H
hempularen: Tittar man i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/juridik/255440-bosch-vinkelslip-blev-dammig-garantiarende-ogillas.html Så verkar ju valet enkelt. En maskin som inte är avsedd att användas vill man ju inte ha.
4 svar · 2,4k läst
S
SnickareHobb: Haha :-) Jag får väl kolla Wealdon igen. Vet inte om jag behöver spiralfräsar, men dom ska visst vara bättre, och jag tyckte inte priserna skiljde sig så mycket.
18 svar · 8,4k läst
B
bjornligan: Uppdatering: Hilti lagade maskinen kostnadsfritt.
7 svar · 5,3k läst
Erikstad2
Erikstad2: I går använde jag för första gången på sex år min OF-FH 2200, skulle fräsa ett 10mm brett och 40mm djupt spår i änden på en 20mm tjock ek till en badrumsinredning, jag brukar normalt sett använda dubbla anslag men när matrialet va så pass tunt så tenderade det att bli vingligt och med bara 5mm med matrial kvar så är vingelmånen 0. Det hadde gått utan om man lagt upp stöd.
12 svar · 3,4k läst
·
mrVoodoo
mrVoodoo: Enligt min erfarenhet är det värmen och trycket som är de viktigaste parametrarna. Rätt tryck och rätt temp, sedan om det är 400l/h eller 700l/h, spelar betydligt mindre roll, baserat på min högst personliga erfarenhet (kanske lite motstridigt att säga då jag har en egen tvätt som ligger på nästan 900l/h men jag fick den till rätt pris :P). Dock tycker jag nog att den större
1 svar · 12,6k läst
P-plats
P-plats: [citat] Finns ju flera sätt att se på saken... :) 2010 utsågs den i alla fall till bästa Golf I på Bug Run som är norra Europas största Volkswagenträff. [bild]
26 svar · 8,8k läst
·
H
hafiack: Tackar för det! Hade missat den tråden. Det får nog bli en 4500 trots allt.
2 svar · 1,5k läst
Krillew
Krillew: Hittade ett nytt anhåll. http://www.ebay.com/itm/Router-Table-Table-Saw-Anti-Kickback-Fence-Feeder-Safety-Roller-System-/110814726773?afsrc=1&rmvSB=true
10 svar · 2,7k läst
·
Paerh
Paerh: Det jag gillar med den gula är de dubbla hyllorna. Där kan man lägga skruvdragaren, ställa färgburken etc.
3 svar · 893 läst
·
F
Fredrik_Lerum: Jag har en Husqvarna 321EL fungerar bra. Men blir smått tokig av att det är en liten fördröjning mellan det att man trycker in "triggern" och att kedjan börjar röra sig. Har dock inte använt den speciellt mycket så enda underhållet jag fått göra är att slipa kedjan men det åker man ju på oavsett märke.
10 svar · 9,3k läst
Raskus
Raskus: [citat] Jag har en sådan här, tycker den funkar fint. Polerade andrabilen idag med bra resultat. Visst, den tar inte djupa repor, då måste du ha en roterande, men tvättrepor och liknande är inga problem. http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/polermaskiner/polermaskiner/polermaskin-710-watt-pa279588sv
20 svar · 16,7k läst
phl
phl: Det tror jag, man tar bort sprängskyddet på vinkelslipen och spänner den serdan runt samma "hals" som sprängskyddet sitter runt. Följer med några olika ringar för att passa ihop det. Jag har kröt den på en blå Bosch GWS-125 eller nåt. Tycker även man får rätt bra ekonomi på fräsarna, de varar länge. Köpte lösa fräsar när jag beställde från FFX.
3 svar · 1,8k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Om du har klyvt ämnet eller ej påverkar inte om det blir rakt i slutänden. Börjar du med en krokigare bit får du dock hyvla mer såklart. Med det sagt krävs det lite träning innan man lätt o snabbt kan rikta långa stycken så att de faktikskt blir raka. Mycket träning är bästa receptet:) En annan aspekt är att det alltid känns säkrare och sköna att hyvla med långa bord
5 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ingen skruvdragare slår min gamla AEG BS2E 12T På märkskylten står det [citat] Tror att den är från 1978. Har bytt batteri en gång. Vårdar den ömt som ett museiföremål.
113 svar · 22,7k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Kom över 7st toughcases som hade levererats med maskiner från UK, tyvärr så hade 4st av 7 pajat på baksidan mot ett gångjärn, de funkar dock ännu. Om man jämför de med systainers tex. så finns det en del jag inte gillar (och ngra grejer som är kanon). - tunga - bökiga att öppna och stänga - bökiga att koppla ihop i varandra (ungefär som systainer classic var) + tål tydligen vad
1 svar · 1,9k läst
·
S
Silverridge: Åh, det lät ju inte dumt alls faktiskt, tack för det tipset. Extrabordet ger den ju en klar fördel, det blir en tur till Biltema för att kolla upp den!
7 svar · 1,8k läst
Shakula
Shakula: Verkar finnas två olika djup på bitshållaren. Köpte nyligen en Makita DTD129 där manualen antyder det. Min DTD129 har kort djup på bitshållaren och är inköpt på Axminster. Kanske olika standard Europa/Asien? Se sidan 7 här: http://www.axminster.co.uk/media/downloads/506168_manual.pdf
7 svar · 3,8k läst
·
E
EndZone: Edit: Hittade en tråd som berättade allt om min dammsugare. Frågan behöver därför inte längre ställas: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/220866-test-bosch-gas-20-l-sfc.html
0 svar · 1,2k läst
Krillew
Krillew: Jag fick förlängaren från Axminster i dag. :thumbup: känns ganska så gedigen. Ola C tack för tipset ang. behandlingen av skivan, det blev bra glid.
216 svar · 40,8k läst
·
S
SmurfTumme: Förutom att göra saker för mitt eget höga nöjes skull så är att driva trådar off topic något jag ägnar mig flitigt åt! Men för att hålla tråden på spår så ger jag er här Ohms lag så att ni kan räkna på era batterier framlänges och baklänges. U = R x I
11 svar · 5,3k läst
S
siri7: Hej. Jag tittar efter en laser/krysslaser, och har ringat in mig på 2st. Jag kommer använda den mest för kakling, men självklart lite annat också, såsom tavlor etc. Vilken hade ni föredragit utav dessa två? Robert Bosch PCL 20 http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/laser-och-matverktyg/robert-bosch-0603008200 Robert Bosch Cirkellaser PLL 360
0 svar · 1,2k läst
TeroM
TeroM: Och idag,1,5 år senare, fick jag nytta av sticksågsmonteringen i fräsbordet. Först, skall något göras mer än en gång så rättfärdigar det bygget av en jigg. Dagens skapelse ... [bild] Detta mästerverk skall användas för att kapa slitsar i 4 underkupor till Nokalux VG10 armaturer för att slippa skruva isär hela armaturen vid byte. Går i och för sig att beställa med slits men då
35 svar · 44,9k läst
·
Snailman
Snailman: Går inte längre koppla loss verktyget med spaken, antagligen för mycket gipsdamm, den tvådelade knoppen som klämmer fast verktyget vrider sig när jag manövrerar spaken, den tvådelade knoppen trycks inte längre ihop av spakrörelsen. Ska kolla att trycka ihop den med polygrip och olja lite grann, om det inte funkar får jag väl dissekera den.
51 svar · 26,7k läst
·
DennisCA
DennisCA: Har gått och funderat på en hobbysvarv en längre tid nu, en rekommendation jag fått är Record Power DML305, vilket har bra rykte och är relativt billig för en ny svarv, iaf,. om man köper från typ Tyskland, men vad frakten kan bli vet jag inte... Så jag sneglar ibland på begagnatmarknaden och hittade en träsvarv till salu lokalt för 250 euros, finns inte så mycket info om den på
0 svar · 4,4k läst
T
Troberg: [citat] Jag tror att det under någon period slunkit genom en packe fordon som idag inte skulle godkänts som PB klass 2. [citat] Well, kunde varit värre. Motorredskap som inte är registrerade (dvs de får bara framföras korta sträckor på väg, tex kring platsen där de ska brukas, för tankning eller för service) har inga krav alls. Tex kunde en treåring helt lagligt ha kört hjullastaren
2 svar · 8,2k läst
P
Pysslarn: Ok, det är alltså av estetiska skäl i första hand. Och det är ju alltid en bra anledning tycker jag. Dessvärre vet jag inget om virkespriser eller priser på vertikalfräsar heller. Men om du vill ha ett ovanligt golv så kanske det får kosta lite extra. Har du dessutom "fått" en vertikalfräs på köpet kan det ju ändå vara en bra affär, som jag ser det. Du kan ju alltid kolla priser
3 svar · 1,5k läst
fgo
fgo: tack för tipset men det var inte en sån. tänk dig följande: slang - behållare - slang - borste så det behöver vara gardena hane på båda sidorna av behållaren
2 svar · 1,8k läst
pär h
pär h: Självklart Dennis Men för att det skall funka gäller fortfarande det jag skrev i inlägg 8 och man bör bygga om div spån anslutningar på maskinerna Du skall inte tro att dom som tillverkar stora spånsugar eller maskintillverkare tänker som Bill gör...inte alls Pär
11 svar · 14,9k läst
P
Polyene: [citat] Så är det på mina AEG-batterier, och jag har för mig att jag sett det på några andra märken med. Det kan ju vara smidigt någon gång ibland att kunna kolla laddning utan att koppla in ett batteri, men för det mesta så sitter det ju ändå i någon maskin när man vill veta hur mycket som är kvar. De batterier som man har ligger lösa försöker man ju som tidigare nämnts
7 svar · 2,4k läst
V
VikHe: Frågan är bara hur länge batteriet fungerar efter att cellerna djupurladdats. Li-Po-batterier är väldigt känsliga, laddas en cell ur till under ca 3V så brukar den cellen dö. Går att ladda upp till full spänning men sjunker direkt vid belastning. Då vet jag inte om Li-Ion är lika känsliga?
11 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.