Hade idag en god vän på besök. Hon bakar både stilfullare och godare desserter än många proffs. Hon hade med sig en Glasstårta som hon bakat till nyår, men som de inte lyckats dela. Två rejäla brownie-bottnar inbakade i en väl fryst glasstårta rår man inte på utan vidare med en vanlig kökskniv, kan jag meddela. Nytt recept har utarbetats för att råda bot på problemet till nästa vända :)

För den befintliga glasstårtan fick bandsågen fick hugga i istället och det var mer som att skära i smör :)

Smaken var det verkligen inget fel på, kan jag meddela :)

603241_10151277653094145_1183464493_n.jpg
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Blev det inte slabbigt vid nedre hjulet?
Vi sågade frusna köttstycken inför en grillfest en gång. Första och sista gången det skedde i en vanlig bandsåg. Ett mindre helvete att städa ur efterår :(

En köttbandsåg som man kan skölja ur är vettigt :D
 
corre skrev:
Blev det inte slabbigt vid nedre hjulet?
Vi sågade frusna köttstycken inför en grillfest en gång. Första och sista gången det skedde i en vanlig bandsåg. Ett mindre helvete att städa ur efterår :(

En köttbandsåg som man kan skölja ur är vettigt :D
Nej, det var ingen fara.

När man sågar fryst kött blir det ju en hel del "spånor". Men det gjorde det inte nu, det blev lite kladd på sågbladet, vilket märktes när jag delade en träbit direkt efteråt, då skrapades det mesta av kladdet från bladet av på träbiten. det blev en eller ett par cm3 kladd i en hög precis i början på träbiten. Sen var det bara att torka av bladet och hjulen så var allt återställt.
 
Jag har funderat på att såga upp fruset kött i lagom stora bitar med sticksågen för att inte behöva tina allt. Är det en bra ide? Bör man kanske ha ett blad med nedåtriktade taggar för att inte spruta upp köttspån i sticksågen? Eller är det bättre att ta multicuttern?
 
pelpet skrev:
Jag har funderat på att såga upp fruset kött i lagom stora bitar med sticksågen för att inte behöva tina allt. Är det en bra ide? Bör man kanske ha ett blad med nedåtriktade taggar för att inte spruta upp köttspån i sticksågen? Eller är det bättre att ta multicuttern?
Jag skulle nog snarast rekommendera tigersågen, faktiskt.
Annars sticksågen före multicuttern. Nedåtriktade tänder är säkert en bra ide då.

Multicutter i all ära, men för mig är det ett verktyg jag tar till när inget annat funkar. Det är ett väldigt bra verktyg när man behöver det, men finns det andra som funkar är det oftast en mycket bättre lösning, enligt min erfarenhet.
 
Laminatsågsblad fungerar så sågar på nedervägen.
 
Korvgubbe
Ok, jag inser själv hur dumt det här kommer att låta men...
Vad är det för fel på en riktig, dedikerad köttsåg? Inga maskiner inblandade utan ren handkraft. Enkelt att rengöra och ingen oro för att man "smittar" saker vare sig före eller efter.
 
Korvgubbe skrev:
Ok, jag inser själv hur dumt det här kommer att låta men...
Vad är det för fel på en riktig, dedikerad köttsåg? Inga maskiner inblandade utan ren handkraft. Enkelt att rengöra och ingen oro för att man "smittar" saker vare sig före eller efter.
Det är väl inget fel alls på det.
Men om det är en engångs eller sällanföreteelse så... ;)

Man kan ju ha ett dedikerat blad till sågen. Annars rensar ju lite skit bara magen, som det heter :)
 
En vanlig köttsåg är nog bättre.. eller så kanske jag bara ska hämta fogsvansen. Den är ju lättare att skölja av än sticksågen. Köttsåg har jag ingen, men till och med två fogsvansar.

Tanken med multicuttern var att den vibrerande sågningen inte skulle riskera att föra in köttspån i maskinen.
 
Korvgubbe skrev:
Ok, jag inser själv hur dumt det här kommer att låta men...
Vad är det för fel på en riktig, dedikerad köttsåg? Inga maskiner inblandade utan ren handkraft.
Fast här gillar vi maskiner... :cool:
 
Alfredo skrev:
Fast här gillar vi maskiner... :cool:
Precis, å då alldeles särskilt bandsågar å glassmaskiner :-)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Finns en YouTube film där man delar pizza med laser.
Blir ju som en varm kniv i tårtan.
Protte
 
Man måste länka om man hänvisar till tuben. Det står i ordningsreglerna. Eller borde i alla fall göra det.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Jahaja, är väl något år sedan jag såg den så jag får kanske googla då.
Reglerna har jag aldrig läst men det gick visst bra ändå med de första 8-9 tusen inläggen.
Begriper inte hur jag får tag på IP adressen med iPadden men jag googlade med "cut pizza laser" och fick några förslag
protte
 
Redigerat:
  • Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Jag håller med mattias, det är klart man lägger upp en länk också när man skriver ett sånt inlägg, what's the point annars ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.