Byggahus.se
Hej!

Står i valet och kvalet vilken slipmaskin jag skall köpa. Festoomaskinen är dubbelt så dyr och verkar ha samma (3) funktioner som Boschen. Någon som har några input?

Magnus

Hittade sverigepriser ex moms Bosch 2200:- Rotex 150. 4060:-
 
  • Gilla
Linus Källgård
  • Laddar…
Är det en med motorn på sidan du är efter då? Den är rätt obalanserad och kräver god rutin.

Som alternativ prismässigt mellan Bosch och Festo så kan du titta på Makita BO6030 som vanlig mycket bra excenter samt BO6040 med liknande funktioner som de du nämnde... ligger kring 3200
 
Det finns en test på nätet någonstans. Själv stod jag inför ett liknande val för en tid sedan, men jag valde mellan Rotex 150 och Rotex 125. Det blev en Rotex 125 för 3225 ink moms. (ring runt och begär bästa pris) Jag har inte ångrat mig. 125:an är riktigt elak i grovslipningsläget. Jag skall se om jag hittar testet.
 
festool om du vill glänsa för polarna och ska använda den typ 4 timmar/dag

bosch om du vill spara pengar och bara glänsa lite för polarna....

;)
 
Festool om man vill minimera slipdamm!
 
Ja det är inte lätt, tycker själv att de båda maskinerna är relativt identiska.

Dock några små skillnader....

-Boschen är mer högljud
-Festoon tillsammans med dammsugare är grym! (som mattias sa) 99,9% av dammet försvinner(!)
-Festoon är aningen effektivare, men det kanske bara är min uppfattning, de är relativt identiska.

Själv valde jag festoon (125) för att kunna använda plug-it slangen till dammsugaren, samt systainern förståss, men festools alla fördelar skall jag inte ta upp här, de står redan i så många trådar :)
 
Fick höra idag att Rotex 150 kommer i ny design liknande Rotex 125
 
Du menar givetvis tvärt om!

:cool:
 
Polare? Köper man en Festoo så riskerar man att få hämta den hos grannen var dag!

Magnus
 
Du menar att du lånar ut dina käraste vänner :surprised:
 
Jaha då var det kört igen!

Det var inte svårt att övertyga en inbiten verktygsbög att skaffa den lilla Rotexen. Enligt testet skulla man klara sig utan en bandputsare vilket oxå stod på köplistan. Har ett tufft totalrenoveringsjobb då hela däcket på 28 fotaren skall slipas/spacklas/...../halkskyddbehandlas/lackas osv.

Att det sedan finns en dröse tillbehör oxå bådar gott inför framtiden. Får väl jobba av apparaten på lokala snickarfirman (kvällsjobb)

Några tillbehör som rekommenderas???? Olika hårdhet på plattorna etc?

Magnus
 
  • Gilla
Tardysix
  • Laddar…
Kör den med dammsugare, även om du står utomhus i ett båt-tält. Pappren räcker längre, du slipper rengöringen och grannen slipper slipdamm på sina nyfernissade ytor! Hörselkåpor med radio och ett par bra knäskydd är ochså bra.
 
Kommer man att knäcka tex den minsta kärcherdammsugaren om filtret är rent från början. Inte knäcka, men sätter det sig fort, eller ska man hyra en rymdraket på cramo?

Magnus
 
  • Lyft_av_bt_vid_Fyrudden.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kärchern går nog bra!
 
Köp Boschen då Festool endast har 1 fördel dvs den förbenat ssmarta optionen med utbyttbar sladd......ja...det var en gliring till Bosch...som jag annars gillar skarp!
Du kanske inte slipar sladden så ofta men jag har slitit av några sladdar över skarpa kanter på byggena....jäkligt irriterande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.