Byggahus.se

Skruvdragare eller borrskruvdragare

4k läst  15 svar

1. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Min gamla skruvdragare har gett upp, och jag behöver en ny till ganska begränsad budget... Så jag tänkte ställa samma fråga som alla andra gissar jag :)

Jag har tittat på två skruvdragare (10,8V) och en borrskruvdragare (18V). Jag har en gammal bosch-slagborrmaskin med sladd som jag kan använda om det behöver borras något rejälare, så det är framför allt skruvdragarfunktionen jag är ute efter. Men det är klart att det vore skönt att kunna borra enklare grejer också utan skarvsladd. Jag är inte någon särskilt van användare, men jag har å andra sidan ganska nyligen flyttat till hus...

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/borraochskruva/bosch-psr18li-22x20ah/207490.8714/

http://www.netonnet.se/art/hem-och-...ebatteri/bosch-gsr108-2-li2x15ah/194320.8715/

http://www.netonnet.se/art/hem-och-...bosch-gsr108-2-lisoftbagaccessor/212807.8715/

(jag tror att övriga blå Bosch, Makita och Dewalt som verkar vara forumets förstahandsval är lite utanför budget just nu - men det är samtidigt förstås dumt att lägga ut pengar på något som är värdelöst hur billigt det än är)

2. A
    Medlem Nivå 2
  3. J
    Medlem Nivå 8
    Personligen ser jag en 10V som ett komplement till en 18V för mindre jobb, om dessa är alternativen så köp PSR18.
    Samtidigt hittar du andra alternativ till ungefär samma pris (hos NetOnNet finns Ryobi och Hitachi).

Jag hade valt ett batterisystem som har fler verktyg. Bosch, AEG, Hitachi, Ryobi mfl har samma batterisystem till många verktyg.

4. oobum
    Medlem Nivå 8
    Notera att det bara skiljer 6nm på 10 och 18V:aren. Så 10v:aren skulle jag välja. Mycket smidigare maskin.

5. osiris
    Ja, se där... Nu blev det lite svårare, trodde den på 18V var den givna.

6. T
    Medlem · Nivå 11
    Har den lilla blåa boschen sen många år och den är helt underbar att jobba med. Liten, smidig och stark som f-n och iom att du får två batterier och en snabb laddare med så ska det mycket till innan man står utan kräm även om man jobbar snabbt. Har inte koll på viktskillnaden mellan den stora och den lilla men kan tänka mig att den är markant. Enda lilla "bristen" med den lilla är att det endast är 10mm chuck på den men å andra sidan, hur ofta behöver man större?

Är det primärt en skruvdragare du är ute efter med möjligheten att borra något större hål då och då så är valet solklart - 10,8:an blir en riktigt uppskattad verktygskompis! (y)

7. osiris
  8. T
    Medlem · Nivå 11
    Hoppsan, den har tydligen också 10mm chuck.... Väger 1,2 kg. Undrar vad 10,8:an väger....?

9. osiris
    0,95 med batteri...

Samma pris men grön och bara ett batteri.

Edit: jag är helt förvirrad, det är ju samma som första länken i min första post :-D.

Fast förvirringen är ännu större - jag har nu sett den på tre olika ställen med angivet vridmoment som 36, 38 och 46 nm... Spelar batteriets storlek någon roll för vridmomentet?

Redigerat 20 apr 2015 14:54
  10. oobum
    Medlem Nivå 8
    När det kommer till den gröna 18:voltaren så är det olika modeller på Netonnet och Clas Ohlson, syns om du tittar på bilderna. Tror den på Clas är en äldre modell.

Och jag tror att du kommer klara dig bra med den Blåa Boschen.

11. osiris
  12. Scout
    Medlem Nivå 6
  13. osiris
    Köpte till slut blåa Boschen. Har bara skruvat upp några hyllor med den än men den verkar passa mig perfekt!

• Laddar…
  14. Johan_A_M
    Renoverare Nivå 5
    Kul, grattis! Glöm inte att registrera den på Boschs hemsida så får du tre års garanti. Tror man har en månad på sig.

15. osiris
    Ah, bra! Ska fixas omgående