Verktyg & Maskiner
huggan: Jag var med upp till 25.000 men var ju bara intresserad till ett lågt pris. Tycker 35.000 var ett bra pris men knappast ett klipp.
Kevin: [citat] Har en alto , nästa kanske blir en ctl 26 eller midi . Blir det stor skillnad ? Värt pengen ? Vilken slang ? Har fräs 1010 och kapex .[/QUOTE] Kör du OF1010 och Kapex bör du nog kika på en 26:a eftersom båda är maskiner genererar ganska stora mängder damm/frässpån. Midin klarar av det rent effektmässigt men har bara hälften så stor filtersäcksvolym, så för att slippa byta
RealElwood: Har läst på om cyklonen, men inte blivit klar i varför det ska vara minst 6" rörsystem. Jag hade tänkt ha ett system som blir 4 m till sista anslutning från sugen, som är en 1-fas med 320mm impeller och 4" anslutning. Sätter jag en 4"-6" kona så tappar jag hastighet på luften. Eller ska man trotsa rekommendationen och köra med 4", dock ser jag inte vad för mått som ändras om man
Anders_Nilsson: Handtaget frjädrar tillbaka till neutralläget när man släpper det, returen är automatisk men kolven stannar om man håller ner startknappen på motorn.Fast jag tänker inte sätta säkerhetssystemet ur funktion. /Anders
1457g: Ja man känner ju så. :) Skön känsla var det iaf när jag satte lister och skivor för luftspalten i taket i tillbygget, ca 14 graders taklutning och ca 3 meter brett. Mäta det uppochner med måttband är sådär kul, bättre att trycka på en knapp och läsa av.... :)
Anders_Nilsson: Håller på med söndagsnöjet att tilverka skenor i olika dimensioner till Hiltin och min GST 85 PE (tycker även sticksågen behöver en skena). Har lagt lite snitt för att skära en skiva MDF, och kan bara säga att Hiltin regerar! Mycket bättre än min Biltema cirkelsåg (kanske föga förvånande). Tystare, hoppare inte när man startar (även om den inte har mjukstart), bottenplattan styr
magnusk750: Här handlar det ju just om att svetsa ett räcke och då är, som du säger, en mig/magsvets det enklaste för en amatör + att den typen är svets har ett hyfsat brett användnigsområde eftersom den är bra för tunnplåt. Jag hade själv en ESAB minimig 125 innan den blev stulen och jag tyckte att den gick bra även till material som plattjärn upp till 3-4 mm om man inte hade för bråttom.
thomasx: ´Tja, det finns flera anledningar. Visst är det stor skillnad mot en "bench grinder", men ska man jämföra slipmaskiner för träsnidarens verktyg är det andra maskiner man bör jämföra sig med. Alla stenar en slät sida, så skillnaden är inte så stor som dom vill göra gällande, lite smidigare att den ligger ner i vissa avseenden, men återigen inte så stor skillnad. Det blir väldigt
Ola78: [citat] Ungefär såja, är liksom ingen mening att släppa hem något om det inte är nåt att ha. Den är ju inte helt lätt men inte jättetung heller. [citat] Den såg ut att vara i väldigt bra skick när jag tittade ordentligt, allt var med och var väldigt sparsamt använd fick jag reda på så jag tog med mig den efter att läst på lite mer om den och tyckte det var värt besväret. Har
Andreas1979: Kör med den som heter fshe, men antar att det är samma såg förutom laser och lampa. Är nöjd med min såg i alla fall
corre: Om det är en akku press så passar dom, om det är en mini så vet jag inte.
fhjulfor: Tack Jakob! Har sökt massor på forumet angående andra elverktyg. Excenterslipmaskinen hade inte min lokala Bosch-handlare en aning om att den överhuvudtaget fanns. :) Antagligen därför som det inte slog mig att söka på forumet.
raveper: Ser ut som den är färdig med brottets bana. Får gå över till mer välslipade planer..
Anders_Nilsson: [citat] Ropade in ett multiset med två av varje igår, skall försöka hitta mera. Köper väl ett par Hornbach idag för att ha som mall till sågskenan som jag ätnkte göra i helgen. /Anders
thomasx: Ja, bred bandslip är nog tveksamt, men fingerslipen kan ju bara vara en tidsfråga innan makita m.fl kommer med batterivariant. Det är ju en typisk produkt som man vill ha lite här och var. Men än så länge har jag inte sett någon.
Robert-san01: Har kört 2 band med 41mm skruv nu och det funkar bra. :) Har inte missat mer än vad 55 skruven gjorde till OSB. Köpte Fisher på K-rauta denna gång och jag upplever att banden är mjukare än ESSVE´s. Vet inte om det är någon fördel, men jag upplever det inte som någon nackdel.
BigGitt: Perfekt på sand, gräs, lera! Och skänklar är i stål! Går inte sönder om man lastar för mycket... Edit. Jula Bernstorp hade det hemma! :)
nanowire: [citat] Inget slår finjustering av smygarna med en handhyvel. Så vida man använder riktigt trä och inte mdf utan d.v.s. För över måttet genom att hålla smygen parallellt med väggen och samtidigt mot fönsterkarmen, mät hur mycket av smygen som skjuter ut utanför väggnivå. Dra ett streck på smygen med pennan stödd mot karmen. Kontrollera att strecket ligger så långt in på smygen
hyggabus: Ett klassiskt slangvattenpass bör/borde ha en noggrannhet på någon millimeter även på långa avstånd. Ett lod med tunn lina är även det extremt noggrant om linan är några meter. ( och får pendla färdigt...)
hyggabus: Har fått mig rekommenderat att kapsågar skall ha negativ tandning för att kllngan inte skall "dra sig ned själv" i träet vilket en positiv tandvinkel gör/ hjälper till med.
jac: Jag har en Race pelarborr och konan ser nog kanske ut ungefär som på din bild. (Det här med chuckar och konor räknar jag som mekanik och därmed har jag noll koll.) Men du får gärna låna min också om du har vägarna förbi. Jag skulle kunna ta med den till jobbet förutsatt att jag får loss den.
ClasseClas: [citat] Men de är elförzinkade hela surven. q(;^;)p Har kollat redan.
TryBran: [citat] Jag köpte en sats med 8mm Hitachi-stål på Tradera. De funkar väl ok men är ibland lite slöa om varvtalet går ner av någon anledning. Jag gillar tanken på en sats om 8-12 stål för att se över vad man gillar. Jag har kommit fram till att jag skall lägga en slant (~1000 spänn?) på ett avrundningsstål med liten radie, en bra notfräs (16 mm eller däromkring) samt ett
Skoga: [citat] Tog för givet att det skulle vara billigare att ta hem från utomlands, kollade inte ens Tradera men det stämmer ju att det är inte värt besväret att ta hem från utlandet..
Anders_Nilsson: [citat] Classe har adapter för 39kr, köpte själv en till makitaladdare och den är hur smidig som helst. /Anders
1337: I stort kan man säga att det är bordet som skiljer dom åt. 23551 har ett bord anpassat för skena. Detta gör att den har ca 3mm mindre sågdjup samt är lite tyngre. Annars är det bara lite designgrejor som skiljer vad jag vet.
Mr Handyman: [citat] Verkligen inte, tänkte mer att man kan ta i lite för att vara på den säkra sidan när det inte spelar någon roll för motorn.
bränski: nä ser det att där är ingen i katalogen tyvärr.. ganske har utgått.. men finns den så funkar den alldeles utmärkt
LLLVäxjö: [citat] Jo det rullar lätt iväg, det är ju roligt att handla. Håller på lite med gitarrer också och där har man ju ett speciellt uttryck för suget : GAS , http://en.wikipedia.org/wiki/User:GreyCat/Gear_Acquisition_Syndrome Den enda onödiga dragaren på bilden är nya 10,8 voltaren. Den var dock billig och jag behövde ett par nya batterier för jag slarvade bort ficklampan med ett i :(