Verktyg & Maskiner
klasses: Hej Köpe detta på Jula som ser identiskt ut mer eller mindre. Det jag undrar är im det finns några knep eller enklare lösningar för att sätta fast sågen. Har en netabo kgs 216 och fingrarna blödde i princip innan buktar, brickor och muttrar var på plats. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/tillbehor/sagbord-kap-gersag-029007/
osiris: Det var ju bara femtioelva fält att fylla i... Men nu är det gjort!
oobum: Waldmann gör kvalitativ belysning, men den kostar därefter; http://www.gigant.se/products/wc714565/maskinbelysning-hi-20-waldmann Sedan har även gigant egna lampor: http://www.gigant.se/products/wc714599/gigant-halogenbelysning-jh-20ft
pleqtiz: Denna tråd skulle ha legat i :Samlingstråd med tips om verktyg till bra pris. istället :)
ERJ: Har haft GCL 25 i ca ett år och har inget att klaga på. Har mest använt den för att sätta ut innerväggar.
ceson: Funkar det inte av någon anledning så hör av dig så skall jag försöka hjälpa till:)
cpalm: [citat] Jag drar mina hjul med momentnyckel och tycker att det är klockrent till just den typen av arbeten där rätt åtdragsmoment är betydligt lägre än vad som känns intuitivt när man drar för hand. Dvs om man inte skulle använda momentverktyg skulle iallafall jag känna viss oro för att man inte dragit tillräckligt hårt. Men jag vet inte riktigt om jag håller med dig om denna
Robert-san01: Jula kör kampanj på Stanley "speedglass" hjälm nu. Helt ok pris på en brand kina-hjälm.
Tommy M: Originalvideon på youtube på hans egen kanal, går säkert hitta mer info där: [video=youtube;S074ke-EJ6U]https://www.youtube.com/watch?v=S074ke-EJ6U[/video]
Bloink: Multimaskin att slipa stora plana ytor är dömt från början. Lite småslipning på svåråtkomliga ställe fungerar den bra till, men det är ingen som man kan använda som sin enda slipmaskin. Mest universiella slipen är i mina ögon en excenterslipmaskin som gärna kombineras med en mindre delta-slip eller handslipning i hörnor och liknande. EDIT: Blev lite dubbelt, men håller med
nochl: Jo, jag försöker bara hitta något som motiverar den dyrare sänksågen förutom bänkskivan. Till mina andra användningsområden duger cirkelsåg nog bra. /nochl
SamiHus: De borde gå att fälla ner, gör det på min bosch. Btw, står inte KSU400 för att det är 400cm- 4 meter utfällt läge?? Det gör det på min GTA2600 i alla fall. Edit - Ett tillägg bara. Jag får också hem Gör det själv men är rätt skeptisk till deras tester, något som inte riktigt känns rätt i dom. Är dom verkligen oberoende?? Man ser ju väldigt ofta Ryobi, Black+Decker mfl som
palbin: Jag "lagade" ett almfönsterbord där träet böjt sig något helt galet så bordets delar ej längre alls passade ihop mha ELHANDHYVEL - igår - ja bordet ser ju inte ut som nytt (vilket det aldrig kommer göra igen - allting är böjt :) ...) - men efter mitt handelhyvlande ser det bättre ut än dess kompanjonbord som hitills klarat tiden betydligt bättre utan att böjas lika mycket ... . Jag
buffedelic: [citat] Det är fram och returledning till golvvärme som ska dras, håller på att renovera källarplanet :thumbup: Allt ska rivas så det får stänka... Inget är omöjligt att laga, prova på du :)
lbgu: [citat] Det låter ju som gjort för hantverkare. De har ju redan färdiga rutiner för att fakturera restid samt tid spenderad i affärer.
BGA: Finns det någon sorts standard på spik, dyckert och klammer till luftdrivna spikpistoler. Jula skriver om spikgrupper (t.ex C). Andra skriver om dyckert "serie C". Eller är det bara att gå på mått o vinkel. T.ex klammer 16 - 40 passar till alla maskiner som anger dessa mått och för spikpistoler gäller spiklängd och vinkel. Tack för info, Novis
Mikael St: Hej, Skall införskaffa en spånsug till min lilla verkstad som jag håller på att inreda. De stationära maskiner som jag skall ha är en justersåg och rikt-/ planhyvel. Vad är för- och nackdelar med enkel eller dubbeltorn? Prismässigt, är en "märkes sug" betydligt bättre är tex en FM300/S sug från DUAB huset som är 30-50% billigare för samma kapacitet?
Charley1968: Har en Makita elhyvel som gör sitt (grov-) job. Skulle inte satsa så mkt. pengar igen, det är ganska få arbetsmoment jag använda elhyveln till.
Charley1968: Folk hade/har också problem med Festool sänksågen ibland.Men då verkade det som att det var användarens fel, dvs. lite sidotryck gjorde att det blev ej helt rakt. För dem flest blev det bättre efter att har lärt sig korrekt technik, dvs. bägge händer på sågen, kraftvektor framåt.
dof: Var in till min lokala woody idag och diskuterade lite. Har nu beställt hem 20m 50mm antistatisk slang från nilfisk. Får se vad det går att göra av den då jag fått hem den.
HEM2121: [citat] Och i detta fall var förlängsningsröret helt nytt, så det var ju lite märkligt, men man lär sig alltid något nytt. :)
jac: Den gångna helgen så blev det ett besök i huvudstaden och naturligtvis då även Skansen. Så snart vi passerat entren så ledde jag diskret familjen raka vägen till den lilla Snickerifabriken. Med spelad förvåning utbrister jag "men titta vad är detta, här måste vi titta in". Mer äkta blev min förvåning när jag fann Pär vid hyvelbänken där han förberedde fanéring, med hyvel och
-PC-: Tryckluft/acetylen funkar att värma med. När det gäller tjockare material så är gasol bättre än acetylen, har för mig det var över 100 mm. Då acetylen ger en för koncentrerad värme. [bild]
Per Eskilsson: [citat] Kanske inte men Bosch GCM 8 SJL verkar vara en populär maskin. Tror och hoppas att de som redan har en sådan är delaktiga i processen på något sätt. Nu har jag i alla fall utannonserat testen på den här sidan: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/256785-test-av-bla-bosch-gcm-8-sjl.html
hsd: [citat] Klicka på länken i första inlägget, där finns en bruksanvisning att ladda ner
Jazzpolisen: Hej Jerker63, Kul att vara till hjälp. Hoppas du blir nöjd med dem! :)
DennisCA: Har köpt från TuffSaws.co.uk själv, alla hyllar deras kvalité, jag vet inte för jag har bara haft tuffsaws blad sen jag fick min första och sista bandsåg, så jag kan inte jämföra.
pleqtiz: Mja ska väll erkänna att man är lite utav en stamkund där så man fick extra bra pris :o det är ett mycket bra sågbord.. det enda ja kan säga som är lite negativt med den är att det känns som att man ska bryta av de bakre benen när man ska ställa upp den, eller om det är jag som gör fel? man måste lixom väga upp den..
twoody: Har ett dewalt 10,8 kit grymt nöjd med det , använder det kittet till 90% tar bara fram 18v när jag ska borra lite större hål och när jag kör franska skruv/ karmskruv.