Personligen skulle jag aldrig slipa en klinga själv och under inga omständigheter med en mackapär från Jula/Biltema/CO eller någon av de andra lågpriskedjorna.
Det är många tänder att slipa och alla ska bli lika bra; jag tvivlar på såväl precisionen som slipskivans kvalitet och hållbarhet.

Men det är bara mina åsikter, vi får se vad andra har att säga om det.

//Ronnie

corre skrev:
Den är nog lika bra som en hemgjord...
[länk]
Som i sin tur verkar sådär...

//Ronnie

Sågklingor till röjsåg hade jag kanske kunna tänka mig att testa men aldrig till kap och gersåg.

S
finns säkert ett par klingor i garage å verkstäder som aldrig blir slipade.

SBH skrev:
finns säkert ett par klingor i garage å verkstäder som aldrig blir slipade.
Inte helt säker på att jag förstår vad den kommentaren betyder, utveckla gärna.

//Ronnie

Utan att ha sett länken. Så slipar dom masinerna bara framsidan på tanden. Och på ett slipper så slipas även topparna. Och det behövs inte så speciellt avancerade saker för att slipa framsidan. Det svåraste det är väll att man vet inte hur pass bra slipstenen är hur fint den slipar.

hsd
den ser bra ut,slipar framsida baksida och tandbotten
använder man röjsåg så betalar den sig snabbt.....
hur resultatet bil på hårdmetallklingor ,cirkelsåg, är beroende på slipskivan och exaktheten på inställningarna

Baksida är det skyddstanden/spånbegränsaren, och tandbotten. Det gäller väll bara klingor som inte har tänder i hårdmetall.?

hsd
pär h skrev:
Baksida är det skyddstanden/spånbegränsaren, och tandbotten. Det gäller väll bara klingor som inte har tänder i hårdmetall.?
Klicka på länken i första inlägget, där finns en bruksanvisning att ladda ner

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.