Kan någon hjälpa mig med följande problem tro?

Jag har en Makita SP6000 (sänksåg) med tillhörande 1,4m-skena.
Problemet är att snitten aldrig blir riktigt raka.
Oavsett hur noga jag mäter och ritar upp strecket jag ska såga, så diffar det alltid 0,5-1 mm på mitten.

Säg att jag ska klyva en skiva och mäter upp en linje t.ex 63 mm från kanten...
I början och slutet av snittet får jag önskat mått, men i mitten blir det alltid fel. Hur noggrant jag än för sågen framåt.

Det verkar som att skenan är 100% rak, för om jag mäter ut t.ex. 6 punkter, så ligger skenan parallellt med punkterna. När sen snittet är gjort, ser man att punkterna ligger kvar i förhållande till skenan, men snittet ligger ca 1 mm utanför punkterna i mitten. - så det måste bero på annat.

Jag har provat att dra åt dom svarta skruvarna som reglerar spelet mellan sågen och skenan men utan resultat.

Vad gör jag för fel? Eller vad kan det vara för fel på utrustningen?

Det måste ju vara lite svikt i skenan då. Prova att lägga något mot, långt vattpass t.ex, och spänn fast och se om det sviktar då.

Jag hade exakt samma problem på min Makita sänksåg. Den åkte in till Makita 2 gånger utan att dom kunde få ordning på det.
Har Festool nu istället. Funkar bättre!

Har exakt samma såg men inte dom problemen. Spontant känns det som att det är något fel på skenan. Blir snittet som en båge eller är det just en bit på mitten som det inte stämmer?

Är klingan parallell med anhållet, alltså den del som styr sågen i skenan?

Sitter skenan bara fast i ändarna, eller har du fäst den i mitten också?

andersmc skrev:
Är klingan parallell med anhållet, alltså den del som styr sågen i skenan?

Sitter skenan bara fast i ändarna, eller har du fäst den i mitten också?
dof skrev:
Har exakt samma såg men inte dom problemen. Spontant känns det som att det är något fel på skenan. Blir snittet som en båge eller är det just en bit på mitten som det inte stämmer?
anders07 skrev:
Det måste ju vara lite svikt i skenan då. Prova att lägga något mot, långt vattpass t.ex, och spänn fast och se om det sviktar då.
Har tyvärr inget långt vattenpass.
Om jag spänner fast skenan i båda ändarna och trycker hårt ner mot ämnet när jag sågar, får jag ett snitt som ligger ca 1 mm utanför splitterskydds-remsan från ungefär 20 sågade cm och fram till slutet, men precis intill remsan i början.
Trycker jag inte hårt utan låter sågen jobba, får kommer jag intill splitterskyddet både fram och bak, men 1 mm utanför i mitten av snittet. Som en båge alltså.

hantverkare1 skrev:
Jag hade exakt samma problem på min Makita sänksåg. Den åkte in till Makita 2 gånger utan att dom kunde få ordning på det.
Har Festool nu istället. Funkar bättre!
Jaha... typiskt (eller hur man ska se det) då får jag kanske byta såg då.
Hur pass står sig blå Bosch i jämförelse med Festool i pris och kvalité? Trodde Makitan skulle vara bra - fan-boy som jag är/har varit...

Redigerat:
Jag kan trösta dig med att jag har haft exakt samma problem på min. Speciellt i lite tjockare eller hårdare skivmaterial. T ex i ekskivor så fick jag såga stegvis ned i materialet för att slippa de bågnande snitten.

Sen funderade jag på om det var klingan helt enkelt. Jag köpte dessa två istället för den medföljande.

Nu har jag bara testat med den 28 tandade, men snitten jag får med den är i en helt annan liga än med den originalklingan som satt på. Jag får lika fina kanter som med en 48 tandad så jag ser egentligen ingen riktig nytta med den annat än om jag ska såga melamin eller fanerade skivor.

Om det kommer hjälpa dig vet jag inte, men anledningen till att jag bytte var just för att jag upplevde att det var klingan som flexade inte skenan.

Just det ja, glömde säga att jag har funderat på om det är så att den 28 tandade klingan fungerar bättre bara för att den tar ut mer material med varje tand helt enkelt. Jag har som sagt inte testat den nya 48 tandade ännu för att se om den fungerar bättre än den gamla. Jag behöver den helt enkelt inte.

Som några varit inne på beror det på klingan. En icke helt balanserad klinga vill alltid vandra åt ena hållet. Då linjalen inte är stum på mitten, flexar den någon millimeter.
Klingor är dyra, vilket gör att några tillverkare skickar med klingor av sämre kvalitet från början.

AG A skrev:
Som några varit inne på beror det på klingan. En icke helt balanserad klinga vill alltid vandra åt ena hållet. Då linjalen inte är stum på mitten, flexar den någon millimeter.
Klingor är dyra, vilket gör att några tillverkare skickar med klingor av sämre kvalitet från början.
Bart skrev:
Jag kan trösta dig med att jag har haft exakt samma problem på min. Speciellt i lite tjockare eller hårdare skivmaterial. T ex i ekskivor så fick jag såga stegvis ned i materialet för att slippa de bågnande snitten.

Sen funderade jag på om det var klingan helt enkelt. Jag köpte dessa två istället för den medföljande.

Nu har jag bara testat med den 28 tandade, men snitten jag får med den är i en helt annan liga än med den originalklingan som satt på. Jag får lika fina kanter som med en 48 tandad så jag ser egentligen ingen riktig nytta med den annat än om jag ska såga melamin eller fanerade skivor.

Om det kommer hjälpa dig vet jag inte, men anledningen till att jag bytte var just för att jag upplevde att det var klingan som flexade inte skenan.
Kanon. Tack för bra input.
Kan någon rekommendera en klinga att inhandla? Jag har verkligen noll koll där.
Det jag mest använder sågen till är klyvning av MDF, men nu på senare tid har det även blivit en del klyvning av panel, parkettgolv osv, men som sagt... mest MDF.

Festools klingor är de enda jag använder, har en 48t för typ melamin/laminat, en 28t för det mesta, typ bänkskivor i massivt trä och liknande och en 12t för grovklyvning.

Observera att detta är det som funkar för mig, jag är dåligt insatt i det tekniska och det finns hur mycket som helst att öäsa om tandantal, vinklar osv.
Men som sagt, jag har funnit att detta funkar för mig.

Jag kör också med festools klingor. 12 tandade Panthers klingan till klyvning av massivträ, 48 tändare till allt annat. De är dock 5 mm mindre i diameter än makitas original, så mått indikering en på sågen blir lite off och det förinställda ritsläget blir inte heller helt rätt. Men jag hittade ingen som sålde vettiga 165mm klingor när jag skulle handla. Men jag upplever inte den mindre storleken som något problem. Och snitten blir av hög kvalitet.

Folk hade/har också problem med Festool sänksågen ibland.Men då verkade det som att det var användarens fel, dvs. lite sidotryck gjorde att det blev ej helt rakt. För dem flest blev det bättre efter att har lärt sig korrekt technik, dvs. bägge händer på sågen, kraftvektor framåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.