5 798 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Bygg/grovdammsugare, M-filter osv
Sida 1 av 2
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Ytterligare en tråd, men lite andra krav än de jag hittade så håll ut!
Jag villhöver en bättre grovdammsugare nu (behöver snart), tänkte passa på och kolla om det dyker upp någon till kanonpris i veckan men lite osäker på vilka modeller som gäller!
Har i dagsläget en liten Kärcher som ligger till grund för kraven nedan (allt den saknar):
Maskinerna jag kollar på just nu är Festool CTM 36 E, Metabo ASR 35 M ACP och Bosch GAS 35 M AFC, har lite svårt att se hur Festoolen vara värd nästan dubbla priset, och är även öppen för andra alternativ.
Den kommer i första hand användas till kap/gersåg, cirkelsåg och grovstädning under husrenoveringen, men det blir även en hel del slipande av gipsfogar (om jag är lika dålig på att spackla som sist)!
Så, någon annan maskin jag bör spana efter eller är det bara slå till på den som plånboken tillåter av de två ovan?
Jag villhöver en bättre grovdammsugare nu (behöver snart), tänkte passa på och kolla om det dyker upp någon till kanonpris i veckan men lite osäker på vilka modeller som gäller!
Har i dagsläget en liten Kärcher som ligger till grund för kraven nedan (allt den saknar):
- Uttag för autostart
- MINST 3m slang, bra maskinanslutning
- M-klass filter (99,9%)
- Rimligt pris/livslängd på påsarna
- Bra hjul/portabilitet
Maskinerna jag kollar på just nu är Festool CTM 36 E, Metabo ASR 35 M ACP och Bosch GAS 35 M AFC, har lite svårt att se hur Festoolen vara värd nästan dubbla priset, och är även öppen för andra alternativ.
Den kommer i första hand användas till kap/gersåg, cirkelsåg och grovstädning under husrenoveringen, men det blir även en hel del slipande av gipsfogar (om jag är lika dålig på att spackla som sist)!
Så, någon annan maskin jag bör spana efter eller är det bara slå till på den som plånboken tillåter av de två ovan?
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
De hade jag glömt bort! Har faktiskt hyrt en sån vid ett tillfälle 
För att göra valet ännu svårare, här är ytterligare ett par M-klass maskiner. Tillverkningsland inom parentes;
Stihl SE 133 ME (Ungern)
Makita VC4210M (Ungern)
Milwaukee AS 30 MAC (vet ej, Ungern?)
Kärcher NT 30/1 TACT Te M (Rumänien)
Dom första tre ser åtm till utseendet ut att kunna komma från samma fabrik. Vill minnas att det skulle vara Nilfisk som tillverkar dom, typ en Nilfisk Attix fast i annan färg? Kärchern verkar vara egen design, samma som Bosch. Metabon är i själva verket en Starmix, tillverkad i Tyskland. Boschen är för övrigt tillverkad i Italien.
Stihl och Makita har snabbfästen för Systainer/Makpac, medan Bosch har snabbfästen för L-boxx. Kärcher, Milwaukee och Metabo tror jag inte har ngt motsvarande. Detta med en rymlig Systainer/L-boxx fastklickad ovanpå kan vara väldigt användbart, då du kan använda den som garage åt slangen samt åt andra tillbehör, dammpåsar etc. Mao du har allt samlat på ett ställe, ombord på maskinen.
Stihl och Bosch har 5m slang, medan dom övriga har 4m slang.
Själv har jag en Bosch GAS 35 M AFC med L-boxx 238 som slangförråd ovanpå. Är nöjd med den hittills, men har inte hunnit använda maskinen fullt ut ännu. Köpte den från gotools.de.
Stihl SE 133 ME (Ungern)
Makita VC4210M (Ungern)
Milwaukee AS 30 MAC (vet ej, Ungern?)
Kärcher NT 30/1 TACT Te M (Rumänien)
Dom första tre ser åtm till utseendet ut att kunna komma från samma fabrik. Vill minnas att det skulle vara Nilfisk som tillverkar dom, typ en Nilfisk Attix fast i annan färg? Kärchern verkar vara egen design, samma som Bosch. Metabon är i själva verket en Starmix, tillverkad i Tyskland. Boschen är för övrigt tillverkad i Italien.
Stihl och Makita har snabbfästen för Systainer/Makpac, medan Bosch har snabbfästen för L-boxx. Kärcher, Milwaukee och Metabo tror jag inte har ngt motsvarande. Detta med en rymlig Systainer/L-boxx fastklickad ovanpå kan vara väldigt användbart, då du kan använda den som garage åt slangen samt åt andra tillbehör, dammpåsar etc. Mao du har allt samlat på ett ställe, ombord på maskinen.
Stihl och Bosch har 5m slang, medan dom övriga har 4m slang.
Själv har jag en Bosch GAS 35 M AFC med L-boxx 238 som slangförråd ovanpå. Är nöjd med den hittills, men har inte hunnit använda maskinen fullt ut ännu. Köpte den från gotools.de.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
@corre Får se om jag har tur och någon dyker upp i närheten innan jag tröttnat och köpt en annan 
@stnygard Imponerad över den där samlade informationen! Ja det är inte lätt, har två "klassiska" systainers och en T-loc så där får Bosch ett minuspoäng. Festool har fördelen med att skyddad slangförvaring finns inbyggt.
Annan intressant information jag snubblade över, åtminstone Metabo & Festool har samma filter på både L & M klassade maskiner, det som skiljer är övervakning som larmar om det blir för låg flödeshastighet.
Då jag ska använda maskinen privat har jag inget arbetsmiljökrav som säger att den MÅSTE vara M-klassad om jag kapar någonting som ger finare damm, det är funktionen jag i första han vill åt
@stnygard Imponerad över den där samlade informationen! Ja det är inte lätt, har två "klassiska" systainers och en T-loc så där får Bosch ett minuspoäng. Festool har fördelen med att skyddad slangförvaring finns inbyggt.
Annan intressant information jag snubblade över, åtminstone Metabo & Festool har samma filter på både L & M klassade maskiner, det som skiljer är övervakning som larmar om det blir för låg flödeshastighet.
Då jag ska använda maskinen privat har jag inget arbetsmiljökrav som säger att den MÅSTE vara M-klassad om jag kapar någonting som ger finare damm, det är funktionen jag i första han vill åt
Om du nöjer dig med L-klass så kanske Festool CTL MIDI skulle vara ngt? Blir väl typ halva priset jämfört med den CTM 36 E du nämnde i ditt första inlägg?K_arlstrom skrev:
Annan intressant information jag snubblade över, åtminstone Metabo & Festool har samma filter på både L & M klassade maskiner, det som skiljer är övervakning som larmar om det blir för låg flödeshastighet.
Då jag ska använda maskinen privat har jag inget arbetsmiljökrav som säger att den MÅSTE vara M-klassad om jag kapar någonting som ger finare damm, det är funktionen jag i första han vill åt![]()
CTL MIDI verkar vara ganska omtyckt.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
@stnygard kul att du nämner den! Hamnade där i slutet av gårdagskvällen, är inne på att det blir den perfekta kompromissen då jag har en spånsug med patronfilter för de större maskinerna.
Tror det här kan vara en av de första trådarna jag sett som slutat med något mindre och enklare än den började med!
Ps, finns M-klass filter till midi, här är det skillnad i art-nr mellan ctl & ctm. Automatisk filterrengöring har jag insett att jag också klarar mig utan!
Tror det här kan vara en av de första trådarna jag sett som slutat med något mindre och enklare än den började med!
Ps, finns M-klass filter till midi, här är det skillnad i art-nr mellan ctl & ctm. Automatisk filterrengöring har jag insett att jag också klarar mig utan!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Vad jag förstått är det flödesövervakning och filtreringsgrad, manuell rengöring av filtret är acceptabeltC corre skrev:
Autorengöring verkar även göra mest nytta om man kör utan påse och knappt behövas med en bra påse och sågdamm
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Kom fram till att en dustcontrol eller pullman kommer ta rätt mycket plats när den inte används. Tyskarna har bra pris på ctl midi så blev en beställning tillsammans med extra påsar och städset för 450€!
Har även skrivit fel i inlägg 10, ctl/ctm midi har samma filter! (råkade kolla på våtsugsfiltret)
Har även skrivit fel i inlägg 10, ctl/ctm midi har samma filter! (råkade kolla på våtsugsfiltret)
Vilka tyskar köpte du hos?K_arlstrom skrev:
Kom fram till att en dustcontrol eller pullman kommer ta rätt mycket plats när den inte används. Tyskarna har bra pris på ctl midi så blev en beställning tillsammans med extra påsar och städset för 450€!
Har även skrivit fel i inlägg 10, ctl/ctm midi har samma filter! (råkade kolla på våtsugsfiltret)