Det är så att jag sa byta tändstift på bilen och skulle behöva en momentnyckel så man inte drar ner den för hårt. Tändstiften ska ha 30NM.

Biltema säljer denna:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000020911/

Jula säljer denna:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...entnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/

Swedol säljer denna:
http://www.swedol.se/momentnyckel-ampro.html

Verkar vara som att endast swedols momentnyckel som klickar när rätt tryck uppnåtts?

Vill inte köpa ett skitverktyg. Därför undrar jag om det är smartast att ta från swedol. Eller är dom andra bra för mitt ändamål?

Nytt tändstift kan du dra med "fingerkraft" i botten + 90 grader.

Jag har en sån från Biltema. Nu är min förvisso ett par år gammal, så produkten kan ha förändrats, men min klickar iaf. Har dock lite svårt att tro att just det skulle ha ändrats.

Trodde alla körde på känn... Man drar tills det sitter o så lite extra helt enkelt!

• Gilla
VikHe
  • Laddar…
Ja, tändstift vågar man köra på känn :)

Topplocksbultar och liknande kan dock vara bra att hålla sig till tillverkarens anvisningar :p

Jag har använt Biltemas länge, och har även jämfört den med en bra mycket dyrare Bacho. De är ingen skillnad direkt, dom stämmer överens med varandras NM. Så köp Biltemas om du hobbyskruvar - allt annat är bara att lägga ut onödiga pengar!

Mikael_L
Glöm bara för allt i världen inte att skruva ur inställningsskruven helt innan du lägger momentnyckeln ifrån dig efter att du är färdig.
(Dvs skruva ur inställningsskruven tills fjädern blir avlastad, det känns när den blir det).

Annars är risken stor att momentnyckeln inte alls mäter lika rätt nästa gång.

• Gilla
luciiifer
  • Laddar…
Är det där verkligen sant? På min minsta momentnyckel, som levererades med individuellt kalibreringscertifikat, fanns det stora varningslappar att man aldrig fick släppa helt på fjädern, eftersom kalibreringen då skulle förstöras. Den skulle i så fall kalibreras om.

A
Det är olika, min Stahlwille spelar det ingen roll då det inte är en fjäder som påverkas, på min Sturtevant Richmont ska man ställa den på 20% av max värdet när den inte används.

Så läs manual till momentnyckeln.

På mitt förra jobb så erbjöd vi provmätning samt kalibrering av momentnycklar.

Det man kan säga är att Gedore var i en klass för sig, när vi mätte 100nm så var diffen inom 0.3NMs felmarginal.

Mittensektionen var TengTools och Ampro, där kunde 100 även vara 102 eller 96.

Biltemas (som många kunder kom in med) var ganska konsekventa de med. Dock var det ofta att de drog 90NM när man ställt in på 100nm. Men där var resultaten 85-95.

Sedan lurar man sig lätt med de som "klickar", för det sällsynt att man som lekman faktiskt slutar dra exakt när det klickar.

Även detta gjorde vi lite tester, man blundade och drog till klicket för att se när man faktiskt slutade. Och när vi då körde med Gedore, så klickade den vid 100nm, men eftersom man är lite seg på att sluta dra så hamnade man på 102-103

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
@ mattiasp och Amarace

Jag kan ha fel (typ vara felinformerad).
På den från biltema som fanns länkad här kunde man ta ner manualen och där läsa att Biltemas ska (enligt instruktionen) lossas helt efter användning.

Men det verkar alltså skilja mellan olika momentnycklar.
Så det jag fått lära mig är i så fall ingen universell sanning som gäller alla fabrikat

Tändstiftgängan är väl minst M14x1,25 så lär väl inte paja om man
drar en aning för mycket ... .

Hur är det med momentstavar för övrigt - jag har ett gäng - från 90
Nm till 200 Nm tror jag - typ ett dussin kanske - från Biltema - var
hittar man andra moment om man vill ha det? (Borde finnas ... .)

De har ju inga fjädrar mm så borde väl vara mera konsekventa i
det moment de fått vid tillverkning så länge man ej överdrar dem
... .

Redigerat:
Mikael_L
Nej, momentstavar (som firmorna ofta använder för att dra hjulbultar) är inte alls konsekventa.
Det blir högre åtdragningsmoment ju längre du nöter med mutterknacken.

De är bara lite bättre än alla andra metoder som går tillräckligt snabbt och enkelt för hjulbytarna.

Intressant :) - var hittar man andra moment än Biltema-
sortimentet då? (Eller är momentstavar bara till för bilhjul-
bytesmomentområdet :) ?)

PS. Blir det högre moment med tiden kan man väl för övrigt
bara "märka om dem" vid behov genom kalibrera dem med
en pålitlig vanlig momentnyckel (eller ev mha ren fysik :) -
moment = längd x tyngd ...).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.