Hej!

Handöverfräsar och överhandsfräsar har diskuterats mången gång förut i detta forum och jag har läst, läst och läst. Min maskinpark innehåller vid det här laget ganska mycket, men ännu ingen fräs och nu har behovet definitivt börjat göra sig kännbart. Liksom behovet av en sänksåg, en plan-/rikthyvel, en bordssåg, en bandsåg och en pelarborr...

Men nu är det fräs som gäller. Jag har fastnat för ett par alternativ, att inhandlas från axminster:

1. Makita RT0700cx2. Det står inte så mycket om den i forumen här eller någon annan stans på internätet, men den verkar vara en bra liten maskin. Smidig och mångsidig, men duger kanske inte för bordsmontering. 210 pund - klart överkomligt.

2. DeWalt DW625EK. Det är många som har den här och alla verkar tämligen nöjda med den. Med 1/2" hylsa och 2000W verkar det inte finnas mycket som den inte klarar av. Dock på bekostnad av vikt och smidighet: 5,1kg mot Makitans 1,8. 250 pund - också överkomligt.

3. Bosch GMF1600CE. Ett rejält stycke som kommer med både insticks- och kopierbas. Det finns inte så mycket att läsa om den på forumen här, men den torde kunda användas till det mesta. 400 pund - börjar bli mycket pengar.

Fräsen ska i första hand användas till att fräsa spår och kantprofiler, men framöver när jag har tid att ge mig på möbelbygge kommer det att bli bordsmontering och all sorts fräsarbete man kan tänka sig. Avseende budget så har jag ingen sådan, i princip carte blanche från hustrun gällande verktygsinköp :D. Inom rimliga gränser naturligtvis. Jag vill helt enkelt ha bra verktyg och kan tänka mig att betala vad det kostar. Tror jag...

Så till frågorna:

1. Om jag ska köpa en fräs, vilken ska jag ta?
2. Makitan och DeWalten kostar tillsammans inte så mycket mer än Boschen ensam, finns det något jag kan göra med Bosch som jag inte kan göra med de andra två tillsammans? Och vice versa?
3. Hylsstorlek - har jag förstått det rätt om det är 8mm och 1/2" (12,7mm) som gäller? Inte 1/4" och 12mm? Jag har skrivit till axminster och frågat om jag kan få fräsarna med 8mm hylsor istället för 1/4".
4. Hur fungerar DeWalt DW625EK i bord? Duger den?
5. Alla erfarenheter av Makitan mottages tacksamt.

Råd, svar och synpunkter emottages tacksamt! Mycket pengar (och fruns frågande blickar och höjda ögonbryn) står på spel.

Jag var nybörjare på överhandsfräs för något år sedan. Läste många trådar här och landade på DeWalten 625EK som du tittar på. Jag har använt den på frihand lite grand, men där upplever jag den osmidig. Numera sitter den i ett hemmagjort bord och fungerar mycket bra där. Effekten är tillräcklig, ställbar hastighet och allmänt god kvalitet. På tips härifrån har jag köpt ER20 collets, http://www.axminster.co.uk/axminste...onid=eaf06d39a8f43633f61dc002fc417d90700db4a5 så kan man byta hylsan och ha flera, för de mm och tumstorlekar man vill.

Enda problemet jag har är att jag klantat mig lite grand i vilket djup jag kan uppnå med mitt bord (bordet är för tjockt). Men det har ju inte med själva fräsen att göra utan min okunnighet att bygga fräsbord.

En möjlig nackdel kan vara att 625:an är en stor fräs, som inte passar alla "standardplattor" till fräsbord som du kan hitta.

Den här tråden har visst hamnat här två gånger. Finns det någon moderator där ute som kan ta bort det här inlägget, klistra in ovanstående i den andra tråden och sedan ta bort den här tråden. Med andra ord: städa i röran... Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.