5 363 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Bandsåg
Jag tänkte komplettera maskinparken med en beggad bandsåg.
Om man bortser från plastigare saker från varuhusen så hittar man en del DeWalt och Scheppach (möjligen felstavat?)
Är det maskiner som är ok, är det vissa modeller man ska undvika?
Såg någonstans en synpunkt på en DW som inte hade kullager som bandstyrning utan bandet låg an och blev väldigt varmt vilket skapade problem, vet dock inte vilken modell det var.
Min önskespec är ok i pris, bordsmodell som man kan ställa undan och 220v.
Tänkt såga lite allt möjligt på hobbynivå, behöver inte kunna klyva Sparbankseken
Mvh
Johan Lorin
Om man bortser från plastigare saker från varuhusen så hittar man en del DeWalt och Scheppach (möjligen felstavat?)
Är det maskiner som är ok, är det vissa modeller man ska undvika?
Såg någonstans en synpunkt på en DW som inte hade kullager som bandstyrning utan bandet låg an och blev väldigt varmt vilket skapade problem, vet dock inte vilken modell det var.
Min önskespec är ok i pris, bordsmodell som man kan ställa undan och 220v.
Tänkt såga lite allt möjligt på hobbynivå, behöver inte kunna klyva Sparbankseken
Mvh
Johan Lorin
Går i samma tankar ang min kommande maskinpark.
Vad sägs om en sån här såg:
http://www.blocket.se/ostergotland/Bandsag___Kapsag_36351897.htm?ca=14&w=3
Enkel att sätta hjul på, för lilla hobbyverkstan.
Finns en del Inca för bra (?) priser på blocket.
Vad sägs om en sån här såg:
http://www.blocket.se/ostergotland/Bandsag___Kapsag_36351897.htm?ca=14&w=3
Enkel att sätta hjul på, för lilla hobbyverkstan.
Finns en del Inca för bra (?) priser på blocket.
Incas bandsåg tycker jag känns lite väl liten. Dessutom är den "bakvänd" men det är ju egentligen bara en vane/smaksak. I övrigt är alla Incas maskiner av yttersta toppklass. Denna klass av maskiner tillverkas inte längre. Syftar då på den höga finishen/kvaliteten i kombination med liten fysisk storlek. Inca kan, precis som nämts, fyndas på Blocket. Se dock till att få med så mycket tillbehör som möjligt. Finns en Yahoo-grupp för Inca-maskiner. Om man går med i den får man tillgång till deras filarkiv där en hel del manualer, sprängskisser och reservdelslistor finns inskannade.
Har någon testat Einhells maskiner på senare tid? Har en 10 år gammal kap-ger som är skräp (den var billig!), men jag måste säg att deras nya röda maskiner ser trevliga ut. Har bläddrat en del i deras katalog och är klart nyfiken på hur deras bandsåg för 4000 känns.
http://einhell.se/produktkatalog.html
http://einhell.se/produktkatalog.html
Jag köpte en bandsåg från DUAB huset i somras. Blev lite drygt 4000 spänn när jag beställde två extra band också. Leverans fram till dörren. Mycket smidigt.
Gjutjärnbordet skakar lite när man kör men inte så det stör. Går relativt tyst och fint. Benstället ingår. Såghöjden är drygt 200 mm, inte 165 som det står på hemsidan. Tycker nog att den är värd pengarna.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=394
Gjutjärnbordet skakar lite när man kör men inte så det stör. Går relativt tyst och fint. Benstället ingår. Såghöjden är drygt 200 mm, inte 165 som det står på hemsidan. Tycker nog att den är värd pengarna.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=394
Redigerat:
Så jag borde absolut vänta in en Inca hellre än slå till på en DW?
Klicka här för att svara