8 035 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Köphjälp blå Bosch spikpistol
Hej!
Tänkte lägga om tak i sommar och ser det som en ypperlig anledning att få köpa lite mer blått
Klurar på en spikpistol till att skjuta läkten med men behöver lite råd då jag aldrig använt en sån förut. Hela huset ska totalrenoveras med byta av golv, väggbyggnad och tak etc, det ska byggas orangeri, garage och en liten trädgårdsbod.
Till det lite finare inomhus tror jag att det blir en FNS 138-23 dyckertpistol från USA, den såg ju väldigt trevlig ut. Utomhus kan jag inte bestämma mig för den batteridrivna (GSK 18 V-Li) eller en tryckluftsdriven. Det verkar ju smidigt med batteridrift även om den är rätt tung och jag är också lite kluven till att ha en tryckluftsslang på taket med risk för att klanta sig och trilla. Samtidigt så är den betydligt dyrare.
Skulle verkligen uppskatta lite råd! Är det till och med så att GSK 18 inte tar den storlek på spik som jag behöver till läkten? I så fall får det ju naturligtvis bli tryckluft men vilken i så fall? GSN 90-21, GSN 90-34 eller GSN 100-34?
Uppskattar verkligen alla tips, jag kanske är helt ute och vimsar!
Johan
Tänkte lägga om tak i sommar och ser det som en ypperlig anledning att få köpa lite mer blått
Till det lite finare inomhus tror jag att det blir en FNS 138-23 dyckertpistol från USA, den såg ju väldigt trevlig ut. Utomhus kan jag inte bestämma mig för den batteridrivna (GSK 18 V-Li) eller en tryckluftsdriven. Det verkar ju smidigt med batteridrift även om den är rätt tung och jag är också lite kluven till att ha en tryckluftsslang på taket med risk för att klanta sig och trilla. Samtidigt så är den betydligt dyrare.
Skulle verkligen uppskatta lite råd! Är det till och med så att GSK 18 inte tar den storlek på spik som jag behöver till läkten? I så fall får det ju naturligtvis bli tryckluft men vilken i så fall? GSN 90-21, GSN 90-34 eller GSN 100-34?
Uppskattar verkligen alla tips, jag kanske är helt ute och vimsar!
Johan
GSK 18 V-Li är en dyckertspikpistol för 1,6 dyckert.
Den skall du inte spika läkt med. Lister och bastupanel funkar den till.
Du behöver 75 mm trådspik för läkt och jag rekommenderar en gas eller tryckluftsdriven maskin till detta.
Med gas slipper du kompressor och slang, men den är dyrare i inköp.
Den skall du inte spika läkt med. Lister och bastupanel funkar den till.
Du behöver 75 mm trådspik för läkt och jag rekommenderar en gas eller tryckluftsdriven maskin till detta.
Med gas slipper du kompressor och slang, men den är dyrare i inköp.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Bygghemma.se har 25% rabatt på Bosch så de har riktigt bra pris på GSN 90-21 RK. Skulle denna funka för att sätta råspont, ströläkt och bärläkt vid vår takrenovering? Enligt Träguiden ska man ha 100/3.4 till bärläkt medan Boschen "bara" tar 90/3.8.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden