Verktyg & Maskiner
bygga_bo: [citat] +1 en gång till. Jag har både antistatiska och icke-antistatiska sugslangar, samt den den tunna Mirka-slangen. Vidare har jag en CTL26 med antistatisk anslutning i maskinen, och en Kärcher NT361Eco som saknar antistatisk anslutning. Med Mirka-slangen blir det problem i båda dammsugarna, men med en annan icke-antistatisk slang upplever jag inte problemet överhuvudtaget. Varför det
blob: Det låter med andra ord som att jag bör slipa bastulavar med mjuk dyna under :)
Dr Fozz: Ah, smart lösning! Tack för tipset Stomneby!
End: Du löser det genom att ha två batterier, BL1830, 3.0 Ah, och BL1815, 1,5 Ah. På det viset har du både kraft och smidighet utan att behöva tumma på spänningen.
pär h: Topp/rot är det samma som kallas kilsågat. Det tror jag på för det kommer mer och mer se bara på sommartorpet med Ernst. Dom la kilsågat i något rum och han älskade den fantastiska "känslan" i plankornas kilform. Och när det tas up i tv så är det fler som vill ha det så. Sedan ligger det i tiden att bevara gammalt. Pär
Immobil: Första sektionen är alltid knepigast. Får man bara den rätt, är det bara att bygga på. Fasta bommar underlättar betydligt!!
thomasx: Det där arbetsbordet verkade rejält robust när jag ryckte lite i det på bauhaus häromdagen.
Noseone: Det blev en sån där toolbox för mig med, men jag nyttjade Bauhuas prisgaranti. Å eftersom K-rauta sålde dem för 1425 kr så fick jag boxen för 1250... tycker jag va ett bra pris så jag passa på å köpte en sticksåg pst 18 Li utan batteri eftersom det ingick 2 i toolboxen. Den fick jag då för 595 kr.... Älskar prisgaranti!
Anders_Nilsson: [citat] Bosch GKS85? Eller snitta så djupt du kan och lägg fogsvansen i spåret för en billigare lösning. /Anders
rikardn: Nu kan jag meddela att släpet är renoverat å besiktigat å godkänt. Följande blev gjort under sommaren (i ungefärlig ordning): *Tog bort halvmurken flakskiva *Tog bort alla ljus och kablar *Slipade (grovt) alla rostfläckar och underredet samt hjulaxel *Rostskyddsmålade alla infästningar, balkar och hjulaxel *Drog 16mm flex-rör (som jag lindade med vanlig eltejp för extra slitskydd)
BjörnBygg: Jag köpte en 452:a från Usa i våras och är mkt mkt nöjd med den, slagborren funkar utmärkt i mjukare material. Lite klumpig är den emellanåt men det kan jag leva med.
prototypen: Vinklarna heter enligt skolboken Spånvinkel Eggvinkel Släppning Och blir tillsammans 90° om man tar med tecknet om det är negativ spånvinkel Protte
Marive: Sent ute, men http://gulasidorna.eniro.se/f/vänersborgs-elmaskiner:14650138?search_word=v%C3%A4nersborgs%20elmaskiner är Festool återförsäljare, en äldre herre som jag tror kör det som hobby men har hyffsat sortiment. Prova att ringa honom, brukar sällan vara omöjlig. Mvh
Kave: Nu är det ju över tre år sen Martin, så det exakta detaljminnet sviker lite. Oavsett vad man skyller på när man vill ha mer betalt efter flera månader så tycker jag inte det är ok ändå. De har missat ett antal presumtiva kunder på detta.
Nybyggarn: Vad tror ni om att lägga ett sk. lamellgolv i trä? Dom är skiktlimmade, typ plywood antar jag, och bygger bara ca 14mm, kan läggas flytande ovanpå betonggolv.Har inte sett några priser, men b.la Siljan har några varianter. Blir det tillräckligt stabilt för att flytta lite större maskiner på hjul?
parper: En liten uppdatering. Just nu så kör jag med slägga och en bilningsmaskin som jag har lånat. Enda anledningen till en kap var att jag vill få snygga kanter på plattan mot väggarna. Men det kanske går ändå, just nu är de lite skrovliga. Det största problemet och jobbet är att bli av med materialet som blir utav detta =).
thomasx: Hejsan Tack för tipsen! En GLL3-80 hade ju varit smutt, får hoppas på samma tur på tradera kanske. :)
RealElwood: Jag kör med Biltemas 15-6, lätt att flytta runt, jag har även monterat på en slangvinda. Enda nackdelen är att gummifötterna kan göra märken på golvet, går att skrubba bort med trasa. Jag har en dyckertpistol från Biltema med, dock gillar jag inte den för att skyddet längst fram som känner av att det finns något framför gör märken i lister. En bekant har Harald Nyborgs och där
prototypen: Hjälper nog inte, det var länge sedan så det verkar som de flesta idag har kopplingar som fixar vacum. Festo fixar -0,95 bar. Camozzi metall, -0,8 bar Camozzi plast -0,9 bar SMC skryter med -100kPa, inte illa. Parker tål 30 bar men det står inget om vacum. Legris 99% vacum Sedan finns det säkert en massa noname som jag inte har kollat, men de stora leverantörerna fixar kopplingar för
bygga_bo: Om jag inte är fel på det är det Kärcher som tillverkar dammsugarna åt Flex (de ser i varje fall ut som Kärchers "proffssugare", sånär som på färgen). I så fall borde du kunna hitta påsar ganska enkelt. Du kan dock inte springa in på Bauhaus eller liknande eftersom de inte har Kärchers proffsprogram, utan prova tex Swedol om du har det i närheten (där brukar jag köpa påsar till
RealElwood: Här kan man hyra av Dahl, www.dahl.se. Här är alltså Västra Götaland, men Dahl finns överallt antar jag.
Belaruz: När jag var med och monterade en kyltork för några veckor sedan så drog vi rör från kompressorn till inloppet på kyltorken och sedan från kyltorkens utlopp till tanken. Dräneringen (plastslang) satte vi i ett rör som ledde till en länsgrop. Stickkontakten satte vi i ett vägguttag. Jag kollade på HiRoss hemsida men såg ingen som liknade den på bilden, så vill du ha någon exaktare
Mr Handyman: Har också prövat varianten att lyfta lite på brädan med en kofot efter att man tagit upp slutbrädan (som ju inte gärna kan vara annat än spikad uppifrån), och såga av alla spikar med tigersåg. Visserligen får man jobba lite på bjälkarna sen, men det man spar ifråga om golvbrädor var lätt värt det. Fick tejpa igen ena fläktutblåset på tigersågen, och ändå sprutade det
myrstack: Tja, ett vanligt sätt att kapa ett paypalkonto är ofta att först kapa din e-mail och då vet givetvis kaparen vad du heter. Får man tex en paypal-aktivitet som man inte själv orsakat (tex via mail) så bör man snarast logga i på kontot och se historiken. Som alltid så klicka ALDRIG på en länk i ett mail. Paypals reklamationsavdelning är faktiskt rätt vettig och ofta får man pengarna
Hazze Altan: Hej Någon som tittat närmare på PPS 7 (Grön) eller GTS 10 XC ännu?