9 459 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Momentnyckel till bilen.
Här har dom stavar med lite andra moment
http://www.auto-tools.com/produkt-kategorier/dack_2008.pdf
http://www.auto-tools.com/produkt-kategorier/dack_2008.pdf
skulle inte använda momentstavar till annat än till att byta däck!
dock kan dom vara användbara om man ska dra flera hundra lika bultar där man har ett spann på exempelvis 200-250Nm!
men om vi pratar momentnycklar så klarar man sig långt med en biltema om man skruvar ett tändstift då och då eller drar åt toppen på pojkens moppe eller liknande.
sen hade jag lånat av en bekant om jag skulle dra något dyrare och känsligare.
dock kan dom vara användbara om man ska dra flera hundra lika bultar där man har ett spann på exempelvis 200-250Nm!
men om vi pratar momentnycklar så klarar man sig långt med en biltema om man skruvar ett tändstift då och då eller drar åt toppen på pojkens moppe eller liknande.
sen hade jag lånat av en bekant om jag skulle dra något dyrare och känsligare.
Jag har ju letat efter info om detta förut, och i inlägg #37 i denna tråd hittar du en länk.Mikael_L skrev:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125917-500-nm-med-210-nm-momentnyckel.html
Men redan flera år före den trådens uppkomst har jag blivit informerad om diverse sådant här av en kompis vars farsa har däcksverkstad, så han har väl minst 10.000 hjulbyten bakom sig.
Sen ska vi inte glömma att momentstavar har en jättestor fördel ibland. När man ska dra ej perfekta gängförband (dvs ej kliniskt rena perfekt inoljade) så kommer fördelen fram. I och med att mutterknacken slår några tiotal slag till när man i princip har nått rätt moment så ger ofta skräp, rost och dåligt smorda gängor med sig, det drar åt det där sista lilla som var ivägen, men som hade "lurat" en vanlig momentnyckel.
Så av den anledningen får man väl istället säga att till just hjulmontage är momentstavar ypperligt lämpade.
Redigerat:
För fågångsbehov bör man väl för övrigt kunna fixa ett ganska
exakt åtdragningsmoment mha en schysst fjädervåg (det finns
väl numera ganska exakta digitala dylika utan fysiska fjädrar),
en linjal samt ett ledhandtag och kanske lite silvertejp (för fixe-
ra fjädervågen vid uppmätt plats på ledhandtaget)?
exakt åtdragningsmoment mha en schysst fjädervåg (det finns
väl numera ganska exakta digitala dylika utan fysiska fjädrar),
en linjal samt ett ledhandtag och kanske lite silvertejp (för fixe-
ra fjädervågen vid uppmätt plats på ledhandtaget)?
Redigerat:
Jag drar mina hjul med momentnyckel och tycker att det är klockrent till just den typen av arbeten där rätt åtdragsmoment är betydligt lägre än vad som känns intuitivt när man drar för hand. Dvs om man inte skulle använda momentverktyg skulle iallafall jag känna viss oro för att man inte dragit tillräckligt hårt.Mikael_L skrev:Sen ska vi inte glömma att momentstavar har en jättestor fördel ibland. När man ska dra ej perfekta gängförband (dvs ej kliniskt rena perfekt inoljade) så kommer fördelen fram. I och med att mutterknacken slår några tiotal slag till när man i princip har nått rätt moment så ger ofta skräp, rost och dåligt smorda gängor med sig, det drar åt det där sista lilla som var ivägen, men som hade "lurat" en vanlig momentnyckel.
Så av den anledningen får man väl istället säga att till just hjulmontage är momentstavar ypperligt lämpade.
Men jag vet inte riktigt om jag håller med dig om denna påstådda fördel för momenstaven. Om det ligger skit i anliggningsytorna försvinner ju inte denna för att man drar lite hårdare. Åtdragsmomentet är dessutom angivet för torr gänga, så dåligt smord är ju precis vad den skall vara. Nu tror jag i och för sig inte ett par tiotals Nm hit eller dit spelar någon större roll i just detta sammanhang.
Klicka här för att svara