Har kört en hel del olika hjälmar, och nog måste jag säga att det allra mesta duger. 500kr-hjälmarna är inte alls dumma och köps från jula, biltema osv osv.

Med euromaskin dubblar man priset och då är den inte auto darkening, men å andra sidan vänjer man sig snabbt att nicka med huvudet. De hjälmarna är också lätta vilket är ganska viktigt. Kör man bara MIG så tycker jag euromaskin är svinfin. Med temperamentsfulla pinnar kan man ibland flasha sig själv av bara farten om den fastnar (händer nog bara mig).

3M speedglass med flipskärm är inte riktigt lika vass som euromaskin i glaset, man ser inte svetsen riktigt lika bra. men den är då jäkligt fin. men så är priset 5x så högt.

Oavsett vad man använder så måste man byta skyddsglaset ganska ofta, annars ser man noll efter ett tag.

Jag skulle valt en vanlig Kempi hjälm kostar nog runt en 500 hundring och funkar till allt utom gas svetsning om man inte krånglar med att byta glas.

Majgårdarna
Jag har en Speedglas FX 9100 med flexwiev nu och jag tycker nog min gamla Speedglas var bättre.
Den nya nyper mig i håret hela tiden

Jag använder en sådan dagligen, speedglas 9100fx.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är mycket bättre än dom äldre speedglas. T ex centrerar den över huvudet när du fäller upp = mindre påfrestning på nacken. Kassetten är av widescreen typ så du har bra synfält. Den kan jag rekommendera

Majgårdarna
Det är den där jag har. Jag gillar den inte.

Andreas_Hansson skrev:
Aaa nää smaken är som baken. Jag har långt hår som når nedanför axlarna, men då har jag en svetsmössa så jag blir inte luggad😁

Andreas_Hansson skrev:
Du skall inte sälja den? ;)

Majgårdarna
Nä jag får dras med den :)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jula kör kampanj på Stanley "speedglass" hjälm nu. Helt ok pris på en brand kina-hjälm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.