6 552 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Vilka Maskiner för golvbyte
Jag förstår inte hur du resonerar kring ventilation, för att det skall fungera bör ju tillluftten kunna absorbera fukten i bjälklaget, och är det som du säger att plattan håller en låg temperatur och tilluften är rumsluft så lär ju denna kondensera och du har då ett riktigt fuktproblem. De lösningar med platonmatta etc. och ventilation har ju lite andra förutsättningar då plattan troligtvis har samma temperatur som rummet.
Är det isolering mellan bjälkarna? Jag skulle först tagit upp ett inspektionhål för att kunna ser hur det ser ut och mäta fukten på plattan.
Ev spår hade jag tagit upp med en motorsåg (låna av granne?)
Verktyg i övrigt så hade jag inte lagt ut några pengar på sticksåg eller cirkelsåg då det är mycket pengar för det lilla du kommer använda dem om det gäller renovering av ytskickt och lister.
Japansågar däremot är en bra investering då dessa löser många problem då man renoverar.
Är det isolering mellan bjälkarna? Jag skulle först tagit upp ett inspektionhål för att kunna ser hur det ser ut och mäta fukten på plattan.
Ev spår hade jag tagit upp med en motorsåg (låna av granne?)
Verktyg i övrigt så hade jag inte lagt ut några pengar på sticksåg eller cirkelsåg då det är mycket pengar för det lilla du kommer använda dem om det gäller renovering av ytskickt och lister.
Japansågar däremot är en bra investering då dessa löser många problem då man renoverar.
Det är isolering mellan reglarna. Jag är i övrigt inte helt hundra på hur du menar. Det jag vill uppnå med att ta upp en spalt mellan vägg och golv är att få luften att strömma från golvbjälklaget (ytterst genom springor utifrån) till rummet. Eftersom luften i rummet har högre temperatur och lägre densitet, förutsätter jag att jag får en tryckskillnad när luften stiger, som gör att luften från bjälklaget sugs upp. Tänker jag fel?
Den varma luften borde hur som helst inte kunna ta sig ned i bjälklaget genom ventilationsspalten och fälla ut vatten, såvida jag inte aktivt blåser ned luften.
Den varma luften borde hur som helst inte kunna ta sig ned i bjälklaget genom ventilationsspalten och fälla ut vatten, såvida jag inte aktivt blåser ned luften.
Har du isolering mellan reglarna bör ju inte luften cirkulera alls då det är i princip stopp, men det kanske finns luftspalt. Att ta luft utifrån via springor låter inte som en beprövad metod, jfr ex med krypgrunder där det kan bli problem under vissa årstider. Lufttemparur och luftfuktighet kan variera kraftigt mellan årstider och ibland mellan olika dagar.
Men jag är inte expert alls utan är mer inne på linjen att du troligtvis skapar mer problem än du löser, men jag kan ha fel.
Men jag är inte expert alls utan är mer inne på linjen att du troligtvis skapar mer problem än du löser, men jag kan ha fel.
Umm, detta som sagt kan bli en lång tråd. Mina tankar:pbengtsson skrev:Har du isolering mellan reglarna bör ju inte luften cirkulera alls då det är i princip stopp, men det kanske finns luftspalt. Att ta luft utifrån via springor låter inte som en beprövad metod, jfr ex med krypgrunder där det kan bli problem under vissa årstider. Lufttemparur och luftfuktighet kan variera kraftigt mellan årstider och ibland mellan olika dagar....
- Om isoleringen ligger upp till och mot golvet cirkulerar inte luften, då gör sågningen av golvet ingen nytta (och ingen skada).
- Om isoleringen däremot ligger tjock, och det ändå finns ett lager luft mellan isolering och golvets undersida kan man få till en ventilation med hjälp av sockeln. Det blir i princip ett kallras från rummet ner under golvet (vars undersida är kallare än rummet). Så länge skillnaden i temperatur är låg nog (välisolerat) så uppstår ingen fuktutfällning.
- Om luften däremot kommer in utifrån blir det inte bra att kombinera det med rumsluft, på samma sätt som nämns ovan.
Men om huset är från 75 och det inte luktar mögel. Då har befintlig konstruktion klarat sig. Det heter riskkonstruktion - inte garanterat fel.
Jag hade inte gjort något, förrän man får problem med lukt. Men då blir det dyrt nya golv, syllar etc.
Jag kan inte se hur du kan förbättra situationen. Hade det varit fel hade det redan "gått sönder".
Jag hade inte gjort något, förrän man får problem med lukt. Men då blir det dyrt nya golv, syllar etc.
Jag kan inte se hur du kan förbättra situationen. Hade det varit fel hade det redan "gått sönder".
Att inte göra något heter risktagande - inte garanterat korkat.magnu skrev:
Mitt hus är från 58. Har klarat sig utmärkt. Så varför bry sig? Kanske för att någon tog ut oljepannan? Än sen? Jo, det var dess värme som skapade självdraget som gjorde ventilationen. För att någon isolerat på vinden? Än sen? Jo för någon isolerade inte hela vinden, men lade plast under, bland annat på ett sådant sätt att hela badrumstaket täcktes av plast. För att någon...
Så det finns två varianter mot de problem som finns. Gör något, till exempel lite i taget, eller vänta tills det är för sent "Men då blir det dyrt...".
Tja...
--- Mats ---
Redigerat:
Jag hävdar att vi pratar om olika saker.Mats Bengtsson skrev:Att inte göra något heter risktagande - inte garanterat korkat.
Mitt hus är från 58. Har klarat sig utmärkt. Så varför bry sig? Kanske för att någon tog ut oljepannan? Än sen? Jo, det var dess värme som skapade självdraget som gjorde ventilationen. För att någon isolerat på vinden? Än sen? Jo för någon isolerade inte hela vinden, men lade plast under, bland annat på ett sådat sätt att hela badrumstaket täcktes av plast. För att någon...
Så det finns två varianter mot de problem som finns. Gör något, till exempel lite i taget, eller vänta tills det är för sent "Men då blir det dyrt...".
Tja...
--- Mats ---
När det gäller golvet för TS, ser jag inte fördelarna med att införa ventilation i det här läget. De risktagande som man kan göra är att införa golvvärme i något angränsande rum, då kan denna ventilation hålla undan den fukt som kan tryckas genom plattan.
Jag hade nog snarare kollat att dräneringen runt huset är OK och avstått från golvvärme.
De argument som du framför, säger jag inte emot, det verkar helt sunt att göra så.
Framför allt, när man gör en större ändring, ska man försöka tänka igenom konsekvenserna.
Tillbaka till verktyg. Bosch GST135BCE för 1700 och Makita 5604R för 957, plus frakt blir totalt 3000 spänn.
Fördelen med Makitan gentemot andra kandidater är att den finns hos Toolstop, där även GST135:an finns (i lager). De har även storebrorsan 5704RK för i stort sett samma peng (en hundring extra). Vinner man något på att ta den större, eller blir den bara bökigare att använda?
Då har jag även råd med en excenterslip utan att bli fattig. Vad sägs om Bosch PEX 270 AE för 744kr?
Fördelen med Makitan gentemot andra kandidater är att den finns hos Toolstop, där även GST135:an finns (i lager). De har även storebrorsan 5704RK för i stort sett samma peng (en hundring extra). Vinner man något på att ta den större, eller blir den bara bökigare att använda?
Då har jag även råd med en excenterslip utan att bli fattig. Vad sägs om Bosch PEX 270 AE för 744kr?
Redigerat:
Men varför är det ingen som har föreslagit en vanlig borrmaskin och ett borr av passande storlek ännu? Borra sig runt, och på så vis skapa lite bättre passage för luften? Man kommer bra nära en vägg med en borrmaskin, fort går det också att borra. Det blir förstås en sjuh*lvetes massa hål..:blushing:
Vinkelslip med SAFESAW? Närmare vägg är nog svårt att komma.
http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat64n-kat294n
Lamell/kexfräs (600:- hos Jula) annars, borde komma ett par mm från vägg och slitsa 4mm bred skåra.
Andra frågan, har en Makita 5704RK, stor - tung men kapar 45 reglar i 45 grader.
Har den mest under sågbordet, klyver det mesta utan att protestera, föredrar att köra lilla batteri cirkeln om den räcker vilket den gör i dom flesta fall då den klarar 45 i tjocklek vid 90 grader.
http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat64n-kat294n
Lamell/kexfräs (600:- hos Jula) annars, borde komma ett par mm från vägg och slitsa 4mm bred skåra.
Andra frågan, har en Makita 5704RK, stor - tung men kapar 45 reglar i 45 grader.
Har den mest under sågbordet, klyver det mesta utan att protestera, föredrar att köra lilla batteri cirkeln om den räcker vilket den gör i dom flesta fall då den klarar 45 i tjocklek vid 90 grader.
Nu har jag lagt följande order på Toolstop.co.uk:
Sticksåg: Bosch GST135BCE
Cirkelsåg: Makita 5604R
Excenterslip: Bosch PEX 220 A
Plus diverse sticksågsblad och slippapper för några hundra spänn.
Sammanlagt landade det på 3800 kr inkl frakt vilket känns som en bra deal. Jag har inte räknat på vad samma prylar hade kostat i Sverige, men det ska jag kolla upp.
Jag valde att satsa på en ordentlig sticksåg. Cirkelsågen sparade jag in på, men jag tror 5604R kommer duga utmärkt till det jag kommer använda den till. Det blev även en excenterslip efter råd i tråden och även här blev det en billigare variant. Tittade på den lilla blåa Boschen men blev snål när det väl gällde. Tiden för utvisa om jag gjort bort mig men än så länge känns det bra.
Tack för alla kommentarer jag fått.
Sticksåg: Bosch GST135BCE
Cirkelsåg: Makita 5604R
Excenterslip: Bosch PEX 220 A
Plus diverse sticksågsblad och slippapper för några hundra spänn.
Sammanlagt landade det på 3800 kr inkl frakt vilket känns som en bra deal. Jag har inte räknat på vad samma prylar hade kostat i Sverige, men det ska jag kolla upp.
Jag valde att satsa på en ordentlig sticksåg. Cirkelsågen sparade jag in på, men jag tror 5604R kommer duga utmärkt till det jag kommer använda den till. Det blev även en excenterslip efter råd i tråden och även här blev det en billigare variant. Tittade på den lilla blåa Boschen men blev snål när det väl gällde. Tiden för utvisa om jag gjort bort mig men än så länge känns det bra.
Tack för alla kommentarer jag fått.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden