Verktyg & Maskiner
Automover: Ny såg på gång, men lika svårt att hitta info! Nån som kan ge tips :blushing: Cerama "High temperature product" ModellTyp "Ceramica" eller nått sådant.
jac: Nja, detta handlar nog mer om den amerikanska lagstiftningen och deras vana att bötfälla eller stämma alla till höger och vänster snarare än om den ursprungliga kvaliten på dammsugarna. "This applies to professionals who use their Festool CT Dust Extractor under the EPA's RRP regulations." EPA = "Environmental Protection Agency" RRP = "Renovation, Repair and Painting" Min uppfattning utan
Daniel78: [citat] Dom jag köpte till 850´n kostade typ 30:- styck, och funkade precis lika bra som Bosch för 300:- :) Vad Ford ska ha för nya till Focusen har jag dock inte tagit reda på, men det är snart dags :(
stromhu: [citat] Var hittas bra olje & vattenavskiljare til kompressorn? Har bara hittat fuktavskiljare hos Biltema....
FredrikR: Av egen erfarenhet bör det bara vara att lämna in den hos närmaste ÅF om den skulle paja och behöva garantirep.
magnu: Nu har detta ämne dryftats i http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/180685-batterier-till-c12.html Fast från en annorlunda vinkel. Det jag har lärt mig är att till gamla hederliga NiCd och NiMH ackar, finns det firmor som säljer nya celler, som är svetsade och klara. Det enda jag behöver göra är i princip att skruva isär och byta cellerna. Ett 12V-paket kostar ca
O: Aktiviteten i denna tråd suger, så jag försöker blåsa liv i den efter ytterligare 3 år... [bild] MECC 295kr, 2200W [bild] MECC 295kr 2800W [bild] RYOBI 2499kr 800W Jämfört med nr 3 har de två första ca 10 gånger lägre pris och 3 gånger högre effekt. Jula verkar sälja många nu. Kan någon som testat/köpt berätta lite, tack. Är de något att ha? Vad är bra och dåligt?
Mäster: Tänkte inte på att min bandslip också gick att ställa upprätt, då blev det hur enkelt som helst. 100-talet borrar blev slipade på eftermiddagen.. http://www.youtube.com/watch?v=cqn2VPGYA9c&NR=1
LLLVäxjö: Jag har batterivarianten och tycker den är rätt okej förutom tidigare nämnda batteriåtgången. Tänkte ett tag tipsa Bosch om att börja tillverka 2,6Ah batterier till den men jag orkar inte engagera mig. 300 varianten kommer jag nog inte att köpa iom att jag i stort sett bara kör med ett blad (BIM28 , behöver alltså inte verktygsfästet) , om nu 250 räcker styrkemässigt.
Robert-san01: Såg riktigt kraftfull och fin ut, men för de pengarna är det svårt att motivera en uppgradering. Den lär inte heller vara lika smidig som 610/611 och det är väl lite av halva vitsen med en sladdlös cirkel.
pleqtiz: karang.se vet jag säljer wurth till privatpersoner.. nu har dom inte så mycket på hemsidan men de ska kunna ta hem hela wurths sortiment på beställning. wurth är bra grejjer men inte prismässigt q(;^;)p
Decamber: Nu har jag lagt följande order på Toolstop.co.uk: Sticksåg: Bosch GST135BCE Cirkelsåg: Makita 5604R Excenterslip: Bosch PEX 220 A Plus diverse sticksågsblad och slippapper för några hundra spänn. Sammanlagt landade det på 3800 kr inkl frakt vilket känns som en bra deal. Jag har inte räknat på vad samma prylar hade kostat i Sverige, men det ska jag kolla upp. Jag valde att satsa på en
Allert: [citat] Haha mjo får nog ta o göra det. Han kommer iofs hit på måndag.
katos: Nja om han var så bra vet jag inte. Han ville ha mer pengar i efterhand, tillslut kom vi överens om att han fick hämta den. Det är lite fram och tillbaka i historien men båda var överens tillslut iallafall. Sedan var sågen ganska misshandlad, med något skevt justerbord. Tack, jag blir säkert nöjd med hammern.
1457g: Den känns skönare på något vis, dessutom har jag läst någonstans på forumet att växelhuset på DSL är svagare än på DSAL.
End: Anledningen till att jag inte köpte Makita var att jag ville ha möjligheten att montera FS-PA (parallellanslaget) till skenan. Sen fick jag intrycket av att splitterskyddet var alldeles för mjuk på Makitan, samt glidsulan var lite sådär och lite sämre finish på själva skenan. Ser inte ut att vara eloxerad. Ingen big deal dock, splitterskydd och sånt går ju att byta.
RtZ: Vill meddela att jag beställt en sådan där vinkelslip som jag öppnade tråden med, dvs en; "BOSCH Winkelschleifer GWS 14-125 CIE + SDS-Clic-Mutter" från Shop-Seltmann. :) Tack för alla svar och tack för hjälpen!
Troberg: De verkar kunna skicka, men använder dock tokdyr frakt, så vinsten blir så liten att det inte är värt det extra besväret.
magjo: Tänkte kolla med forumet var man gör bästa affären på dessa maskiner just nu? Vill ha 2 helst 3 batterier till. Är det uk eller Tyskland eller Sverige?
thomasx: [citat] Jula säljer brytpinnar, och de till partner t.ex. passar även på husqvarna och kostar ca 1/3 hos jula jämfört med husqvarnafackhandlaren. Det är tråkigt tycker jag med folk som säger att det inte går att få tag på reservdelar till vissa maskiner, åsså har dom inte ens försökt. De gånger jag varit på både jula och biltema och försökt få tag på reservdelar till gamla
hecke: Jag köpte Incra 1000HD för lite mer än 1 år sedan till min DW744 från Rockler, när de hade 20% rea. Gav 152 USD för det. http://www.rockler.com/product.cfm?page=21539&filter=25464&pn=25464 Så svaret är att den passar. Bredden på "miter bar" är ju dessutom justerbar så att man kan få till precis lagom spel. Jag tycker det funkar mycket bra. Skall dock uppgradera IncraLOCK klossarna
slacker: Jag gick på den här efter lite tips här på forumet - Än så länge en mycket bra maskin efter att min DeWalt kastat in handduken totalt. Raset på den maskinen när kullagret på axeln ger upp samt att bladhållaren trilskat en tid efter bara drygt 2 år gör att jag inte väljer DeWalt igen. Enda fördelen som jag nu ser med DeWalt maskinen var att man kunde sätta bladet i 90 grader direkt
Fluxor: Oj, idag två gånger! Märks att groggarna och ölen gjort sitt! Uhhh...
Lightning: Dags att köpa nytt! Den ska vara BRA,ha klyvkniv o vettiga skenor.Har Makitaskenor(till sänksågen) o är det kanske någon som passar med dom? Finns ju trådar om detta men det kan ha tillkommit nyheter o jag vill inte sitta en dag vid datorn så nu frågar jag "experterna"här-vad ska inhandlas?:)
RealElwood: Det var tunt med tips, det borde gå att få tag på en remskiva som modifieras, återkommer med resultat.
pär h: Om jag inte mins fel så inebär 0,1 mg/m3 samma som L-klass enligt DIN EN 60335. Med andra ord som en festool damsugare. Pär