Har sedan en tid några skruvmejslar från biltema. Som jag är nöjd med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Skruvmejselsats-med-magnet--6-st/
Sedan var jag på swedol idag och hittade samma skrivmejslar fast det stod am-pro på.
http://handla.swedol.se/images/large/VE-32001.jpg
Så naturligt vis var jag tvungen att köpa för att se om det var samma.
Och nu sitter jag med skruvmejslarna hemma och så långt jag kan se så är dom exakt samma.
Till och med samma märkning i plasten gällande patent i Tyskland. Så det ser ut som dom är gjorda i samma gjutform.
Någon som vet om det är fler av verktygen som är samma mellan am-pro o biltema?

Det är dock halva priset på biltema :)

Redigerat:
Jag ser en skillnad det är på biltema så på handtaget där upphängningshålet är så är det pluppar på hantaget . Men på am pro så är det slätt.
Så min gissning är att biltema är kopior

pär

Nja den biltema o ampro jag har ligger hemma ser identiska ut med plupparna på samma sida

Det är väl som med mycket annat, en viss produkt säljs till olika företag.

Ett typexempel är ju dom här bitssatserna som används av Bahco, Dewalt, Teco, biltema, ampro mfl.

Eller Biltemas hjullager.
Borrmaskinerna var samma som jula, rusta etc.
Många kamremmar och fläktremmar är tillverkade av goodyear, söker man på numret på remmen så hittar man det i goodyears katalog.

Problemet är att man vet inte alltid vart allting är tillverkat nånstans eller vart det kommer ifrån.

Men det är väl utmärkt att köpa Biltemas skruvmejslar.

Man kan också prova vindrutetorkarna, även om jag inte rekommenderar dem.

Men om man ska skruva x antal timmar och dessutom vara klar inom en begränsad tid. Då betalar jag gärna för att slippa bli stående och slippa göra om jobbet för att jag skruvat dit fel pryl. "Original-delar" är ofta inte så dyrt.

RoTe
Såna där har jag dragit sönder så att handtaget snurrar fritt på mejseln...

Jag med, fast då har dom oftast använts som någon form av huggmejsel innan. :)

Min fundering var inte hur bra dom var utan om dom var tillverkade på samma fabrik. Vilket jag är övertygad om.

Dom är garanterat tillverkade i samma fabrik, det är väldigt vanligt inom de flesta områden att det bara finns ett visst antal tillverkare, som erbjuder sina kunder olika färger, loggor och förpackningar på sina produkter för att passa in i kundernas sortiment, så att säga att biltema är kopior är fel, det är helt enkelt bara deras variant på den mejseln som tillverkaren säljer över hela världen med olika kunder i olika världsdelar.

Sen hur Biltema kan ha halva priset kan man ju spekulera i, billigare material?, lägre marginal?, högre volymer?, troligen lite av varje.

Som svar till magnu: Jag har alltid använt Biltemas torkarblad, den modellen som vunnit en mängd tester, dessa har fungerat helt ypperligt till mina äldre bilar med "standardfäste" alá Volvo/Saab, och till bråkdelen av t.ex. Bosch torkarblad.
Jag köpte därför torkarblad på Biltema till vår Focus -09 för några veckor sedan, men det ångrar jag djup nu, dom torkar redan sämre och väsnas mer än vad de gamla "original" torkarbladen gjorde efter 5000 mils körning :(

Så att bara säga att "produkt-X" från Biltema är bra eller dålig går inte riktigt.

När man skall köpa från t.ex Biltema bör man undvika de billigaste modellerna. Har själv ett antal olika verktygssatser som jag använder flitit - köper alltid de med 10 års garanti. De billigaste är naturligtvis sämre, men duger oftast till de som mekar ett par gånger om året. Filter, Olja och Kamrem köper jag däremot alltid från någon annan större reservdelskedja - Har alltid använt premiumoljor - där skall man aldrig snåla in.
Elektriska handverktyg kör jag lite blandat, Bosch, Makita och Aeg, alla tre märken har funkat bra. Har testat de billigare på ÖB/Rusta/Lidl och till 95% är det Vridmoment/styrka (dvs Motorn och växellåda) och kvalitet på batterierna som skiljer sig. De har oftast inte samma kraft och utthållighet. Är man lite hemmahantverkare så lönar det sig att investera i ordentliga grejor en gång, de håller oftast huset ut....

teed skrev:
Nja den biltema o ampro jag har ligger hemma ser identiska ut med plupparna på samma sida
Så bilderna stämmer inte?
För där sitter ju upphängningshålet inte på samma ställen.

Stefan N skrev:
Så bilderna stämmer inte?
För där sitter ju upphängningshålet inte på samma ställen.
Helt rätt hålet sitter på samma sida på båda två. Jag köpte dock mina biltema för flera år sedan.

Mikael_L
Daniel78 skrev:
Jag har alltid använt Biltemas torkarblad, den modellen som vunnit en mängd tester, dessa har fungerat helt ypperligt till mina äldre bilar med "standardfäste" alá Volvo/Saab, och till bråkdelen av t.ex. Bosch torkarblad.
Jag köpte därför torkarblad på Biltema till vår Focus -09 för några veckor sedan, men det ångrar jag djup nu, dom torkar redan sämre och väsnas mer än vad de gamla "original" torkarbladen gjorde efter 5000 mils körning :(

Så att bara säga att "produkt-X" från Biltema är bra eller dålig går inte riktigt.
Intressant att du skriver det där.

För något år sedan tänkte jag "avslöja" Biltemas torkarblad, vilken skit det var.
Så jag köpte ett dyrt fint torkarblad och satt på vänster sida på rutan och sen ett biltema-blad för en tiondels kostnad på höger sida av vindruta.
Men jag blev överraskad, Biltema-gummit höll precis lika bra, om nästan lite bättre ... :x

Så i våras behövde jag en ny uppsättning på en annan bil, så att välja Biltema kändes ju rätt naturligt.
Men när jag körde i morse så funderade jag över vilket skräp det var, för nu torkar ingen sida OK, hur mycket kvarlämnat vatten och ränder som helst. :@
Så jag kan inte annat än tro att dom faktiskt har sumpat den tidigare kvaliteten ... :S

Sorry för OT, hade inte så mycket med am-pro att göra ... :blushing:

Det vore inte så konstigt om mejslarna (och alla andra prylar) varierar i kvalitet på Biltema. De har säkerligen flera leverantörer av många av sina produkter. Man vill knappast riskera att bli utan prylar när en leverantör strular.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.