25 365 läst ·
28 svar
25k läst
28 svar
Lövblås - Hur bra funkar den?
Sida 1 av 2
Inför hösten jättekrattning av löv tänkte jag hyra en riktig lövblås. Inte en sån där leksak med elmotor utan en med ryggmonterad bensinmotor a la parkförvaltningen.
Det jag funderar på är hur bra dessa faktiskt fungerar: Riktigt blöta löv, går det att blåsa dom också? Lite frusna löv?
Det jag funderar på är hur bra dessa faktiskt fungerar: Riktigt blöta löv, går det att blåsa dom också? Lite frusna löv?
Jag har kört så i flera säsonger, och det fungerar utmärkt. Desutom går det fortare än att blåsa ihop och köra bort.JockeR skrev:
Edit: Jag får väl tillägga att jag har en vanlig villaträdgår dmed diverse fruktträd och buskar.
Har en lönn alle' utanför mig och har sett effekten av att bara klippa ner löven och låta dem ligga. >
Inget gräs på 2 år efter deras test på detta. Men det kanske funkar om man inte som här får ett jämt lager på ca 1cm välpackade lönnlöv som klipps till småbitar.
edit: deras syftar på komunen då de ansvarar för den gräsplätten.
edit: deras syftar på komunen då de ansvarar för den gräsplätten.
De funkar grymt bra och tar allt, både blöta löv och gatsten. Men det ska, som sagt, vara en kraftig bensinare, inte nån fjuttig Jula-blåsare.MathiasS skrev:
// Lidman
Ok, då var ca 1800 kvm blåsta på cirka 5h ink fika och lunch. Aldrig mer kommer jag KRATTA löv!
Trots att löven var rejält blöta (4mm regn på sen-natten) så var det inga problem att fösa ihop dom. Vi har två som jobbade, en som blåste och en som krattade upp större högar på en press (som sedan släpades med åkgräsklipparen till komposten).
Egentligen var det lika jobbigt att köra maskinen som att kratta löven, skillnaden är att det är en och inte fyra personer som blir dyngsvettiga.....
I högt gräs gick det dåligt att blåsa, men det gick väldigt smidigt att rensa rabatter på löv och skräp.
Denna Sthilmaskin var inte direkt bekväm att köra, det var helt enkelt jobbigt att hålla i blås-snorkeln - kanske finns det andra maskiner med smartare konstruktion.
Imorgon bär det av hemmåt för att blåsa av tomten hemma också, det är väl gjort på ett par timmar gissar jag.
Sammanfattningsvis: Värt varenda krona och detta blir definitivt en ny höst-tradition!
Trots att löven var rejält blöta (4mm regn på sen-natten) så var det inga problem att fösa ihop dom. Vi har två som jobbade, en som blåste och en som krattade upp större högar på en press (som sedan släpades med åkgräsklipparen till komposten).
Egentligen var det lika jobbigt att köra maskinen som att kratta löven, skillnaden är att det är en och inte fyra personer som blir dyngsvettiga.....
I högt gräs gick det dåligt att blåsa, men det gick väldigt smidigt att rensa rabatter på löv och skräp.
Denna Sthilmaskin var inte direkt bekväm att köra, det var helt enkelt jobbigt att hålla i blås-snorkeln - kanske finns det andra maskiner med smartare konstruktion.
Imorgon bär det av hemmåt för att blåsa av tomten hemma också, det är väl gjort på ett par timmar gissar jag.
Sammanfattningsvis: Värt varenda krona och detta blir definitivt en ny höst-tradition!
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte en ECHO lövblås på blocket förra året. Det är en kraftig ryggburen modell med rejält drag. Värd vartenda öre. Blåser bort blöta löv, grenar, stenar och annat som kommer ivägen. Vissa frusna löv åker med de också ifall de inte frusit fast för hårt.
brabyggare skrev:
Echo maskinerna ser ju likadana ut som Sthils maskiner - det måste vara samma sak men olika namn?
Echo är amerikanskt och Stihl är väl tyskt? Det betyder iofs inte att det inte är samma maskin under skalet. Jag köpte Echo då min bror som är fasighetsskötare varmt rekommenderade dessa då de hade sådana på fastighetsbolaget han jobbade på. Dyrt proffsmärke, men överkomliga priser begagnat. Blåser luft med 280km/tim men fortfarande "tyst", ca 65db.