S
Vilken av dessa tigersågar är "bästa" köpet då jag kan tänka mig att lägga mellan 1000-1500:- för en såg, skall användas för att dela en gammal panna, kapa itu ett gammalt sjul och förhoppningsvis en massa annat framöver.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=244600,928155,245068,888830

I varianten från Bosch får man med 20st blad i övrigt levereras maskinerna utan blad.

S
Lutar åt en 3050.
Ser inga direkta skillnader på dessa förutom att 3060 verkar vara tyngre och ser något mer rejäl ut, någon som sitter på mer info om skillnaderna på maskinerna, har försökt googla men ser inget.
Är 3060 värd dom extra 400:-?

Den ska väl ha en bättre pendling. Jag har inte kört den själv tyvärr.
Man får med tre blad till 3050 har jag för mig , så helt utan blir man inte.

3060 är ca 100w kraftigare och då något tyngre. Har själv 3050 sedan ett antal år tillbaka. Mycket smidig och absolut tillräckligt stark för det jag ännu så länge tagit mig an. Tveksamt om 400kr för 100W är värt det. 3050 ligger fortfarande på rätt sida om 1000W strecket. Du måste upp till 3070 för att få något extra, typ minimalt med vibration, AVT men då drar vikt och pris iväg.

med 3070 får du också 1500W och pendling... Fast sådan grovis är inte jag att det var nödvändigt

Redigerat:
Men en 3050 har väl inte pendling? Det har en 3060 och 3070. Det ska man verkligen ha om man kommer använda sågen i trä eller leca.

Har med en Makita 3050 och är ganska nöjd med den, saknar dock pendlingen så där har MathiasS en poäng. Hade jag vetat om hur bra det är med pendling när jag köpte den hade det blivit en med.

Jag har också en 3050 och är väldigt nöjd. Har aldrig testat någon med pendling så jag vet inte hur mycket det gör. Jag tycker att 3050'n funkar bra i trä. Ett och annat elrör åker av ibland också utan att det märks. :) (Den gamla sorten i stål.)

S
Blev en 3050, blev dock lite fundersam om man skulle lagt till dom kronorna extra.

Ska jag vara lite elak så är det från 3060 eller helst 3070 som det börjar bli skillnad och mervärde än en billig julasåg för 2-300kr. Just pendling och avvibrering är något jag saknade på min billiga men den lånade 3050 var inte särskilt bättre än den 199kr julasågen med samma blad i. Däremot min nuvarande 3070 är ett rejält uppköp

Nästa köp blir dock utan sladd :)

• Gilla
Monterat
  • Laddar…
Simba83 skrev:
Blev en 3050, blev dock lite fundersam om man skulle lagt till dom kronorna extra.
Det hade nog varit en bra ide. Utan att ha någon speciell koll på just de aktuella sågarna så menar jag absolut pendling är ett minimikrav, och tveklöst värt 400kr.

S
Något speciellt tillfälle då pendlingen är ett absolut krav?

Hur ofta använder ni era tigersågar?
Kan vara intressant att veta om det är i yrket eller som glad amatör.

Redigerat:
Jag har en 3050 som jag tycker funkar bra. Har använt den ganska mycket nu.
Köpte den för ca 950 pix på Bauhase, med lägsta prisgaranti.
Plus att man får 5 års garanti på alla elverktyg på bauhaus vilket är fint.
Bra att tänka på....
http://www.bauhaus.se/service/garantier.html

S
Avbröt köpet och gick på 3060 efter lite påtryckningar i tråden. :D
Så nu är det bara att invänta posten och börja gå lös på det mesta...

3060? Avbryt igen och beställ en 3070.....:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.