Hej alla!

Blivit erbjuden att köpa en äldre kity 636 för 2000kr som ska vara komplett och fungera bra sånär att på att hissen för planhyvelbordet kan kärva lite.

Kan detta va ett bra köp med tanke på pris och den kärvande höjdjusteringen? Rengöra och smörja kan det lösa problemet?

• Äldre planhyvel Kity 636 i en verkstadslokal med spån och sågat trä runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Kolla på Youtube... Marius Hornberger har en sån.

Swebreeze Swebreeze skrev:
Kan detta va ett bra köp med tanke på pris och den kärvande höjdjusteringen?
Beror på vad du tänker du ska ha den till och om du gillar att mecka lite :)

Frustrator Frustrator skrev:
Beror på vad du tänker du ska ha den till och om du gillar att mecka lite :)
Ja egentligen huvudsyftet just nu är för att hyvla lite mahognyn för att göra lasergraverade namnskyltar å liknande.
Rent spontant känns den som lite overkill storleksmässigt för mig...men samtidigt kan det ju vara bra att ha då jag sågar en del virke med ett logosol sågverk.
Å skruva med saker är man ju alltid van vid...tyvärr ;)

Såndär skulle jag inte ha något emot, ett steg upp från min Emco.

En sådan har jag. Har inte haft en hyvel tidigare så inte så mycket att jämföra med men jag är nöjd.

Min höj/sänk kan också ta emot lite men jag har inte lagt ner någon tid på att smörja upp den än. Misstänker att gängstängerna kan få en del skit på sig

Ja egentligen huvudsyftet just nu är för att hyvla lite mahognyn för att göra lasergraverade namnskyltar å liknande.
Rent spontant känns den som lite overkill storleksmässigt för mig...men samtidigt kan det ju vara bra att ha då jag sågar en del virke med ett logosol sågverk.
Å skruva med saker är man ju alltid van vid...tyvärr ;)
Bara att köpa då ju ;)

Tack för alla svar. Åker å tittar på den på lördag :)

Har ni några andra tips så är det bara att skriva!

Tack för alla svar. Åker å tittar på den på lördag :)

Har ni några andra tips så är det bara att skriva!
Kolla så borden är plana var för sig.
Att motorn fungerar.
Att drivning en fungerar.
Testa att hyvla en bit.

Hur som haver så vart det köp, saknades en del av utsugskåpan och justerskruven till där ”bommen” som lyfter skyddet på ovansidan hyveln. I övrigt var den i fint skick och hyvlar på bra
En begagnad hyvelmaskin med en del av utsugskåpan och justerskruven som saknas, placerad i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
En begagnad hyvelbänk i en verkstad, delvis saknad utsugskåpa och justerskruv, med synliga spån och träbitar runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Grattis :)

Frustrator Frustrator skrev:
Grattis :)
Tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.