Verktyg & Maskiner
pelpet: Eftersom tråden har ändrat fokus till vinkelslip-säkerhet så har jag startat en separat tråd om det istället.
Qarillion: Skenorna levereras i runda wellförpackningar som tål ganska mycket stryk så det borde nog inte vara några problem att få hem den hel :)
Mikael_L: [citat] Jag skulle inte tro det. Men omöjligt är det ju inte. Den är ju inte gjord för det, jag misstänker att den t.ex. kommer skjuta dubbla dyckert.
Lolle: Ja just detta är ren smaksak känns det som. Jag tror jag har 4-5st bälten. 1 billig från byggmax som var ett rent skämt och ligger i en påse i ena förrådet. Användes 20 minuter men bältet satt värdelöst och fickorna var sträva och inte riktigt passande för mina syften i alla fall. 2 Har ett billigt cocraft bälte från Clas Ohlsson. Relativt nöjd för pengarna. Fickorna är bra
pleqtiz: Vi köpte 2 nya framdäck till en av våra traktorer, tror vi betala nåt på 4500 plus moms styck.. nåväl.. nu när det är kallt och frusit så är däcket så skört så minsta lilla sten trängs in i gummit och blir kvar där.. efter en dag i skogen så hade farsgubben kört hål på slangen och det satt inte mindre än 12 pinnar igenom däcket och slangen... när man känner på däcket
thomasx: [citat] Precis vad jag trodde ;) Jag har själv ingen erfarenhet av mekanisk frånluft, men har förstått att det är mer eller mindre nödvändigt med tilluft till kaminen, eftersom det bygger på ett undertryck i huset.
thomasx: Funkar bra. Fast det beror väl mer på kvaliteten på "ändarna" än på att det är ett rör just ;)
Mikael_L: Jag ställer mig och sjunger i samma kör. Jag har en lillebror till den där, PSR 14 LI-2. Och en generation äldre. Egentligen ingen jättedålig dragare, men tiden (och priset) har sprungit ifrån dom. Man får bättre dragare från proffssegmentet för samma pengar idag. Jag hade avstått, och hellre lagt ut någon hundring till för att t.ex. få min nuvarande maskin, en Hitachi DS 14DSAL
screamin-daemon: Älskar min slagskruvdragare (BTD140). Urstark, lätt (jämfört med skruvdragaren), bitfäste och man slipper belasta handleden. Sedan är det grymt skönt att kunna borra med en maskin och skruva med en annan. Det går ju att importera för en billig peng och annars finns det grymt mycket naket Makita LXT på Tradera (äkta).
JerreEssberg: Ah, tack för länken. Där fanns ju mycket annat trevligt!:thumbup:
Jante: Hultafors skriver följande om sin måttband (talmeter) tycker det duger för mig ;) [bild] //Jante
Sir Anton: Vad ska jag göra nu när det inte finns några styrhylsor ( elr vad man kallar dem) till min metabo fräs?! har en OFE1229 och vad jag kan hitta så finns det endast till OF1612 och OFE1812:( är det någon som testat att sätta fast en annan styrhylsa än vad som är rekommenderat?
woodchuck: Har ett CMS bord med OF1400 sedan ett halvår och är väldigt nöjd med det, men det är dyrt. Om du bara ska ha ett riktigt bra fräsbord finns det billigare alternativ med minst lika bra funktion (bygg ett själv med en bra fräslyft och ett incra anhåll tex, så kan du sätta i en billig men kraftfull fräs permanent och få pengar över). Det alternativen saknar är justerbord. Mycket
jackt: Precis så där får jag göra på min Emco MH30, man tar bort utmatningsbordet och sätter fast spånutsugen på ovansidan när man planhyvlar. På min är inte utmatningsbordet reglerbart, har bara en fast nivå. (Går säkert att fintjustera, har bara inte kommit på hur). Jag tycker det är helt ok sätt att "jobba" på, tar 2-3 min att ändra från rikt- till planhyvling.. Prismässigt var
jonas_loof: [citat] Får köpa lite olika och testa, så det inte fräter plasten. Men superlim typ superattack borde funka.
NinjaSatan: Dom lider av samma problem som dom blåa, 3/8" tapparna håller inte. Dom går av i ett fint snitt... 1/4" är ju finlir och 1/2" håller överlag, men just 3/8" är det för dålig kvalite på. Dessutom deras 10 års garanti är ett skämt, man måste ta med sig HELA satsen och få den utbytt istället för bara det som är trasigt, vilket är så jävla meckigt så iaf jag orkar inte hålla
jac: Jag jämförde bilden på Axminster med en av mina Biltema tvingar och de verkar identiska. Trycket på sidan där storleken står ser t.ex. identiskt ut (förutom att Biltema loggan saknas då). I samband med gruppköpet av parallelltvingar (K-Body Revo) hösten 2009 frågade jag även efter pris på GH tvingarna. Det låg då runt 500 SEK vilket ändå var klart bättre än priset över disk
kentengström: Någon som har provat denna jigg? Jag har börjat göra stolar och använt festool domino med bra resultat men jag tror det blir starkare att använda riktiga tappar. Den är dyr men verkar klara det mesta. Precision?
Nanorch: [citat] Lite sent svar såhär men min GCM8 har motorbroms, hur lång tid tar det för din klinga att stanna?
h64: Här kommer lite bilder när jag tog bort rost på min bandsågs bladstyrning. För ett som betvivlar fosforsyra; kolla in detta. Första bilden visar en axel orörd och den andra rengjord med svinto. Den andra bilden efter två timmar i fosforsyra. Den ena sköljd i vatten den andra putsad med svinto. Ingen åverkan på järnet bara på rosten, något som vore omöjligt med blästring eller
Ötlöe: Det var trevlig och inspirerande läsning som ger lust att gå ut och titta efter litet ekbitar jag har kvar sedan bänkbygget. Men är inte nr 2 överlägsen nr 1, den borde vara lättare att låsa utan att rubba läget?
bax: Annars får du skära av en hylsa och svetsa in en rörbit som förlängning.
GammErik: Stift? Ok, där lärde jag mig nåt nytt :thumbup:. Precis vad jag behövde veta. Tack Bengt!