Tack bengt precis vad jag sökte. Ser att jag har en hel del jobb framför mig.

Att "såga" Hammer justersåg är inte riktigt rättvist i sammanhanget. Jag importerade min K3 begagnad från Tyskland själv, "mint condition" och med 2050 mm släde och teleskop på sidanhållet. Ritsklinga, stor såghöjd och även om det är gamla anhållet så är det fullt funktionabelt. Maskinen väger 450 kg och går att dra runt med lite palltruck vid behov. Jag har sågat många precisionsjobb i min maskin och har inte plats för någon större. Moretens/ Logosol justersåg är relativt dyr, mycket kort släde och saknar rits. Du kommer svära när du står där med lackade dörrar, eller vitlaminat eller bänkskiva och saknar rits, allt som inte är rent trä ska kapas med rits. Ska man köpa en begagnad justersåg från ett snickeri ska man vet att snickeriet sålt den av en anledning... den uppfyller inte deras krav längre och sågen har gått hårt.... Tittade på en justersåg nyligen som skulle vara i bra skick, visserligen finns precisionen kvar men det var enormt mycket hack och repor och småskador, kändes riktigt skabbig, men enligt maskinfirman är det normalskick för en maskin som stått på ett snickeri. En normalstor justersåg från industrin väger ca 900 kg och alla ingående delar har förvisso hög precision men är mycket större och klumpigare så det är egentligen bara för klyvsågning och storformatsågning, dvs massproduktion med att kapa skivor som det fungerar för. Så tänk på skillnaden mellan hobby och industri. En liten Hammer är dessutom mycket mer lättsåld när man väl vill byta ut den, jämfört med t ex en 900 kg Robland med 3,2 m släde.

För att fortsätta på min egen tråd. Minimaxen är tillbaka hos säljaren. Jag har letat ett tag efter en ny och beställde en Hammer k3 med komfortpaketet idag. Det blev även 5,5hk motorn och finjustering till klyvanhållet. Eftersom det var höstkampanj så var den nedsatt med cirka 12000. Så nu är det bara att vänta...

Det var en bra säljaren som tog tillbaka den. Vad var det som var fel på minimaxen Katos ?

Grattis till Hammern du kommer att bli nöjd. Det är alltid kul när det luktar nytt

Mvh Pär

Nja om han var så bra vet jag inte. Han ville ha mer pengar i efterhand, tillslut kom vi överens om att han fick hämta den. Det är lite fram och tillbaka i historien men båda var överens tillslut iallafall. Sedan var sågen ganska misshandlad, med något skevt justerbord. Tack, jag blir säkert nöjd med hammern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.