Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hej. Jag har en äldre pelarborr som jag skulle kunna vilja plugga in en annan chock i utan för den skull behöva demontera bort den befintliga.
Jag är nämligen intresserad av att kunna borra 0,5 - 4 mm.
Hittade någon på biltema, men så är det det här med precision då det oxå är på önskelistan.
Vad rekommenderars?
Jag är nämligen intresserad av att kunna borra 0,5 - 4 mm.
Hittade någon på biltema, men så är det det här med precision då det oxå är på önskelistan.
Vad rekommenderars?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Vad har du för Chuck nu?
Jag hade nog antingen köpt en ny Chuck som tar 0.5-10mm eller 0.5-13mm beroende på vad jag behöver och bytt eller köpt hem ett sortiment med småborrar med förstorat skaft om det hade funkat med den Chuck du redan har.
Jag hade nog antingen köpt en ny Chuck som tar 0.5-10mm eller 0.5-13mm beroende på vad jag behöver och bytt eller köpt hem ett sortiment med småborrar med förstorat skaft om det hade funkat med den Chuck du redan har.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Är inte så hemma i "namnet", men det ser ut som en kugghjulschock.
Men är det något speciellt märke/fabrikat som är att föredra eller kan man förvänta sig att alla "snabb chockar" inte vobblar?
Men är det något speciellt märke/fabrikat som är att föredra eller kan man förvänta sig att alla "snabb chockar" inte vobblar?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Köper du en chuck gjord för pelarborr av en seriös butik så kan du förvänta dig att den är bra, du kan ofta läsa rundgångsnoggranheten och ha med det i åtanke när du väljer. Sen håller inte dom flesta pelarborrar någon jättehög precision så det kan vara där den svagaste länken är.
Du måste såklart kolla vad som kan tänkas passa på din maskin.
Kan din nuvarande chuck greppa 2mm så kan du köpa typ PCB-borrar för att testa dig fram innan du väljer att lägga pengar på en ny Chuck. Typ en sån här https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/elverktyg/multiverktyg/spiralborr-2098
Du måste såklart kolla vad som kan tänkas passa på din maskin.
Kan din nuvarande chuck greppa 2mm så kan du köpa typ PCB-borrar för att testa dig fram innan du väljer att lägga pengar på en ny Chuck. Typ en sån här https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/elverktyg/multiverktyg/spiralborr-2098
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Vad ska du borra i för material?
Många äldre pelarborrmaskiner har växellådor som är ganska lågt växlade, vilket gör att de är mindre bra för mindre diameter på borr... Lägger med en översikt över vanliga material och ungefärliga varvtal som krävs...
Många äldre pelarborrmaskiner har växellådor som är ganska lågt växlade, vilket gör att de är mindre bra för mindre diameter på borr... Lägger med en översikt över vanliga material och ungefärliga varvtal som krävs...
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tack.
Ja den är rem driven med, med ett par olika lägen att välja med. Har lagt den i det högre, kommer inte ihåg vilken just nu.
Tänkte borra i ädelträ, typ ask eller bok.
Vilket fäste ska det vara om man ska kunna fixera det i ett kuggjuls chuck?
Eller måste man demontera bort det befintliga?
Ja den är rem driven med, med ett par olika lägen att välja med. Har lagt den i det högre, kommer inte ihåg vilken just nu.
Tänkte borra i ädelträ, typ ask eller bok.
Vilket fäste ska det vara om man ska kunna fixera det i ett kuggjuls chuck?
Eller måste man demontera bort det befintliga?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Den där tabellen får man nog läsa med en nypa salt för att det är säkert rekommenderade varvtal utifrån maximal avverkning. Något som knappast är relevant för dom flesta hemmapulare.
Kommer man nära 3000 så räcker det säkert även för en 0.5mm borr men det är såklart inte helt utan andra utmaningar ändå att borra så små hål.
Kommer man nära 3000 så räcker det säkert även för en 0.5mm borr men det är såklart inte helt utan andra utmaningar ändå att borra så små hål.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Tja, även maximal hållbarhet på borret..Rickard.ag skrev:
Den där tabellen får man nog läsa med en nypa salt för att det är säkert rekommenderade varvtal utifrån maximal avverkning. Något som knappast är relevant för dom flesta hemmapulare.
Såhär brukar det väl ofta se ut på enklare/äldre pelarborrmaskiner...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Vilken typ av rem pratar du om?Sturmtiger skrev:
En sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen expert på att borra i trä, men sist jag borrade med en 1,5 mm borr i furu kändes det ju som att borret försökte undvika hårdare delar i träet och flexade lite grann.. Jag undrar hur det ska gå med ett 0,5 mm borr?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Den rem drivna modellen, som bilden nr 2.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, hittills har jag kört med skruvdragare när det gäller diameter 1-3mm.
Men jag upplever att jag inte kan låta bli att knäcka borret efter att ha kört en ca 30 ggr. Hss borr, men felet jag tror är att jag inte kan centrera det stadigt, utan tenderar röra det medans jag borrar. Det tänkte jag skulle undvika genom att köra med pelarborrmaskinen.
Har haft möjlighet att kunna låna en adapter som bara sändes fast i chuck en, så gick det hur bra som helst.
Men var man får tag i en sån, vet jag inte.
Men jag upplever att jag inte kan låta bli att knäcka borret efter att ha kört en ca 30 ggr. Hss borr, men felet jag tror är att jag inte kan centrera det stadigt, utan tenderar röra det medans jag borrar. Det tänkte jag skulle undvika genom att köra med pelarborrmaskinen.
Har haft möjlighet att kunna låna en adapter som bara sändes fast i chuck en, så gick det hur bra som helst.
Men var man får tag i en sån, vet jag inte.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Ok, då har du sannolikt tillräckligt högt varvtal för att testa...Sturmtiger skrev:
Det går ju att köpa nånting sånt här;
https://www.jula.se/catalog/verktyg...UBFdzUDmAxS8hoCU_AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#tab04
Om du inte vill lägga tusenlappen + för en Röhm ;
https://www.verktygonline.se/verkty...gJpZuQ4KH05vSbEUvZti52CZZnpzhJwRoCjvgQAvD_BwE
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, det är ju som med det mesta. Det finns jula, biltema mm. Ibland funkar produkten bra, men ibland inte....
Men visst jag var lite inne på detta spår när jag tittade själv, för om det ska investera i en "riktigt" chuck, då vill man ju gärna att den ska användas i samma omfattning som den kostar.
Nu är kalkylen, att jag behöver chucken för 6-7 timmar/2000 repetitioner men sedan vet jag inte när det blir nästa gång.
Men visst jag var lite inne på detta spår när jag tittade själv, för om det ska investera i en "riktigt" chuck, då vill man ju gärna att den ska användas i samma omfattning som den kostar.
Nu är kalkylen, att jag behöver chucken för 6-7 timmar/2000 repetitioner men sedan vet jag inte när det blir nästa gång.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Tja, den jag länkade till hos Jula var tillverkad av Bosch..Sturmtiger skrev:
Ja, det är ju som med det mesta. Det finns jula, biltema mm. Ibland funkar produkten bra, men ibland inte....
Om ditt främsta mål är att inte bryta av borr så tror jag att du kan köpa vilken chuck som helst, det är snarare förflyttningen från handhållen maskin till pelarborr som kommer att göra skillnaden...