Hallå
Är på jakt efter en riktigt bra svetshjälm till vettigt pris. Kommer främst hålla på med TIG och en del MIG-svetsning. Har kollat på ESAB Aristo Tech 5-13, men har inga referenser.... Kommer svetsa mycket närmaste året (åren?), och problemet jag har med nuvarande hjälmar är att jag tycker inte jag ser smältan tydligt nog.
Är på jakt efter en riktigt bra svetshjälm till vettigt pris. Kommer främst hålla på med TIG och en del MIG-svetsning. Har kollat på ESAB Aristo Tech 5-13, men har inga referenser.... Kommer svetsa mycket närmaste året (åren?), och problemet jag har med nuvarande hjälmar är att jag tycker inte jag ser smältan tydligt nog.
Har du testat 3M Speedglas?
Har inte provat många men har en 9100XX sen några år tillbaka och är helnöjd med den. Goda inställningsmöjligheter och klarar all typ av svetsning. Sikten är rejäl, speciellt XX modellen. Och man ser riktigt bra både före, under och efter svetsningen. Brukar ibland komplettera med rökfärgade skyddsglasögon från Sundströms och den kombinationen minimerar eftereffekten från ljusbågen när man svetsar i mörkret.
Har inte provat många men har en 9100XX sen några år tillbaka och är helnöjd med den. Goda inställningsmöjligheter och klarar all typ av svetsning. Sikten är rejäl, speciellt XX modellen. Och man ser riktigt bra både före, under och efter svetsningen. Brukar ibland komplettera med rökfärgade skyddsglasögon från Sundströms och den kombinationen minimerar eftereffekten från ljusbågen när man svetsar i mörkret.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 292 inlägg
Lyfter...
Någon som har tips på bra hjälm med speedglas två år senare, eller till och med förslag på inköpsställe?
Funderar på en 3M 100V på ebay för 1700kr ink frakt eller en ESAB på Jula.
Någon som har tips på bra hjälm med speedglas två år senare, eller till och med förslag på inköpsställe?
Funderar på en 3M 100V på ebay för 1700kr ink frakt eller en ESAB på Jula.
Det som säljs som ESAB på Jula är brandade "kinamaskiner" dvs. Inte riktigt ESAB. Utan något de gör mest för att kränga mer på ett välkänt varumärke.Robert-san01 skrev:
Tycker du skall kolla med Tools eller Swedol som är ena fenor på det där med svets.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 292 inlägg
Talade med en kollega som vart svetsare och han föredrog euromaski före speedglass pga större siktfält och att de är bra när man slipar också. Skall åka och se om jag kan hitta en sådan att klämma på.
Som yrkesverksam hade jag valt en speedglas med uppfällbart visir typ 9100, men då kostar dom kring 5000 men jag som privatperson hade jag köpt en euromask för man kan göra allt med dom! Det ljusare glaset vid slipning och skärning med gas och det mörkare vid svetsning och lödning.
Så euromask är det solklara valet om man nu it har massor tusenlappar som skräpar
Så euromask är det solklara valet om man nu it har massor tusenlappar som skräpar