Kan någon på ett enkelt sätt förklara vilken typ av laser man bör köpa vid t.ex. ett husbygge?

Rotationslaser med pinne och mottagare har jag använt några gånger och känner väl till, men hur är det med övriga varianter? Kan jag uppnå samma funktion med en krysslaser vad gäller utomhusjobb?

Inomhus blir jag inte klok på skillnaderna mellan kryss, 360 och roterande? Vad behöver man egentligen?

Dessutom vill man kunna mäta avstånd, t.ex. exakta kryssmått för att få saker vinkelräta? T.ex. vid utsättning av gjutform för en grund eller byggande av altan? Men det är väl ett helt annat instrument?

Jag funderar också på vilken laser man ska köpa för att användas vid tapetsering, kakling, sätta upp tavlor och liknande. Ett vanligt kamerastativ finns redan, och jag hade tänkt mig att betala mindre än en tusenlapp. Bosch Quigo II - är det något? Eller en Kapro 892 som jag blivit erbjuden för samma peng som boschen? Jämför jag dem så har boschen en nogrannhet på 0,8mm/m och en räckvidd på 7m medans Kapron har en nogrannhet på 0,3mm/m och en räckvidd på 20m. Är det det som är skillnaden på proffs och hobbyprylar?

Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Jag har rekommenderat denna tidigare, men nu har jag hunnit anlägga en 300m2 husgrund med den. [länk]

Den känns gedigen och funkar utmärkt att väga av makadambädd/kantelement tillsammans med mottagaren. Jag annvände den även till att ta ut 90º vinklar när jag satte kantelementen (ja den har finjusteringsskruv).
Laser och mottagare har säkert gått 20 timmar och inga tecken på batteribrist så här långt.

Jag ser fram mot att använda den invändigt i det stundande bygget.
Tycker det verkar mer prisvärt och framför allt bättre än Bosch motsvarigheter. Men på Voelkner hittar jag inte denna modellen, vet du om man skall söka efter något annat idag kanske?

martinradbo skrev:
Kan någon på ett enkelt sätt förklara vilken typ av laser man bör köpa vid t.ex. ett husbygge?

Rotationslaser med pinne och mottagare har jag använt några gånger och känner väl till, men hur är det med övriga varianter? Kan jag uppnå samma funktion med en krysslaser vad gäller utomhusjobb?

Inomhus blir jag inte klok på skillnaderna mellan kryss, 360 och roterande? Vad behöver man egentligen?

Dessutom vill man kunna mäta avstånd, t.ex. exakta kryssmått för att få saker vinkelräta? T.ex. vid utsättning av gjutform för en grund eller byggande av altan? Men det är väl ett helt annat instrument?
1. Ska man jobba utomhus utan att anpassa arbetstiden efter solen så måste man ha en mottagare oavsett vilken laser man använder.
2. Jag upplever ingen praktisk begränsning med krysslaser (i mitt fall en 3-80) + mottagare vid arbete utomhus för att väga in grunder, plintar, markhöjder osv.

3. Inomhus vill man åtminstone ha en vertikallinje och en vågrät linje.

4. Att få en rät vinkel är en fördel => 3-80 istället för 2-80 i boschfallet.

5. Att också kunna använda lasern som lod är användbart ibland - det kommer ofta med "360" lasrarna som då ger kryss i tak och golv för lodlinjen.

6. Att få linjer som går runt hela rummet är praktiskt, man behöver inte flytta runt lasern så mycket för att få täckning.

7. Mäta avstånd är en annan apparat.

8. Vinklar är en laser med tre prismor enligt #4.

Jag saknar ingen funktionalitet i en laser som motsvarar en 3-80p + mottagare.

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.