H
Harald Blåtumme: Så vitt jag snappat upp så är det oproblematiskt att svetsa dit nickel-strips på pluspolen. Mera känsligt på minuspolen dvs nere kring änden av batteriet. Vad har ni för input om detta? Jag försöker svetsa med så låg ström som möjligt och utåt ändarna, inte kring centrum på minuspolen. Bara precis den strömstyrka som krävs för att få rimliga fästpunkter. Bra råd
7 svar · 3,6k läst
·
P
Anonymiserad 255302: Svängde förbi Bauhaus och kände en extra gång både på AEG och deras compact serie, samt Hikoki och fick en genomgång i deras smarta 18V/36V-system. Men bestämde mig sedan för att åka till Woody och köpa Milwaukee’n. Har inte dragit en skruv ännu men provkört såklart, hittills känns det lovande, bra känsla o lätt och smidig. 2x5Ah
15 svar · 7,2k läst
·
Saken87
Saken87: Damen här hemma börjar bli trött på allt mitt googlande så jag greppar efter sista halmstråt och hör efter här. Jag är en ganska så van svetsare då jag svetsat mycket på jobbet men vill ha en hemma för att kunna bygga olika saker. Allt från 2 till 8-10 mm men förmodligen mest 3-6 mm. Vill också kunna svetsa alu och rostfritt. Har sett att många av de nya multimaskinerna (igbt
0 svar · 2,3k läst
Lime113
Lime113: Inlägg #26 och framåt har du mina tankar och bilder. Om jag hade haft något som var fuktkänsligt så hade jag satt vindpapp och lämnat fritt en spalt längst upp.
6 svar · 1,6k läst
Larsa
Larsa: Jag har köpt en fyrhjuling :D
9 svar · 8,6k läst
S
självklart: Nu kan jag meddela att släpet officiellt är obromsat sedan igår. regbesiktning och kontrollbesiktning gjort på en kvart till den nätta summan av 1350:- (hmm dyrt) Plockade bara bort allt som hade med bromsar att göra och bultade stången.
7 svar · 8,5k läst
·
H
hawk1ye: [citat] Lönen är inte hög för alla svetsare, en svetsare som jobbar på en tillverkningsverkstad har verkligen ingen speciell lön medans rörsvetsare som jobbar i processindustrin kan ha riktigt fin lön, så det finns en viss spridning.
22 svar · 54,3k läst
T
Taxture: Det går att skruva betongskruv ner i asfalt..... håller förvånansvärt bra, sen får du nog vara beredd på att pallstället sjunker ner lite i asfalten över tid.... Största risken är väl tipprisk när man skjuter in / drar ut virket?
2 svar · 3,1k läst
·
B
bobolgob: [citat] Tack för svar! Heheh skulle kanske specificerat att båtens köl är i stål och att jag av den anledningen skulle få svårt med timmerslipskiva... Grejen är den att jag är rädd att sätta något som inte är specificerat för en vinkelslip på en vinkelslip vare sig alternativ finns eller inte. Jag har hittat Stålbors-skivor större än Ø125mm i brittiska nätbutiker, men de
11 svar · 2,4k läst
M
Mjolnir: Nu kom skenan hem i ett stenhårtpapprör från proffsmagasinet.se, som tidigare nämnts i tråden att de ska göra, nöjd och glad!
48 svar · 31,7k läst
·
Höghus
Höghus: Jag hittade svärfars gamla 10" bågfilar i källaren när jag röjde runt lite, men det verkar vara en något omodern storlek. Nån som kan tipsa om butiker som har sådana? Jag hittade Verkter men det blir ganska dyrt med frakt. Jag inser att dom också skulle passa bra till det enkla handtaget jag har där man bara stoppar in ena änden av bladet och nyper åt. 12-tumsbladen blir alldeles för
0 svar · 835 läst
Swebreeze
Swebreeze: [citat] Tackar
11 svar · 7,4k läst
·
halper
halper: Litiumjonbatterier åldras av ett antal olika faktorer: ålder: de blir sämre med tiden, oavsett vad man gör; laddningsnivå: ju mer du avviker från ca 50%, desto mer slits dem; temperatur: batterierna gillar att bo svalt (10–15 grader); cykler och urladdningsdjup: korta cykler sliter mindre (ladda fler gånger 40–60% är bättre än färre 0–100%); (ur-)laddningshastighet: snabbladdning
31 svar · 8,2k läst
·
Lexington
Lexington: Beställde från Toolab fredagen den 27/11, skickades torsdag 3/12 och grejorna va framme 4/12 utan några som helst problem. Beställde två saker, leveransen va då 3-4 dagar på den ena och 3-7 på den andra.
5 svar · 5,6k läst
T
theboppers: Men toppen! Jag börjar med en fräs och 238-inlägget så får vi se var det slutar. Tack för all hjälp.
7 svar · 3,5k läst
·
H
Harald Blåtumme: Jag trodde aldrig att mutterdragaren Milwaukee M12 FIWF12 skulle bli ett av mina mest använda favoritverktyg! Tanken var väl från början att den kunde vara bra vid hjulbyten på bilarna två ggr/år. Visade sig vara väldigt mycket mer mångsidig, tex - dra grova träskruv typ franska och långa/grova BigDog, helt effortless - dra loss bråkiga skruv till tex bromssadlar som kärvar varenda
109 svar · 19,9k läst
·
L
Lucif3r: Wish är ju inte direkt kända för att vara ärliga i sina beskrivningar... Jag är ärligt talat vääääldigt svårt att den klarar några 520nm. Även hälften är lite optimistisk, men mer realistiskt. Men, en länk till maskinen i fråga skulle underlätta. edit: och när det gäller skruv/mutterknackare så är det mer än max moment som har betydelse... En 250nm maskin kan mycket väl
7 svar · 891 läst
C
charl_6: Tja. Gött tack för svar. Har hört att vissa bandade skruvar inte passar i alla automater. Jag ska även testa denna maskin. Ska bli spännande då totalt kommer ca 400m2 skivor skruvas upp. Men essve får det bli då.
3 svar · 1,9k läst
C
corre: [citat] Då är tipset en större såg och vattenkylning, då kan man köra tills motorn storknar (och backa av lite). Körde upp golvet i huset med en 300mm 2000W såg, gick hyggligt snabbt när man fått snitts och fick den att självmata.
9 svar · 3,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: Det finns på sågen dels ett stort spånuttag längst ned i i utrymmet för nedre hjulet till 100 eller 110 mm (?) slang, dels en liten lucka direkt under sågbordet med fyra skruvar som verkar vara för något cirka 50 mm stort. Båda behöver någon adapter eller så för grovdammsugaren som har ett kanske 30-35 mm rör. Dammsugaren låter som en reamotor men det verkar spånsugarna göra
5 svar · 3,8k läst
F
Freee123: https://www.proffsproduktershop.se/skruv-infastning-beslag/spik/rakbandad-spik-34-grader/rakbandad-spik-34-grader.html Observera att det dock endast är ca 500 spik/förpackning...
5 svar · 1,5k läst
Alltgår
Alltgår: [citat] Haha ja den där jäkla snåltarmen ja, vet precis vad du menar
14 svar · 2,3k läst
·
K
Kentaclinta78: [citat] Okej, finns en risk att muttern tar i själva skären i noten när mutter övergår från gängorna genom noten så stålet blir nog kasserbart då, men kanske inte. Intressant, men hänger inte riktigt med iom att du först säger att du skuvar lös muttern helt ifrån fräsen. Du kanske menar att den iaf inte sitter på gängorna? Sen använder du en spännyckel fast du behåller ändå
5 svar · 2,4k läst
T
Tovin: Nej men helt sjukt när man tittar på priserna på de rostfria. Men proffsmagasinets var överkomliga.
7 svar · 1,4k läst
Rickard.
Rickard.: Blev också intresserad för ett bra tag sedan när jag hittade dom på blocket för småpengar så jag började leta efter info på Youtube. Den enda videon jag kommer ihåg är denna [MEDIA=youtube]AHRwN99fGCY[/MEDIA] Förrutom att gå in på säkerheten med lagom humor så ingår det också lite bra info om vad dom är bra på och varför dom finns.
6 svar · 994 läst
E
elmont: Då kan man ju skarva skivorna över någon "balk".
20 svar · 27,6k läst
Sturmtiger
Sturmtiger: Okej. Det är bra att lära sig saker :) Nu har jag grunat vidare på allt och det får bli pcb borr jag testar. Vågar inte ta språnget fullt ut ännu. Men tack för allt :)
42 svar · 8,6k läst
·
J
_jiimmy_: Är på jakt efter ny kap-/gersåg, har idag en Ryobi EMS254L som jag köpte begagnat för några år sedan som behöver bytas ut. Jag funderar på en Metabo KGS 18 LTX 216, dvs deras batteridrivna variant men har svårt att hitta vettiga recensioner och jämförelser på batteridrivna sågar. Egentligen så använder jag min nuvarande bara i hemmet men är så trött på sladdar som skall dras
0 svar · 1,3k läst
K_arlstrom
K_arlstrom: @Byurn Har tidigare bara haft goda erfarenheter av lokala DHL, men inte beställt så mycket från tyskland som levererats av dom (och nästan alltid till utlämningsställe, tidigare har de ringt innan utkörning och antingen levererat till jobbet eller så har jag kunnat ta mig hem om det varit något större). @Turbo_Tail Väldigt lik de tre första stnygard länkade (Stihl, Makita &
21 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.