4 617 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Vilken vinkelslip ska jag köpa?
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Min vinkelslip har gått sönder och jag har ikväll kikat på en ny. Kikade in på Shop-Seltmann och det finns mängder och det är svårt att särskilja de olika märkena och modellerna från varandra. Det blev lite rörigt tycker jag med all information 
Men jag tror jag fastnat för "BOSCH Winkelschleifer GWS 14-125 CIE + SDS-Clic-Mutter"; http://www.shop-seltmann.de/Elektro..._14-125_CIE__SDS-Clic-Mutter_i335_16200_0.htm
Kan detta vara något att ha eller finns det bättre grejer med andra mer användbara finesser? Är 125mm för lite, är det för klent, m.m. och ska jag välja någon annan modell eller märke? Vad har ni för tips och kommentarer kring detta verktyg?
Men jag tror jag fastnat för "BOSCH Winkelschleifer GWS 14-125 CIE + SDS-Clic-Mutter"; http://www.shop-seltmann.de/Elektro..._14-125_CIE__SDS-Clic-Mutter_i335_16200_0.htm
Kan detta vara något att ha eller finns det bättre grejer med andra mer användbara finesser? Är 125mm för lite, är det för klent, m.m. och ska jag välja någon annan modell eller märke? Vad har ni för tips och kommentarer kring detta verktyg?
Det är som med andra verktyg, man har nytta av flera olika storlekar.
Säkert handhavande kan vi diskutera till leda. Men sprängskyddet ska vara mycket lätt att justera.
De stora maskinerna 230mm är riktigt tunga och i princip ohanterliga till mindre arbeten. Men en liten maskin kan inte skära lika djupt i stenplattor.
Sedan, har biltema någon diamantpoleringsskiva för stenslipning som är gjorda för 115mm
Men 125mm är nog den som är mest all-round och bäst att börja med.
Säkert handhavande kan vi diskutera till leda. Men sprängskyddet ska vara mycket lätt att justera.
De stora maskinerna 230mm är riktigt tunga och i princip ohanterliga till mindre arbeten. Men en liten maskin kan inte skära lika djupt i stenplattor.
Sedan, har biltema någon diamantpoleringsskiva för stenslipning som är gjorda för 115mm
Men 125mm är nog den som är mest all-round och bäst att börja med.
Det är ju omöjligt att hitta en dålig blå bosch vinkelslip, men svårt att finna bättre.RtZ skrev:Min vinkelslip har gått sönder och jag har ikväll kikat på en ny. Kikade in på Shop-Seltmann och det finns mängder och det är svårt att särskilja de olika märkena och modellerna från varandra. Det blev lite rörigt tycker jag med all information
Men jag tror jag fastnat för "BOSCH Winkelschleifer GWS 14-125 CIE + SDS-Clic-Mutter"; [länk]
Kan detta vara något att ha eller finns det bättre grejer med andra mer användbara finesser? Är 125mm för lite, är det för klent, m.m. och ska jag välja någon annan modell eller märke? Vad har ni för tips och kommentarer kring detta verktyg?![]()
Storleken 125mm är rätt storlek som liten maskin. Skulle det dyka upp behov i framtiden för en stor maskin får du väl ta ställning till det då. Men en stor maskin är långt ifrån allround, så jag tycker du satsar på rätt med 125mm.
Den maskinen tar ju även 115 skivor, men inte tvärtom.
Köp, köp ...
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Tack för svaren!
Har bestämt mig för just denna vinkelslip (rondell). En större blir för tung och otymplig, och en mindre för klen. Håller på att beställa nu, men ser inget fält där man kan fylla i sitt VAT nr. Drar de inte bort momsen eller är det bättre att köpa denna någon annanstans?
Personligen skulle jag valt en 11-125 istället. Jag har båda på jobbet, men använder nästan uteslutande 11:an då den smalare kroppen gör den mycket bekvämare att arbeta med. Dom få gånger jag använder 14-125 är när jag behöver två olika skivor och inte orkar byta fram och tillbaka.
Då ska du anmäla dig som: GeschäftskundeRtZ skrev:
Då kommer du till denna sidan: https://www.shop-seltmann.de/Mein_Konto/1/Anmelden.htm?CustomerType=2
Där skriver du in ditt VAT-nummer vid: Ust-ID (=Umsatzsteuer Identifikationsnummer)
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Vill meddela att jag beställt en sådan där vinkelslip som jag öppnade tråden med, dvs en; "BOSCH Winkelschleifer GWS 14-125 CIE + SDS-Clic-Mutter" från Shop-Seltmann. 
Tack för alla svar och tack för hjälpen!
Tack för alla svar och tack för hjälpen!
Klicka här för att svara