FredrikR
FredrikR: [citat] Jag har en "äldre" GDX 18V-EC som är specad 185Nm, den byter jag däck med utan problem, lossar på läge 3 och drar åt med läge 2. Både ½" och bitsfäste är trevligt. Jag tror @mexitegel ? köpte en GDX 18V-200 men han fick inte loss däcken, och den ska väl vara något starkare än min V-EC. För däckbyten är ja mycket nöjd med den, och får även hjälp av 10åringen som
1 svar · 2,5k läst
H
heimlaga: [citat] Senast man fick köpa metallfilar med en fin och en grov sida var väl någon gång före kriget. I alla fall vad jag vet. I stort sett alla normala filar som det inte står någonting speciellt på är tänkta för metall men grövre versioner fungerar även någotsånär på trä. Raspar fungerar endast på trä och inget vidare på våra mjuka träslag.
17 svar · 5,2k läst
·
K
kld5036: [citat] Ja, det är min grunduppfattning också, men så har jag sett en del påståenden om att ett större batteri kan leverera fler ampere vid högrebelastning.
6 svar · 1,7k läst
·
I
ivp: [citat] Tackar, lika delar frustration som glädje när jag snabb-googlar haknyckel, inser att det är samma som man har till vinkelslipen och den som jag redan har passar perfekt. Jag har alltså gått omkring i över ett år och bytt klinga på sågen med en polygrip helt i onödan.
2 svar · 2,6k läst
·
Cheesen
Cheesen: Ja jag har ju som förstått att det blir lite mer som ett lättflytande spackel. Tänker mig att det kan vara lämpligt på många kosmetiska fel.
3 svar · 1,7k läst
slacker
slacker: Jag kör fortfarande på Faber Castell TK 4600, samma penna som förra året. Varken tappad eller gått sönder... Än så länge den bästa snickarpennan jag haft! Den känns dessutom bra att faktiskt skriva nått med jämfört med andra snickarpennor.
37 svar · 17,1k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Jag har 2 såna pallbockar och jämfört med den andra Lidl/Jula-bocken som jag också har så tycker jag att dessa gula är riktigt kassa. Största problemet är vingligheten i sidled vilket syns på konstruktionen. Annars går de att packa ihop till ett smidigt platt paket vid transport.
26 svar · 9,7k läst
·
L
Lovan83: Tänk på att bladet åker in och ut när den går. Kan vara så att den är längst in just nu och att du kommer åt om du drar ut bladet.
5 svar · 1,7k läst
·
T
Tovin: Ska skjuta fast staketnät i stolpar. Behöver skjuta klamrar i storleken 10x32 eller runt den storleken.
8 svar · 1,1k läst
S
Strontus: Bra att det inte var något värre :-) Och trevligt med återkoppling på hur det gick.
5 svar · 4,4k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Testsågat efter att ha ställt in bladstyrningarna efter diverse videotips och det går att såga glasspinnar med den. 1,5 mm hela vägen med hyfsat slät yta. Lite puts efteråt får man väl räkna med. Hoppas det går lika bra med fönstervirke. Tyvärr verkar man få justera bandstyrningen i sidled när man ändrar höjdinställningen för precisionen är inte den bästa där. [bild]
6 svar · 5,6k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Snyggt jobbat! Jag gjorde av med min för länge sen, just pga problemet du åtgärdat.
3 svar · 2,5k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] absolut - det säljs ju dock inte så många så därför är prissättningen lite svår. Ser man det rent praktiskt så är den ju lätt värd 1000:- pga att det är ett stabilt arbetsredskap. Men det är ju inte så ofta det spelar roll idag :-)
2 svar · 2,6k läst
·
Lime113
Lime113: Har bytt från en 230V driven Pattenfield (Hornbach) med klyvkniv. till denna såg (Makita DSP600) och tycker om den väldigt mycket. Motorbromsen är otroligt snabb. Jag har även hört att det finns viss elektronik i Makitan som stoppar motorn när den känner att klingan nyper (jag har ej kunnat bekräftat detta). Sen är klingan ruggit smal (1,45 mm). Men viktigast är att skenan greppar
10 svar · 7,0k läst
·
L
lillefar: Tack för tipsen. Ser logiskt ut.
3 svar · 11,3k läst
·
P-plats
P-plats: Är ganska nöjd med hålet jag tog upp med hjälp av vinkelslip, 115mm kapskiva och en stadig hand. [bild] Baksidan blev väl inte lika fin men vad spelar det för roll. [bild] För att putsa det sista så kom jag på att jag hade en diamantkapskiva till min Dremel. Tog inte mycket MEN hjälpte till med det där lilla sista. [bild] Nu kommer allt döljas av diskbänkskåpet men att veta att det
5 svar · 5,6k läst
·
bengtn
bengtn: Jag tycker det räcker att blöta våtslippapperet ordentligt och låta fukten hålla papperet mot glaset. Lim blir ofta svårt att få bort och kan lämna rester som ger ojämnheter. Ett tips är också att inte använda för finkornigt papper. 120-180 är lagom. Då kan man känna efter på stenen att det inte fastnat slipkorn från papperet på den som kan orsaka repor. /B
10 svar · 2,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Jag har haft plattan liggande ett par år, kanske mer än 3... men har inte kommer längre än att fått den fasta basen monterad. :rolleyes: Snyggt!! (y)
33 svar · 14,0k läst
·
Fario
Fario: [citat] Men hur skall man kunna lita på att jiggen får rätt längd... :cool:
22 svar · 5,4k läst
·
R
Robert-san01: Makita 505 här också. Köpte den på prisnatchning på Bauhaus för typ 800kr är Duab körde kampanj.
7 svar · 5,1k läst
K
Krux: Lånar och lyfter denna tråd lite. Tänkte skaffa ett billigt verktygsbälte i nylon. Har redan ett fint i läder men har lite speciellt känslomässigt band till det så det använd väldigt lite och försiktigt. Så min fråga någon som har erfarenhet av detta bälte från bygghemma? Tycker ni det ser ok ut?
25 svar · 38,4k läst
·
Frustrator
Frustrator: [citat] Får montera på en kort säck och göra ett litet lådaystem under..
31 svar · 8,1k läst
·
H
heimlaga: Ser ut att vara en verkligt bra rikthyvel förutsatt att man skulle byta kutter till någonting modernare och säkrare och sätta dit ett kutterskydd. Skulle jag inte redan ha en rikthyvel skulle jag vara intresserad.
9 svar · 4,0k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Jag tycker bladstyrningen på 1400 och 150CE ser väldigt lika ut. GST160CE har en mer påkostad bladstyrning.
1 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Kolla på Miles. https://www.mtmc.co.uk/Spare-Parts/Makita-Spare-Parts__c-p-0-0-240-12733041.aspx
6 svar · 2,5k läst
·
E
ergonomen: Min kantfräs Bosch GKF600 hade en lite metallflisa i sig när jag startade den, blixtrade till innan jag stängde av den. Tog isär den och satte ihop den, men då rök det bara lite om kolen. Ser ingen uppenbar skada, kanske monterar jag bara ihop den fel? Ett kopparband (syns bild 1, 3, 4) går att böja så det ligger an mot inre spolen alt mot yttre delen (ståldelen mellan kopparen på
0 svar · 807 läst
·
H
Huzzbutt: https://duab.se/maskiner-verktyg/elverktyg/skruvdragare/bosch-borrskruvdragare-gsr-18v-55 5Ah istället. 55 jmf med 60 har ett smalare grepp, 60 är snabbare och har som redan konstaterats bättre balans. Bosch 12v slagskruvdragare är bra men har ett större grepp.
7 svar · 1,8k läst
M
Missionshuset Roslagen: [citat] Har provat att göra flera olika snitt men utan att det är någon skillnad. Den låser inte helt utan går väldigt trögt. Men det är nog som du säger att den vobblar lite utan att det syns. Tror att jag slår uthyraren en signal i morgon innan jag ev börjar att meka själv.
6 svar · 1,5k läst
D
DaDolly: Nu vet jag inte vad du ska använda bilen till . Men såhär var min bil kittad då jag monterade kök för några år sedan . [bild] [bild] [bild]
8 svar · 10,5k läst
·
H
heimlaga: En 10mm vajer som löper över ett block och har en vikt i ändan skulle kanske fungera. Då skulle man få samma bromskraft över hela rörelsen och totalstopp då vikten når blocket. Fjädrar är jag litet rädd för för det blir så obehagligt när de plötsligt går av. Problemet med justersåg att att jag då borde ha en som tål en sexmeters planka på justerbordet....... och så borde
11 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.