Larsa skrev:
Tackar. Det var ett riktigt hästjobb, men blev väldigt bra. Epoxi är ett kul material att jobba med. Två plywoodskivor och lite epoxi så kan det bli en sån här
Kul bygge! Måste gå farligt hårt den där!

Såhär blev min båtbyggardebut!

IMG_3655.jpg

IMG_3654.jpg


Åter till cyclonen, jag måste bygga en anslutning till bandsågen och behöver några portar - någon som vet om dessa kan köpas i Sverige/Europa - gärna postorder...

92031-01-200.jpg

/Fredde
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Intressant projekt trango. Vad är det för lastbilsfilter du använder, vad har det för klassning/prestanda, var köper man det och vad kostar det?
 
Hej,

Filtret heter PA 2523 och kostar ungefär 800:-. Jag beställde från Bil och Filtertjänst AB. Prestandan vet jag inte mycket om!

/fredde
 
Är det inte viktigt/intressant och veta hur stor filteryta det är så det inte blir massor av tryckfall och dit fina bygge inte alls presterar det du hade förväntat dig.?

Pär
 
sinuslinus skrev:
Har du sett den här?

[länk]

Japp, verkar också väldigt bra - funderar på att bygga en sån till dammsugaren..
 
pär h skrev:
Är det inte viktigt/intressant och veta hur stor filteryta det är så det inte blir massor av tryckfall och dit fina bygge inte alls presterar det du hade förväntat dig.?

Pär
Hej Pär, absolut är det viktigt, filtret specades i ritningarna så det nån har tänkt till. Sen kommer jag att köra med dubbla antalet filter för att ligga på den säkra sidan...

Med vänlig hälsning, Fredde
 
S
trango skrev:
Japp, verkar också väldigt bra - funderar på att bygga en sån till dammsugaren..
Det är cykliskt det där med egen verkstad. Måste ha verkstan för att kunna bygga grejor till verkstan. ;)
 
Sinuslinus, du kunde inte sagt det bättre. Håller på att rusta gården, det mesta behöver göras (vore bättre att ha köpt en bulldoser och börjat om). Verkstaden är tyvärr långt ner på priolistan. Man får hålla till i utrymmen men dåligt ljus med drag och kyla. Då är detta forum en riktig värme- och inspirationskälla!

Speciellt då man finner trådar som den här.
 
Med risk för att gå on topic igen:

Bill har ett spreadsheet som man kan använda för att skala om designen för olika stora system, inklusive för dammsugardrivna diton. Jag har varit frestad att bygga någonting i systainers för att passa med min ctl, men tid/plats/etc har hittills hindrat mig.
 
Om jag minns rätt blir ändå fläkten från billig spånsug begränsingen även om cyklonen skalas ner något?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.