7 215 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
HJÄLP - Ny skruvdragare imorgon! Milwaukee eller AEG?
Behöver köpa en ny borrskruvdragare imorgon eftersom jag tänkt montera upp en ny innervägg i helgen. Det kommer mer sådana jobb senare också. Hade en blå bosch tidigare men den pallade bara med en altan och 4 år sedan var det stopp. Därför vill jag ha en som håller, funderade på Festool men eftersom alla andra ev. maskiner är så dyra är det svårt att motivera att fortsätta bygga på det systemet. Tillkommer säkert något multiverktyg och cirkelsåg senare.
Alla har ju olika uppfattningar om kvalitet och märken, men i mitt fall handlar det om följande:
Milwaukee M18 CBLPD-502C 18V
https://www.milwaukeetool.eu/en-eu/m18-compact-brushless-percussion-drill/m18-cblpd/
Eller
AEG BSB18C2BL LI-402C 18V
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-aeg-bsb18c2bl-li-402c-18v-2x4-0ah
Eller AEG BSB18CBL LI-402C 18V
Alla ligger på ca 2800-3000kr inkl laddare + 2 batterier.
Fördelar Milwaukee:
- Erkänt hög kvalitet
- Större utbud om man vill ha andra maskiner i samma batteriserie
- Vikt
Nackdelar
- Kortare garantitid än AEG (3 år maskin, 2 år batteri)
- Högre pris på andra maskiner
Fördelar AEG:
- Längre garantitid (6 år maskin, 3 år batteri)
- Jag bor nära Bauhaus så enkelt att köpa fler produkter
- Lite lägre pris på andra produkter
Nackdelar
- Lägre kvalitet
- Stannar pga överhettningsskydd, därav långa garantin?
- Vikt
Någon som f.ö. vet skillnaden mellan de båda AEG'erna, mer än att CBL verkar vara starkare (75Nm), osäker på vikt osv? Kan C2BL vara nyare och del av deras "compact serie"?
Vet också att de tillhör samma koncern TTI så en del av grejerna är säkert likt, men nu antar vi ändå att det är viss skillnad.
Vad hade ni valt?
Alla har ju olika uppfattningar om kvalitet och märken, men i mitt fall handlar det om följande:
Milwaukee M18 CBLPD-502C 18V
https://www.milwaukeetool.eu/en-eu/m18-compact-brushless-percussion-drill/m18-cblpd/
Eller
AEG BSB18C2BL LI-402C 18V
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-aeg-bsb18c2bl-li-402c-18v-2x4-0ah
Eller AEG BSB18CBL LI-402C 18V
Alla ligger på ca 2800-3000kr inkl laddare + 2 batterier.
Fördelar Milwaukee:
- Erkänt hög kvalitet
- Större utbud om man vill ha andra maskiner i samma batteriserie
- Vikt
Nackdelar
- Kortare garantitid än AEG (3 år maskin, 2 år batteri)
- Högre pris på andra maskiner
Fördelar AEG:
- Längre garantitid (6 år maskin, 3 år batteri)
- Jag bor nära Bauhaus så enkelt att köpa fler produkter
- Lite lägre pris på andra produkter
Nackdelar
- Lägre kvalitet
- Stannar pga överhettningsskydd, därav långa garantin?
- Vikt
Någon som f.ö. vet skillnaden mellan de båda AEG'erna, mer än att CBL verkar vara starkare (75Nm), osäker på vikt osv? Kan C2BL vara nyare och del av deras "compact serie"?
Vet också att de tillhör samma koncern TTI så en del av grejerna är säkert likt, men nu antar vi ändå att det är viss skillnad.
Vad hade ni valt?
Jag hade valt Hikoki. Det finns, som i alla märken, bättre och sämre modeller men de bra är riktigt bra och även prisvärda. Stabilt batterisystem och mängder av andra sorters verktyg att bygga vidare med. Inte svaret du sökte 
Hikoki och Makita var överlägsna i finlir vid en test. Kollat så det inte är nått fel på din fars maskin ?? När elektroniken i knappen pajar, blir det av/på.
Använder Hitachi/Hikoki yrkesmässigt sen 7 år tillbaka, och kan inte vara mer nöjd.
Fick jobba några dagar med DeWalt maskiner på ett jobb där jag inte kunde ha med mina egna....leksaksprylar i jämförelse.
Använder Hitachi/Hikoki yrkesmässigt sen 7 år tillbaka, och kan inte vara mer nöjd.
Fick jobba några dagar med DeWalt maskiner på ett jobb där jag inte kunde ha med mina egna....leksaksprylar i jämförelse.
Glömde en sak. Hitachi/Hikokis laddare låter som fläkten ska skära när som helst, även om den senaste modellen är lite bättre, men det är inget fel, bara en dålig egenskap. Mina äldsta laddare är 9 år går dagligen, och låter lika illa nu som när de var nya.
Tyvärr finns inte billaddning på de nyare.
Tyvärr finns inte billaddning på de nyare.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 473 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 473 inlägg
jag kör makita på hela batteriserien hemma och på jobbet. Man vill helst inte köpa batterier mindre än 5 Ah. Garantier skulle jag inte bry mig så mycket om då dom aldrig går sönder.
Jovisst, kanske efter 3-30 år, beroende på vilka påfrestningar man utsätter dom för.
Jovisst, kanske efter 3-30 år, beroende på vilka påfrestningar man utsätter dom för.
Det beror kanske på vilken modell av maskin, det finns några lågbudget som säkert kan vara sämre men med din budget finns ingen anledning att köpa en sådan. Av de olika modeller av Hikoki/Hitachi borrskruvdragare jag har av olika årgångar från 2007 och framåt så är alla bra, enda problemet är med ds14dbsl där motorbromsen är så snabb att chucken har en tendens att skruva upp sig och släppa borret efter några snabba stopp vilket är irriterande.Smillan1000 skrev:
Bäst gillar jag DS36DA och DS18DBL2. Alla de borstlösa är bra på finlir men den äldsta med kol är inte heller dålig. Jag har ett litet videotest här i någon tråd av alla utom 36-voltarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi utanför tråden, men jag kontaktade Hikoki i om bromsen och de sa " lämna in maskinen så byts elektroniken och chucken"nanowire skrev:
Det beror kanske på vilken modell av maskin, det finns några lågbudget som säkert kan vara sämre men med din budget finns ingen anledning att köpa en sådan. Av de olika modeller av Hikoki/Hitachi borrskruvdragare jag har av olika årgångar från 2007 och framåt så är alla bra, enda problemet är med ds14dbsl där motorbromsen är så snabb att chucken har en tendens att skruva upp sig och släppa borret efter några snabba stopp vilket är irriterande.
Bäst gillar jag DS36DA och DS18DBL2. Alla de borstlösa är bra på finlir men den äldsta med kol är inte heller dålig. Jag har ett litet videotest här i någon tråd av alla utom 36-voltarna.[bild]
De kände till problemet.
Jag är nöjd med mina Milwaukee maskiner och hade nog köpt såna igen om valet stod mellan AEG och Milwaukee.
Är det inte så att både Ryobi, AEG & Milwaukee har samma ägare och att de är riktade till olika segment?
Ryobi - budget
AEG - mellanklass
Milwaukee - proffs
Typ...
Är det inte så att både Ryobi, AEG & Milwaukee har samma ägare och att de är riktade till olika segment?
Ryobi - budget
AEG - mellanklass
Milwaukee - proffs
Typ...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har en AEG och en grön Bosch som du kan få för 500 kr styck.Smillan1000 skrev:
Var finns du?
(Håller på och städa undan allt inför flytt till mindre bostad/lägenhet)
Av dom två märkena du har nämnt så är milwaukee det givna märket.
Fördelen som jag ser det är att Du får ett stabilt märke som lär finnas kvar och kommer köra på. Medans aeg inte riktigt finns där, för börjar du köpa ett märke med batterimaskiner så är det det märket du ska köra på till allt.
I framtiden kanske du planterar en häck och baam du köper en batteridriven häcksax eller du kanske vill blåsa bort löv.. eller ja du vill ha en inte vet jag... det jag menar köp det märket som har mest maskiner i sitt sortiment så du slipper ha 5 olika batterier som alltid är tom.
Själv har jag faktiskt milwaukee hemma eftersom dom erbjuder bra verktyg till garaget samtidigt som dom inte är helt bortkollrade på maskiner för snickaren.
Har även en trimmer från dom, kanon fin o köra.
Har milwaukee på jobbet också, där plågas dom ganska dugligt i industrimiljö utan att ge upp.
Fördelen som jag ser det är att Du får ett stabilt märke som lär finnas kvar och kommer köra på. Medans aeg inte riktigt finns där, för börjar du köpa ett märke med batterimaskiner så är det det märket du ska köra på till allt.
I framtiden kanske du planterar en häck och baam du köper en batteridriven häcksax eller du kanske vill blåsa bort löv.. eller ja du vill ha en inte vet jag... det jag menar köp det märket som har mest maskiner i sitt sortiment så du slipper ha 5 olika batterier som alltid är tom.
Själv har jag faktiskt milwaukee hemma eftersom dom erbjuder bra verktyg till garaget samtidigt som dom inte är helt bortkollrade på maskiner för snickaren.
Har även en trimmer från dom, kanon fin o köra.
Har milwaukee på jobbet också, där plågas dom ganska dugligt i industrimiljö utan att ge upp.
Hej!Smillan1000 skrev:
Jag förstår om du är villrådig. Att köpa en ny batterimaskin innebär ju också att man låser in sig till ett visst märke. Inget märke är perfekt och prisvariationerna är oändliga. Att köpa guldkornentackorna från olika märken slutar med att man hamnar i ett batteri/laddar träsk!
Jag själv gick en medelväg där mångfald, kvalitet, garanti och pris blev avgörande.
PS. Det blir billigare om du är ”färgblind” när du bestämmer dig!
Dag