Kilensnickare
Kilensnickare: Axminsters hjulunderrede är helt OK. Har till bandsågen, bandslipen och till den ljudisolerade lådan till kompressorn. Det som är minus är att lyfthöjden inte är så stor och mitt golv lite för ojämnt så ibland måste jag skruva upp gummifötterna på max för att inte köra fast. Dessutom behövs lite yta om man har stor maskin, då det bara är svängbart i ena änden, kräver ibland
2 svar · 1,4k läst
J
JPW: Kanske en jordsond istället? Typ http://skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=86&parent=s1070 Lite i dyraste laget på Skogma men det kanske kan gå att sno iden och göra ett eget av ett lämpligt grovt stålrör delat på längden och vässat i änden?
12 svar · 5,1k läst
·
T
Tjacko: Här kan man köpa CNC-frästa skivor, vet dock inte priset. Kan vara värt att kolla upp http://www.woodworking.se/Frasbord.htm
15 svar · 7,3k läst
·
Ludwig
Ludwig: Märk också att det är skillnad på plasten på de som ska användas ute eller inne. Har med UV-beständigheten att göra.
12 svar · 6,5k läst
·
nad robban
nad robban: Blev en metabo 216 och en ryobi 18 voltare multimaskin, jävla fin kvalite på grejorna måste jag säga....
8 svar · 6,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Köp en riktigt bra fogsvans (om du inte redan har en) och träna sen, till slut blir det rakt. Men kanske inte riktigt på samma nivå som med en sänksåg...
18 svar · 7,6k läst
P
pleqtiz: vad typiskt då :thumbdown:
5 svar · 3,5k läst
V
vectrex: Nu kanske jag blir utskrattad, men ett billigare alternativ är grön Bosch PLL360. Den ritar en horisontell linje 360 grader och en lodlinje ca120 grader. Jag har haft den i ett par år och den har varit grymt värdefull. Endast vid enstaka tillfälle jag saknat någon funktion!
15 svar · 13,6k läst
-RB-
-RB-: Uppdatering: Det blev inte nämnda hyveln. Dagen efter att jag tittat på Scheppachen dök det upp en Elektra Beckum med gjutna aluminiumbord istället för plåtbord. Den fick åka med hem och står nu i verkstaden. Den gick bra att bära ner i källaren själv trots sina 70 kg. Den behöver lite kärlek i form av nya elkablar då de gamla torkat sönder. Men i övrigt verkar den vara i gott
6 svar · 5,9k läst
Göran.W
Göran.W: Jag har med en sådan såg. Kan bara säga köp du kommer inte ångra dig :-)
2 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: [quote="Martin_B, post: 1675135 Enda som jag ser som irriterande med typ 2 är att de är bökigare att ställa in p.g.a de glesa jacken. Den översta typen med täta jack och fjäderspänd låsning är klart den allra smidigaste.[/QUOTE"] precis så menade jag. Bäst är om man har kort bit av skruven mot klämbacken så man provar att skruva ut skruven allt vad som går och då fattas det 5mm
36 svar · 22,7k läst
·
pär h
pär h: Det vore kul om det fans någon hår på forumet som kunde jämföra stihls och festools antistat för att se om dom är lika stela eller?. Pär
7 svar · 2,8k läst
E
einde: Bra idéer. Stort tack! Det blir lösning enligt inlägg två med fräs.
5 svar · 2,1k läst
V
verktygsgurun: [citat] Man måste ha minst dubbelt av alla verktyg! En uppsättning i bilen o en hemma. Hade inte fått gjort något hemma om jag bara hade haft en uppsättning maskiner, e sååå tråkigt att hämta verktyg i bilen för att sätta upp en liststump.
31 svar · 5,7k läst
U
uno83: Har sett en del wolfcraft-produkter på Hornbach i fittja, har dock inte kollat just tvingar. Hornbachs prisgaranti gäller ju även mot internetbutiker.
15 svar · 8,0k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Jo, nettopris ex. moms. http://www.theofils.se/productoffers.aspx
10 svar · 2,4k läst
L
lordi: Det finns tandade kilremmar i A-profil. Kallas AX om inte jag minns fel.
1 svar · 3,7k läst
F
FeFFeDoo: Någon som kan rekomendera ett smörjfett för vinkelväxeln? Har precis renoverat en likadan såg. Den hade råkat ut för samma typ av haveri. Har nu bytt rotor samt kronhjul då de uppdaterat rotorn (kuggarna va vridna på andra hållet). Har endast testkört sågen med ett "lithium EP" fett från CRC som jag hade på hyllan. Men det ser ut som att det blir luftbubblor i fettet. Nån som kan
16 svar · 8,1k läst
buspojken
buspojken: Såg på bauhaus att de hade rea på ryobi grovdammsugare, nån som har några erfarenheter av den?
0 svar · 1,4k läst
teed
teed: Vet inte om jag är ute och cyklar, men lästen någon stans att det var dumt att fetta kuggkransen, detta då det fastnar mycket sant och betong i fettet som gör att man ganska snabbt sliter ut den. Vet som sagt vad inte om detta stämmer eller inte. Själv kör jag med julas stora blandare utan fett :) Men jag har inte blandat några jätte mängder i den, men det har funkat bra.
17 svar · 34,4k läst
S
Sunilorblede: Hmm. Ja då kanske man skulle leta sig en begagnad äldre maskin då... MF30 skapar dock ett visst habegär, haha, dom har lyckats med marknadsföringen. Nåja, jag ska inte ta några beslut förrän framåt sommaren så. Blir väl att hålla utkik på blocket.
10 svar · 4,8k läst
M
mk1: tack nu vet jag var jag ska leta.
2 svar · 1,3k läst
Ola C
Ola C: http://www.ebay.com/itm/DeWalt-DW6913-Router-Edge-Guide-Dust-Collection-/271092858051#sp_cr Värt att skicka en förfrågan till säljaren om att skicka till Sverige, skickar dom till Danmark så borde väl Sverige också funka. Ibland får man fnatt på verktygspriserna i vårt land. Hur fan kan det här anslaget kosta 1000:- här hemma när det går att hitta för 200:- i utlandet? Visst en
3 svar · 2,1k läst
T
thomasx: [citat] Ska vi behöva vänta så länge :( Nu vill jag ju handla nåt... ;)
94 svar · 16,4k läst
Skånelängan
Skånelängan: De gamla gjutjärnsmaskinerna har sina för och nackdelar. De har många gånger använts under otaligt många timmar och håller säkert för lika många till. Det är inte mycket mer än lager i motorn och drivremmar som kan behöva bytas, ingen elektronik som strular. Jag vet inte om nyare har motorbroms men min gamla Jonsereds har inte det. En nyare modell är lättare att flytta vilket jag
14 svar · 5,4k läst
Skånelängan
Skånelängan: Jag läste lite på nätet om problemet med att eggen kommer lite snett och oftast berodde det på att man drog åt skruvarna för hårt eller att man pressade lite ojämnt ner mot sten. Synd att inte Axminster har modellen från Krell då jag i dagarna kommer lägga beställning på just slipsten och slipjigg.
13 svar · 5,1k läst
End
End: LXDT08 har 160 Nm, i EU säljs BTD147 med 170 Nm istället, i övrigt snarlik spec såsom vikt m.m.
2 svar · 1,7k läst
W
woodrat: Det kom ett stort paket idag , fyllt med "vacker" tysk ingenjörskonst . Allt till det facila totala priset av 5000 riksdaler levererat Från Axminister i UK till dörrtröskeln i Göteborgtrakten. 4 dagars leveranstid med TNT. [bild]
16 svar · 2,8k läst
·
A
AskeHolst: Om det funkar med vatten/medel eller inte beror nu på vad som skall bort. Vi försökte i ett rum med många lager tapet och färg på det, det funkade inte. Testade även låta det stå över natten med plast. Ångmaskinen från jula gjorde dock jobbet trots att den var billig och plastig.
23 svar · 21,6k läst
J
JerreEssberg: Tackar. :thumbup: Då vet jag vad jag ska googla, ein dreikant vollschaber eller triangular scraper heter tydligen skavstål på utrikiska.
4 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.