Då och då läser man av den reklam som kommer i mailen. Idag kom det om en vässare för borr, kallad drill doctor 500 X.

Kunde man ha borren lika vassa som hyveln, med en rimlig insats, då skulle de vara intressant. Kunde dessutom spetsarna hamna i mitten så borren inte flyttar sig, vore det ännu bättre.

Till Tormeken såg jag ett tillbehör, men fick känslan at när jag slipat två borr så var det de sista jag slipade, antingen det blev bra eller dåligt.

Någon som har några funderingar kring denna drill doctor?

--- Mats ---
 
Alla recensioner jag läst så får Drill dr väldigt bra betyg men är dom inte lite väl dyra kan tyckas.

Jag har tittat på en demmo av Tormeks borrslip och den är helt klart bökigare än Drill dr det är mycket som skall ställas in, som vanligt med Tormek och hutlöst dyr.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Alla recensioner jag läst så får Drill dr väldigt bra betyg men är dom inte lite väl dyra kan tyckas.

Jag har tittat på en demmo av Tormeks borrslip och den är helt klart bökigare än Drill dr det är mycket som skall ställas in, som vanligt med Tormek och hutlöst dyr.

Mvh Pär H
500 varianten säljs just nu för 1000 spänn. 750 ligger kvar på sitt dyra normalpris. Det var annonsen med priset som triggade intresset. Nackdelen är att endast 750 låter en ställa borrvinkeln annat än i två fasta steg.

-- Mats ---
 
Får man fråga vem som erbjuder detta pris? Kunde kanske vara intressant att titta närmare på.
 
Jag hittade en gammal tråd där Daniel_N recenserar DrillDoctor 750 här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/104807-bra-borrslip.html

Det är lite oklart för mig om 500X kan krysslipa eller inte. Enligt Daniels recension ovan så kan den inte det men om jag förstår DrillDoctor's hemsida rätt så skulle den eventuellt kunna det. Enligt någon sida hos försäljare så skulle det också gå bra medan någon annan, precis som Daniel_N, pekar på att detta är en skillnad mot 750 modellen. Det kanske bara är jag som inte klarar terminologin riktigt.

Ett alternativ är att det fanns en äldre modell 500 som inte kan krysslipa medan det kanske är just det som X:et i 500X står för? Någon som begriper detta bättre än jag som kan kasta ljus över detta?

Kan 500X klara krysslipning samt 180 och 135 graders vinklar så verkar det ju vara ett kanonpris hos Rutlands just nu. (Hur länge gäller kampanjen?)
 
Mig veterligen klarar inte 500X krysslipning utan bara 135 & 118 graders spets.

750 klarar krysslipning samt har ställbart slipdjup. Den finns även i en version som klarar vänsterborr.
 
jac skrev:
Jag hittade en gammal tråd där Daniel_N recenserar DrillDoctor 750 här:
[länk]

Det är lite oklart för mig om 500X kan krysslipa eller inte. Enligt Daniels recension ovan så kan den inte det men om jag förstår DrillDoctor's hemsida rätt så skulle den eventuellt kunna det. Enligt någon sida hos försäljare så skulle det också gå bra medan någon annan, precis som Daniel_N, pekar på att detta är en skillnad mot 750 modellen. Det kanske bara är jag som inte klarar terminologin riktigt.

Ett alternativ är att det fanns en äldre modell 500 som inte kan krysslipa medan det kanske är just det som X:et i 500X står för? Någon som begriper detta bättre än jag som kan kasta ljus över detta?

Kan 500X klara krysslipning samt 180 och 135 graders vinklar så verkar det ju vara ett kanonpris hos Rutlands just nu. (Hur länge gäller kampanjen?)

Hmm, verkar märkligt det där, 500x kan ju absolut krysslipa enligt nätet. Måste erkänna att jag inte riktigt har koll på vilken modell det var jag kollade på.
 
Bubblaren skrev:
Mig veterligen klarar inte 500X krysslipning utan bara 135 & 118 graders spets.

750 klarar krysslipning samt har ställbart slipdjup. Den finns även i en version som klarar vänsterborr.
500 klarar också vänsterborr, båda genom en tillsats.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Såg nu att DD500 också klarar krysspets enligt manualen.
 
Bubblaren skrev:
Såg nu att DD500 också klarar krysspets enligt manualen.
Kvar är alltså bara frågan om ställbart slipdjup. Kan det vara så att det är oställbart på 500x? Är det viktigt?

Om det enda som skiljer är lite större diameter, samt valbara vinklar istället för två förinställda låter 500X intressant på mig med nuvarande pris.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Kvar är alltså bara frågan om ställbart slipdjup. Kan det vara så att det är oställbart på 500x? Är det viktigt?

--- Mats ---
Nej, det är inte viktigt enligt min uppfattning. Det går dessutom att lösa på egen hand genom shimsning, men jag anser knappt att det är lönt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.