2 344 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Skenkompatibilitet
Sida 1 av 2
Skrevs det inte precis om detta här på forumet? Kör en sökning och se vad du hittar.
Makita (2 * 1,4m) och Festool (3m) skenor tillsammans funkar bra för en Makita såg men man kan inte använda Makitas tippskydd, använde Makita skarvstycken för att sätta ihop. Däremot när sågen går från Makita skenan över till Festool skenan måste man släppa lite, ca ½ varv, på rattarna som styr spänningen mot skenan annars blir det tvärstopp vid övergången. Sen verkar Makitan gå mycket närmare skenan jämfört med Festoolen, kapade bort mycket gummi på splitterskyddet så det blir till att skaffa en ny gummilist innan jag lämnar tillbaka Festoolskenan till ägaren.


Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Visst går det att flytta skenan, behövde göra det på längsta 8 meters kanten, men där det räckte med 5,8m skena var det smidigt att bara dra av hela kanten i ett svep.
Kapade första kanten utan damsugare, mycket spån blev det ... Enklare att ta hand om spånet på en gång än att sopa efter, gör likadant med kap och ger sågen.
Kapade första kanten utan damsugare, mycket spån blev det ... Enklare att ta hand om spånet på en gång än att sopa efter, gör likadant med kap och ger sågen.
+1 på det. När jag tar ut bordssågen utomhus tycker jag först dammsugaren inte behövs. Efter första klyvningen hämtar jag dammsugaren. Även utomhus gör den en enorm skillnad.TeroM skrev:
--- Mats ---
Hahaha trodde jag var ensam om dessa problem, blir tom mobbad av bekanta för att man i deras tycke är pedant. Men jag vill inte låta allt spån yra runt överallt och ska jag då ändå sopa ihop allting kan jag lika gärna hellre köra med dammsugare kopplad och vid behov suga upp det lilla som inte åker medMats Bengtsson skrev:
ok, kan man få ett tips vad jag skall köpa om jag har en festool skena 1400 men vill kunna göra en längre, skall jag:
1 köpa en 3000mm makita skena .
2 köpa en till festool 1400 skena + montage grunkor.
3 köpa en makita 1400 skena + montage grunkor ( som antagligen är rejält billigare men att man råkar ut för ovanstående beskrivna hugg i övergången)
4 eller ...
tycker det blir fasligt dyrt hur jag än gör.
1 köpa en 3000mm makita skena .
2 köpa en till festool 1400 skena + montage grunkor.
3 köpa en makita 1400 skena + montage grunkor ( som antagligen är rejält billigare men att man råkar ut för ovanstående beskrivna hugg i övergången)
4 eller ...
tycker det blir fasligt dyrt hur jag än gör.
Jag röstar på 3000 mm skena, köpte mig en Festool 3000 mm för inte så länge sedan. Det sved lite även med bonuschecken men det var verkligen värt pengarna. Dels sparar man en hel tid på att slippa sätta ihop dem och efterkontrollera dess rakhet då och då, dels så slipper man oroa sig för sågsnittet vid övergången.
En parameter till att ta hänsyn till;
Jag tror inte att du kan använda Festools parallellanslag på en Makita skena, tiltskyddet i profilen är i vägen - kan även gälla andra tillbehör som kopplas på ovansidan av skenan.
3000 skenan är inte smidig om du behöver flytta den till olika platser och den stökig att förvara, i alla fall för mig - hemma renoverare utan snikkarboa. Skulle jag komplettera en 1400 Festool skena skulle det nog i det fallet bli en till 1400 Festool för att ha samma (eller 2 Makita 1400, vet inte prisskillnaden men på 3000 skenan är/var det tidigare nästan det dubbla Festool vs Makita)
Jag tror inte att du kan använda Festools parallellanslag på en Makita skena, tiltskyddet i profilen är i vägen - kan även gälla andra tillbehör som kopplas på ovansidan av skenan.
3000 skenan är inte smidig om du behöver flytta den till olika platser och den stökig att förvara, i alla fall för mig - hemma renoverare utan snikkarboa. Skulle jag komplettera en 1400 Festool skena skulle det nog i det fallet bli en till 1400 Festool för att ha samma (eller 2 Makita 1400, vet inte prisskillnaden men på 3000 skenan är/var det tidigare nästan det dubbla Festool vs Makita)