Vad är användningsområdet för en handhållen elhyvel?
Jag skulle tunna en 20x20 till 18x18, jag åstadkom en romb med sidorna 17,5.
Förra listsettet till båten tog jag ner med överhandsfräsen och en fixtur av två plankor. Det blev kalasbra.
Min 65mm fräs från hyfsat kvalitetsmärke gav snygg ytfinhet, men alla andra parametrar var åt skogen.
Vad använder man en elhandhyvel till, mer än gör braständare?
Jag skulle tunna en 20x20 till 18x18, jag åstadkom en romb med sidorna 17,5.
Förra listsettet till båten tog jag ner med överhandsfräsen och en fixtur av två plankor. Det blev kalasbra.
Min 65mm fräs från hyfsat kvalitetsmärke gav snygg ytfinhet, men alla andra parametrar var åt skogen.
Vad använder man en elhandhyvel till, mer än gör braständare?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag använder min till att hyvla med.
Braständare gör jag av gamla kottar och ljusstumpar
Braständare gör jag av gamla kottar och ljusstumpar
Jorå, hyvlat var det här....
Och tänt var det här.
Min sänksåg och fräs gör altt hyvelngör... men rätt.
Så vad har man en handelyvel till?
Förstöra största mängd trä på korstaste tid.
Och tänt var det här.
Min sänksåg och fräs gör altt hyvelngör... men rätt.
Så vad har man en handelyvel till?
Förstöra största mängd trä på korstaste tid.
Jag är lite vresig, då ett utvalt stycke gick ått pipan.
Jag gjorde manövern här om dagen med fräsen. Precicionen blev under en +/-0,05
Hyveln gav +/-0,7, d v s förstört ämne. Handhavadeteknik saknas nog, me nverktyget saknar pressision
Jag gjorde manövern här om dagen med fräsen. Precicionen blev under en +/-0,05
Hyveln gav +/-0,7, d v s förstört ämne. Handhavadeteknik saknas nog, me nverktyget saknar pressision
Elhyvels användningsområde har förstås minskat i takt med andra maskiner intåg i snickarlådan.
Dessutom är den inte lättanvänd.
Men det finns tillfällen då jag tycker den är bra. Tex att justera fönster/dörrar, eller dra ett drag på en sågad yta för att få den slät. (ytan får inte vara bredare än hyveln)
Dessutom är den inte lättanvänd.
Men det finns tillfällen då jag tycker den är bra. Tex att justera fönster/dörrar, eller dra ett drag på en sågad yta för att få den slät. (ytan får inte vara bredare än hyveln)
Har inte använt min elhyvel jättemycket men jag skaffade den när det var dags att sätta taklister i taket mot en snedvägg, där var hyveln trevlig eftersom man enkelt kunde ändra baksidan på listen som ju är utformad för 90 grader mellan vägg och tak.
Man skall nog inte förvänta sig att man på fri hand kan få någon precision på en operation som att hyvla - en plan/rikthyvel har ju ganska maffiga anhåll till detta och det krävs ju ändå en hel del av operatören. Att däremot "hyfsa" en yta borde inte vara något problem för hand.
Man skall nog inte förvänta sig att man på fri hand kan få någon precision på en operation som att hyvla - en plan/rikthyvel har ju ganska maffiga anhåll till detta och det krävs ju ändå en hel del av operatören. Att däremot "hyfsa" en yta borde inte vara något problem för hand.
Fast det är mycket lättare att få det rätt med handhyvel än med elhyvel.
Jag har använt min elhyvel till grovhugget byggsnickeri till finsnickeri duger den inte. En skicklig snickare kan säkert få lika bra resultat, fast mycket fortare, med en snickaryxa. Jag har i stort sett slutat använda elhyveln. Behöver jag hyvla blir det antingen plan/rikt eller handhyvel.
Jag har använt min elhyvel till grovhugget byggsnickeri till finsnickeri duger den inte. En skicklig snickare kan säkert få lika bra resultat, fast mycket fortare, med en snickaryxa. Jag har i stort sett slutat använda elhyveln. Behöver jag hyvla blir det antingen plan/rikt eller handhyvel.
Produkter som diskuteras: "snickaryxa"
Snickaryxa 1000 gram 500 mm Hultafors
För hantverkaren
725 kr inkl moms
Läs mer
Senast jag använde min var för att släta ut parkett som slagit sig, innan jag skulle på med annat golv ovanpå.
Över de åsar som det handlade om var den klockren och hela proceduren tog kanske 10 minuter.
Planhyveln däremot... Den har jag inte använt än och då övertog jag schabraket för nästan två år sen.
Över de åsar som det handlade om var den klockren och hela proceduren tog kanske 10 minuter.
Planhyveln däremot... Den har jag inte använt än och då övertog jag schabraket för nästan två år sen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Vad är det för användningsområde för spikpistol? Jag har aldrig behövt använda en och min hammare funkar jättebra till att spika med...
De flesta verktyg har ett användningsområde men alla kanske inte har just det behovet.
Elhyveln funkar bra till att raskt avverka en halv till några mm där den kommer åt och då precision inte är så viktigt.
De flesta verktyg har ett användningsområde men alla kanske inte har just det behovet.
Elhyveln funkar bra till att raskt avverka en halv till några mm där den kommer åt och då precision inte är så viktigt.
Jag vill ha plan och rikthyvel, men saknar plats.
Till handelhyvelns försvar ska sägas att ytan var fantastiskt bra.
Det mesta var SBS.
Jag försökte hyvla 20x20 till 18x18. Det gav inte nog hyvelstyrning.
Jag tog RO90an på återståend ämnen, allt blev rakt och fint.
Till handelhyvelns försvar ska sägas att ytan var fantastiskt bra.
Det mesta var SBS.
Jag försökte hyvla 20x20 till 18x18. Det gav inte nog hyvelstyrning.
Jag tog RO90an på återståend ämnen, allt blev rakt och fint.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det gäller ju alltid att använda rätt verktyg för ändamålet.bulleribock skrev:
Men kan du inte hålla en elhyvel rakt och göra ett två mm skär (eller två 1 mm) så är det kanske kombinationen användare - verktyg som är fel.
Lite elakt sagt, jag vet det
Men nu är det lördag, och dessutom pingstafton
Jag undrar faktiskt lite över samma sak som TS.
Ty jag köpte en billig elhandhyvel på rea för säkert 4 år sen eller nåt sånt.
Och jag har bara startat upp den en enda gång än så länge, det var direkt efter köpet för att kolla att den öht snurrar och prova ett par snabba tag på en liten regelbit för att testa lite snabbt bara ...
Men det har ju kommit lite input över användningsområden här, jag får hålla span på sådana uppgifter för min fina elhyvels räkning då ...
Ty jag köpte en billig elhandhyvel på rea för säkert 4 år sen eller nåt sånt.
Och jag har bara startat upp den en enda gång än så länge, det var direkt efter köpet för att kolla att den öht snurrar och prova ett par snabba tag på en liten regelbit för att testa lite snabbt bara ...
Men det har ju kommit lite input över användningsområden här, jag får hålla span på sådana uppgifter för min fina elhyvels räkning då ...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju inte en rikt- eller justerhyvel precis.
Jag skaffade min när jag byggde båt (en 11 meters segelbåt).
I båtar är det aldrig räta vinklar och raka kanter, allt är rundat och välvt och snett och vint.
Så hyveln var ovärderlig när det gällde att passa in skott, luckor, hyllor och allt annat till de
finurligt utformade skrovsidorna.
Alternativet hade varit att stå och gnaga med rasp, fil och grovt sandpapper.
Jag skaffade min när jag byggde båt (en 11 meters segelbåt).
I båtar är det aldrig räta vinklar och raka kanter, allt är rundat och välvt och snett och vint.
Så hyveln var ovärderlig när det gällde att passa in skott, luckor, hyllor och allt annat till de
finurligt utformade skrovsidorna.
Alternativet hade varit att stå och gnaga med rasp, fil och grovt sandpapper.
el handhyvel är super går utmärkt att ta två tiondelar och få en jätte fin yta.
Men man kan inte jämföra el och handhyvel det är två helt olika sorters hyvlar inte ens mot en skrubbhyvel som är tänkt att ta bort mycket material med.
Så för att vara ännu mera dryg än knockonwood så är det sbs
Men det är ett verktyg som är svårt att lära sig använda så hava förtröstan. Om man tänker sig den som en stor rikthyvel och använder den utifrån det så brukar det gå lite lättare.
Har man en plan bit som det skall tas bort en viss mängd material på så¨är det lättare att ta bort allt i ett svep än i flera små pass.
Och som vanligt så är det skillnad på billig och bra el handhyvlar.
Men man kan inte jämföra el och handhyvel det är två helt olika sorters hyvlar inte ens mot en skrubbhyvel som är tänkt att ta bort mycket material med.
Så för att vara ännu mera dryg än knockonwood så är det sbs
Men det är ett verktyg som är svårt att lära sig använda så hava förtröstan. Om man tänker sig den som en stor rikthyvel och använder den utifrån det så brukar det gå lite lättare.
Har man en plan bit som det skall tas bort en viss mängd material på så¨är det lättare att ta bort allt i ett svep än i flera små pass.
Och som vanligt så är det skillnad på billig och bra el handhyvlar.