydligt stabilare.

Home Assistant måste ändå nämnas i en tråd som denna. Kräver nog en del intresse men riskerar då att bli vanebildande. Fördelen är att det kan interagera det mesta och bara fantasin sätter gränser. Nackdelen är ungefär densamma...

• Gilla
guggmar och 2 till
  • Laddar…
S
S Scrangle skrev:
Hej!

Jag är intreserad av att skaffa ett system för övervakning av temperatur och luftfuktighet i sommarstugan som jag kan ansluta till wifi och följa hemifrån. Jag har också en tanke om att det kanske är möjligt att bygga ut systemet med exempelvis termostater för att kontrollera värmen på distans. Är det någon som har rekommendationer på ett system/tillverkare som är modulärt/utbyggbart och pålitligt?

Viktigast skulle jag säga är driftsäkerhet/tillförlitlighet.

Med vänlig hälsning,
Johan
Det här är säkert inte vad du är ute efter, men Verisure har flera komponenter som också levererar temp och fuktighet som mätdata till app och web. Själv använder jag en kombination av detta och en fjärrstyrd luftvärmepump för att ha full koll på läget och kunna styra. Som ett plus konfigurerbar larmnivå om temperaturen går ner för mycket, så saker inte fryser sönder

Tack för alla svar. Jag har beställt Shelly H&T och väntar nu på leverans.

Det kändes som att den var en bra kompromiss av användarvänlighet, funktioner och kostnad. Ska bli spännande att se vad den visar!

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Håller med att man definierar det olika. Jag har 19 Sonoff sensorer fördelat på tre fastigheter. Kostade drygt 2.000. Samma uppsättning med Netatmo skulle gå på drygt 15.000 kr. Nu stoppade jag efter att ha lagt 3.000 på Netatmo i ett hus. Fördelen med Netatmo tycker jag är CO2 mätningen som gav en del nya insikter. Sonoffen är dock betydligt stabilare.
Ja, ska man ha 19 sensorer så är inte mitt val Netamo, den är ju begränsad till 4 sensorer, sedan tappar man finessen.
Ska man ha fler så finns det andra vägar att gå, Sonoff, Homey, HA med flera, som dessutom ger andra möjligheter.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.