Inför hösten jättekrattning av löv tänkte jag hyra en riktig lövblås. Inte en sån där leksak med elmotor utan en med ryggmonterad bensinmotor a la parkförvaltningen.

Det jag funderar på är hur bra dessa faktiskt fungerar: Riktigt blöta löv, går det att blåsa dom också? Lite frusna löv?

Varför det? Det kommer ju ändå snart att gömmas i snö. 8)

... och kommer sedan fram i tö...

// Edit

Då jag sett kommungubbar gå med en sådan så verkar det vara rätt bra drag i den. Det mesta blåser bort, inklusive lösa prylar, grannens katt, löv, m.m.

Jag tänkte testa att finhacka mina löv med multiclip gräsklipparen istället för att samla upp det. Det borde ju bara bli en bra gödsling för gräsmattan. Vi får se hur det blev när det töar som sagt. ;)

Jag brukar köra med mossrivare på våren sen så sopar jag upp allting med en uppsamlare till åkgräsklippare.

JockeR skrev:
Jag tänkte testa att finhacka mina löv med multiclip gräsklipparen istället för att samla upp det. Det borde ju bara bli en bra gödsling för gräsmattan. Vi får se hur det blev när det töar som sagt.  ;)
Jag har kört så i flera säsonger, och det fungerar utmärkt. Desutom går det fortare än att blåsa ihop och köra bort.

Edit: Jag får väl tillägga att jag har en vanlig villaträdgår dmed diverse fruktträd och buskar.

Har en lönn alle' utanför mig och har sett effekten av att bara klippa ner löven och låta dem ligga. >:( Inget gräs på 2 år efter deras test på detta. Men det kanske funkar om man inte som  här får ett jämt lager på ca 1cm välpackade lönnlöv som klipps till småbitar.

edit: deras syftar på komunen då de ansvarar för den gräsplätten.

MathiasS skrev:
Inför hösten jättekrattning av löv tänkte jag hyra en riktig lövblås. Inte en sån där leksak med elmotor utan en med ryggmonterad bensinmotor a la parkförvaltningen.

Det jag funderar på är hur bra dessa faktiskt fungerar: Riktigt blöta löv, går det att blåsa dom också? Lite frusna löv?
De funkar grymt bra och tar allt, både blöta löv och gatsten. Men det ska, som sagt, vara en kraftig bensinare, inte nån fjuttig Jula-blåsare.

// Lidman

Nu har jag hyrt en Sthil 420 över helgen. Ryggmonterad med ordentlig snorkel. 550 spänn ink moms. Fungerar det som det borde är det värt vartenda öre.

Bra. Då ser vi fram mot en utförlig rapport måndag. [smiley=tekst-toppie.gif]

Ok, då var ca 1800 kvm blåsta på cirka 5h ink fika och lunch. Aldrig mer kommer jag KRATTA löv!

Trots att löven var rejält blöta (4mm regn på sen-natten) så var det inga problem att fösa ihop dom. Vi har två som jobbade, en som blåste och en som krattade upp större högar på en press (som sedan släpades med åkgräsklipparen till komposten).

Egentligen var det lika jobbigt att köra maskinen som att kratta löven, skillnaden är att det är en och inte fyra personer som blir dyngsvettiga.....

I högt gräs gick det dåligt att blåsa, men det gick väldigt smidigt att rensa rabatter på löv och skräp.

Denna Sthilmaskin var inte direkt bekväm att köra, det var helt enkelt jobbigt att hålla i blås-snorkeln - kanske finns det andra maskiner med smartare konstruktion.

Imorgon bär det av hemmåt för att blåsa av tomten hemma också, det är väl gjort på ett par timmar gissar jag.

Sammanfattningsvis: Värt varenda krona och detta blir definitivt en ny höst-tradition!

EDIT: närmare 3000kvm var det visst.... :o

Jag köpte en ECHO lövblås på blocket förra året. Det är en kraftig ryggburen modell med rejält drag. Värd vartenda öre. Blåser bort blöta löv, grenar, stenar och annat som kommer ivägen. Vissa frusna löv åker med de också ifall de inte frusit fast för hårt.

brabyggare skrev:
Jag köpte en ECHO lövblås på blocket förra året. Det är en kraftig ryggburen modell med rejält drag. Värd vartenda öre. Blåser bort blöta löv, grenar, stenar och annat som kommer ivägen. Vissa frusna löv åker med de också ifall de inte frusit fast för hårt.

Echo maskinerna ser ju likadana ut som Sthils maskiner - det måste vara samma sak men olika namn?

Echo är amerikanskt och Stihl är väl tyskt? Det betyder iofs inte att det inte är samma maskin under skalet. Jag köpte Echo då min bror som är fasighetsskötare varmt rekommenderade dessa då de hade sådana på fastighetsbolaget han jobbade på. Dyrt proffsmärke, men överkomliga priser begagnat. Blåser luft med 280km/tim men fortfarande "tyst", ca 65db.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.