Är det någon som provat att köra gasol/oxygen eller tryckluft i ett X11 handtag med lämplig insats

Eller på annat sätt har erfarenhet av gassvetsning med gasol?

/R

Gasskärning med propan och oxygen fungerar hjälpligt men inte hett nog för ett fint snitt

Tossegubbe skrev:
Gasskärning med propan och oxygen fungerar hjälpligt men inte hett nog för ett fint snitt
Men det fungerar bra att köra med X11-grejerna med propan och luft när man ska svetsa i alla fall ? :rolleyes:

/R

Har inte testat själv men nog borde det kunna gå om än inte lika bra gissar jag..

Tossegubbe skrev:
Har inte testat själv men nog borde det kunna gå om än inte lika bra gissar jag..
Jag gissar också att det ska gå, det var därför ja lyfte frågan med tråden :p

Hetta för lödning/svetsning bör gasol/oxygen räcka till för, dom svetsar som man kan köpa som är avsedda för gasol/oxygen räcker ju till :rolleyes:

Jag tror även att gasol/tryckluft borde fungera :rolleyes:

Om jag inte läst fel så är det 2 bars tryck i en gasolflaska om man kör utan reduceringsventil på flaskan, verifiera eller dementera om jag har fel :o

/R

Gasol tryckluft tvivlar jag starkt på för det blir bara ett blås utan ökad syretillförsel vilket iaf i teorin inte borde g en ökad förbränningshastighet så oxygenen behöver du nog om du vill ha värme att tala om.
Annars kan du lika gärna bara ha en vanlig gasolbrännare.
Jag är till 99% säker på att det finns två olika tryck på propan, dom små blå flaskorna man kör utan reducervetil är 2 bar och dom stora har 5bar, dom är iaf provtryckta med 15bar och funkarbra till trycklufttank ;)

Tossegubbe skrev:
Gasol tryckluft tvivlar jag starkt på för det blir bara ett blås utan ökad syretillförsel vilket iaf i teorin inte borde g en ökad förbränningshastighet så oxygenen behöver du nog om du vill ha värme att tala om.
Annars kan du lika gärna bara ha en vanlig gasolbrännare.
Jag är till 99% säker på att det finns två olika tryck på propan, dom små blå flaskorna man kör utan reducervetil är 2 bar och dom stora har 5bar, dom är iaf provtryckta med 15bar och funkarbra till trycklufttank ;)
Okej, ja iden och tanken till att köra med gasol och tryckluft fick jag i sommar när jag letade efter effektiva sätt att tända kolgrillen utan att använda tändvätska

Det som var klart vassaste och övertänder grillen och klar att grillas på bara någon minut var gasolbrännare och värmepistol, var för sig fungerar hyffsat, men tillsammans rena raketdriften i grillen :D

Tanken och erfarenheten från grillen gjorde sig påmind häromdagen när jag var och bytte acetylentuben igen för nästan 700:- :(

Gasol relativt billigt, tryckluften gratis "tänk om" :D

/R

gasol/syrgas funkar väldigt dåligt till gassvetsning!
Gasskärning är Ok men ger ett fult snitt.
Den största fördelen med att byta ut acetylentuben mot en gasoltub får man om man bara ska värma, varmare än bara gasol/luft och billigare än acetylen/syrgas

Man ska egentligen ha andra munstycken för gasol om man inte vill köra med actylen. Dock går det skapligt att justera in ett munstycke avsett för acetylen så att det funkar med gasol.

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Egon84 skrev:
Man ska egentligen ha andra munstycken för gasol om man inte vill köra med actylen. Dock går det skapligt att justera in ett munstycke avsett för acetylen så att det funkar med gasol.
Man måste ju prova i alla fall ;)

Men 2 frågor dyker upp här:

På vilket sätt menar du att man ska/kan justera svetsinsatsen?

Ska man köra med en gasolreduceringventil (0,03 bar) , eller köra direkt på flaskan (5 bar enl uppgift) till handtaget, eller ska/kan man rent av använda reduceringsventilen för acetylen?

/R

Om du inte hittar någon klocka för gasol som du kan ställa trycket på så borde det väl gå att bygga om en för acetylen så att den passar på gasolflaskan, eller en adapter på en slang/rörstump med gasolanslutningar mot flaskan och anslutningar för acetylenklockan i andra änden.

Det jag menar med justera är alltså justera gasflödet med rattarna på handtaget. Om man ska köra med gasol krävs det mer bränngas än med acetylen och munstycken för gasol ser lite annorlunda ut. Om man skär med gasol är det lätt att blåsa ut lågan när man slår på skärgasen om man kör med ett munstycke för acetylen.

Har dock ingen erfarenhet av x11 till detta men dock x211, känns dock som att det svårare med en mindre brännare.

Enklast och vettigast är att göra sig en adapter, så kan man gå tillbaka till acetylen när "jobbet" kräver mer hetta

Jo, jag var i dom tankebanorna att det krävs mycket högre flöde med gasol än med acetylen, men det borde bli billigare ändå

Det jag tänkter svetsa/hårdlöda mest är fosforkopparlod (720°C), det borde fungera, ev kunna köra med mässingslod i tunnplåt också :)

/R

Redigerat:
Jag har en GLOOR skärbrännare för gasol/syre. Kom över den vid en utförsäljning från försvaret. Finns att hitta på Blocket ibland.
Den är alltså tillverkad enbart för gasol/syre.
Jag har en P11 med en vanlig "grillregulator", den ger lite för mycket ibland, skulle vilja komma över en riktig, justerbar, regulator. Syret har jag en hyrtub (som ju kostar skjortan), hyran går ut nästa år och då skall jag köpa en tub från AirLiquide (MiniTop, 11L) sen är det ajöss till tubhyra.
Jag använder inte mer gas per år än att det räcker.
Snittet blir inte lika fint som vid Acetylenskärning men jag inbillar mig att det beror på min bristande kunskap i att ställa in korrekt tryck. Jag löder också kopparrör med "silverlod" när jag drar nya rör hemma, lite råddigt med skärbrännare men det går :)

Redigerat:
Nu har det gått ett tag, har någon testat tryckluft/gasol? Att värma med alltså, skära borde inte funka.

Syre/gasol har den nackdelen att det går åt mer syre än med syre/acetylen.

Sen ska man inte köra acetylen och gasol i samma slang, det var inte alls bra läste jag.

Glöm tryckluft. Att blåsa in mer luft ger inte alls samma effekt som att höja syrehalten. Men med det sagt kommer jag faktiskt ihåg att det nämns gasbrännare som ska användas ihop med tryckluft i någon/några av mina >50 år gamla gassvetsningshandböcker, jag minns inte säkert vilken gas dom skulle drivas med men dom kallades i alla fall "blästerbrännare" (och tryckluft hette blästerluft, så det har inget att göra med det vi menar med blästring idag). Jag TROR att det handlade om gasolbrännare till någon form av stor ugn, alltså där maximal energimängd är mer intressant än maximal temperatur.

Syre/gasol uppnår nästan samma temperatur som syre/acetylen, men det är en långsammare förbränning som sprider ut värmen mer i lågan istället för att fokusera den i ett litet område, och "avgaserna" blir inte lika rena så lågan får inte samma "skyddsgaseffekt" som acetylenlågan (jämför med skyddsgasen som används vid MIG/TIG-svetsning). Därför fungerar gasol dåligt/inte alls till gassvetsning. Till skärning där det mest handlar om att värma upp stålet tillräckligt för att det ska brinna vid kontakt med ren syrgas är gasolen däremot helt okej.

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.