Sådär, då var ny grovdammsugare inhandlad. Plånboken fick styra, så det blev en utgående fulsugare från Jula för halva priset. En av kompromisserna är att slangen är på 1,5 meter.
Jag bytte även hushållsdammsugare nyligen, men såg till att spara slangen från den gamla. Och se - den har samma dimension som slangen till grovdammsugaren. Så nu är frågan - hur skarvar jag ihop två dammsugarslangar? Finns det någon skarv man kan köpa eller liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bytte även hushållsdammsugare nyligen, men såg till att spara slangen från den gamla. Och se - den har samma dimension som slangen till grovdammsugaren. Så nu är frågan - hur skarvar jag ihop två dammsugarslangar? Finns det någon skarv man kan köpa eller liknande?
Skarva med en liten bit plaströr mellan slangarna. Avloppsrör 40 eller 50mm kan fungera. Hittar du inget med rätt diameter kan du såga bort en längsgående bit med bågfil eller multimaskin, sen klämma ihop och dra ett varv tejp om. Trä på slangarna på röret och dra ytterligare ett varv tejp om.
Jag personligen skulle hoppa över någon form av plast rör inuti slangen. Då den kommer att användas som grovis förmodar jag så är risken större att det kan fastna skräp. Jag har en skarvad slang och där har jag bara tagit sådan där brun plast tejp, packtejp och dragit flera varv på utsidan kanske inte så snyggt. Men det är över två år sedan och den är fortfarande intakt och den slangen används nästan varje dag.
Om man överväger rör i slangen kan man fasa av kanterna för att minimera att något fastnar,
Pär
Om man överväger rör i slangen kan man fasa av kanterna för att minimera att något fastnar,
Pär
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
En kombination skulle kunna vara en lösning. Ett rör på utsidan och ett rör som ligger emellan slangarnas ändar. Blir mer som en vanlig skarvmuff till avloppsrör då.
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
Finns skarvar att köpa hos firmor som säljer och installerar spånsugar. Dom finns i några olika storlekar. De är plaströr med gänga på insida som du skruvar in slangen i. Det finns en gosida och en fulsida på dammsugarslangar vänder man dom fel är det vanligt att dom ylar.
Så blev det. Det visade sig att den gamla slangen var någon millimeter grövre, så jag behöll ett av de gamla donen på den och tryckte in meec-slangen i den och silvertejpade. På det sättet får jag en skarv men i rätt riktning.corre skrev:
Meec-grejorna hade skruvbara don på slangen men det satt en limklick där också. Det gick att vrida lös dem dock.
Var finns det slang på lösmeter?
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
Har köpt slang mm hos åss i Kungälv. Men finns hos dom flesta som säljer installations material för spånsugar. Tror även Luna har.
Klicka här för att svara