Jaha, lite surfning ger följande vid handen

1. En massa folk säger att billiga svetsar och no-gas är skit.

2. De som faktiskt har provat, och som av allt att döma kan svetsa och i vissa fall jobbar med det, säger att dessa billigare svetsar funkar helt ok, även no-gas, även om det skvätter en del. Några hade kört med Biltemas 140, var nöjd och hade lagt upp bilder på svetsarna.

Sen kan man ju fundera på vad man ska tro på, men helt klart är att de, om än få, inlägg som var positiva, tycktes klart mer initierade än övriga, och hänvisade dessutom till egna tester och egen erfarenhet.

Men helt övertygad är jag ännu inte.

Sedan tipsades också om att köra med kolsyresläckare som gas, å de e ju fint om det funkar, eftersom jag har en sådan liggandes. (Den är "liggandes" på vinterhalvåret när det inte sitter i båten :) )
Genast uppstår ju då frågan om sodastreampatroner också funkar ;)

Jag har lånat en sådan som står ute i garaget, farsan har testat den med, han är gammal bilplåtslagare så har väl svetsat en hel del.

Skit är mitt intryck, det skvätter som fn, det ryker mycket med säkerligen inte alls så trevligt innehåll.
Visst det går att svetsa ihop 2 plåtar, men det är ytterst svårt att få detta snyggt, som glad amatör är det bara att glömma att få till en snygg svets.
Farsan lyckades från och till att få till en vettig svets men för det mesta blev det skit, det sitter ihop med ser inte snyggt ut.
Körde utan skydd på golvet först, inget bra alls, det blir MYCKET skvätt på golvet som fastnar och bränner fula märken, även på klinkers, fick gå över golvet med spackelspade efter, hade sedan en stor plåt och la under.

Så mitt intryck är att svets utan gas är inget att hänga i granen, för övrigt så funkade ju svetsen bra med inställningar, matning osv, men flustråd, nej tack.

Om du ska köpa svets på biltema är mitt råd att ta den som är ett snäpp större och köp en riktig gasflaska till.

Redigerat:
Jo, gasflaska hade jag nog tänkt i vilket fall.

En notis bara, kolla polariteten, den ska ju vara "omvänd" när man kör med flusstråd, och det blir just en faslig massa skvätt och skitsvårt att få till bra svetsar om det är felvänt.

Jag såg några bilder på svetsar gjorda med Biltemas 140 och flusstråd, och de såg helt ok ut, vad man kunde se av de något suddiga bilderna iofs. Ska se om jag kan hitta dem igen.

• Gilla
Brendhain
  • Laddar…
Kan inte rekomendera den. Funkar om du ska köra lite grövre och har helt rena ytor. Ju tunnare plåt desto svårare är det att få bra. Nu pratar jag gasfri svetsning. Med gas har jag inte testat den

thomasx skrev:
Jo, gasflaska hade jag nog tänkt i vilket fall.

En notis bara, kolla polariteten, den ska ju vara "omvänd" när man kör med flusstråd, och det blir just en faslig massa skvätt och skitsvårt att få till bra svetsar om det är felvänt.

Jag såg några bilder på svetsar gjorda med Biltemas 140 och flusstråd, och de såg helt ok ut, vad man kunde se av de något suddiga bilderna iofs. Ska se om jag kan hitta dem igen.
Ja det är rättvänt med polariteten, det blir bra IBLAND, så det är väl inte omöjligt att få till det bra enstaka gånger, har du sen även någon form av "perfekt" läge på grejerna, bra uppspänt på en bänk eller så, ja då blir ju det enklare, oftast så är det ju dock inte där man är och svetsar.

Du får ju köpa vad du tycker, jag tycker det var skit att köra den med flusstråd och skulle aldrig råda någon att köpa den för att köra så, bortkastade pengar.

Svetsen i sig är ju inte problemet utan flusstråden, , det blir väldigt sotigt med kring svetsen.

Jag kan inte rekommendera någon att köra med flusstråd, framförallt om du bara är amatör (gissningsvis köper inget proffs sin svets på biltema... ).

Sen körde jag en del med Kemppi på jobbet och det är ju inte jämförbart med något på Biltema.

thomasx skrev:
Här var en av trådarna

[länk]
Jo kul tråd, men vad är det för "proffs" som köper en Meec svets på Jula?
Det luktar bonne... inte proffs.

Jag har svetsat trösklarna på min gamla Saab 9-5 och kan säga att de svetsar som ser ut så där är lätträknade.

Det som är svetsat på bilderna där är ju enbart grova saker med, dock inget jag skulle kalla bra svetsar, då har man aldrig sett hur en erfaren svetsare får till sina.

Nä håll dig borta från gasfritt, köp med gas och få ett bättre resultat på ditt arbete är min rekommendation.
Lägga ner en massa pengar och få nått halvtaskigt, då är det bättre att betala lite mer och få nått som är bättre.

Redigerat:
Pumba skrev:
Jo kul tråd, men vad är det för "proffs" som köper en Meec svets på Jula?
Det luktar bonne... inte proffs.

Jag har svetsat trösklarna på min gamla Saab 9-5 och kan säga att de svetsar som ser ut så där är lätträknade.

Det som är svetsat på bilderna där är ju enbart grova saker med, dock inget jag skulle kalla bra svetsar, då har man aldrig sett hur en erfaren svetsare får till sina.

Nä håll dig borta från gasfritt, köp med gas och få ett bättre resultat på ditt arbete är min rekommendation.
Lägga ner en massa pengar och få nått halvtaskigt, då är det bättre att betala lite mer och få nått som är bättre.
Tja, jag vet inte om nån påstått att just den som köpt en meec från jula är ett proffs, men jag kan å andra sidan tänka mig att de som jobbar som svetsare inte har de fetaste inkomsterna, och kanske satsar på något billigt som funkar för privat bruk, och om då julas meec gör det, så varför inte ...

Nu var det heller inte frågan om hur en perfekt professionell svets ser ut, utan snarare att det faktiskt går att få till helt ok svetsar utan allt för mycket skvätt.

Vilken svets och tråd körde du med, och hur blev resultatet?

thomasx skrev:
Tja, jag vet inte om nån påstått att just den som köpt en meec från jula är ett proffs, men jag kan å andra sidan tänka mig att de som jobbar som svetsare inte har de fetaste inkomsterna, och kanske satsar på något billigt som funkar för privat bruk, och om då julas meec gör det, så varför inte ...

Nu var det heller inte frågan om hur en perfekt professionell svets ser ut, utan snarare att det faktiskt går att få till helt ok svetsar utan allt för mycket skvätt.

Vilken svets och tråd körde du med, och hur blev resultatet?
Jag körde med den du länkade till i första inlägget, med trådrullen som medföljde från Biltema.

Resultatet blev kattskit men eftersom det sitter en kjolpaket på bilen syns det inte när man lagt på en hela massa underredsmassa.

Det var en i tråden du länka till där som kallade sig proffs och hade köpt en Meec.
Först och främst om du är proffs och jobbar som svetsare så fixar du dina grejer på din arbetsplats, du står inte hemma i garaget med en 1500kr Meecsvets.
Sen tror jag även så att även en svetsare har råd att köpa en beg riktig svets som kostar kanske 5000kr på blocket så har du en vettig svets.

Och nej jag tycker inte man får några OK svetsar, i 80% av fallen ser det skit ut och man får mala med vinkelslipen svetsa igen och mala med vinkelslipen tills det ser vettigt ut.

Gasfritt är skit, det är väl om man ska svetsa utomhus och det blåser som kan vara det tillfället som det vore bra, aldrig annars.

Men det står dig fritt att lägga dina pengar på vad du vill, jag var själv inne på att köpa en biltema svets sedan min Telwin gav upp, men efter att ha låna denna biltemasvetsen så står det helt klart att det blir en svets med gas, troligen en beg proffssvets istället.

Redigerat:
Det tråkiga med billiga svetsar är att slangpaketen brukar slitas ut ganska fort, vill du ha en liten bra svets så kan ja rekommendera en esab caddy, Har en på jobbet för lite enklare reparationer, funkar klockrent upp till 8mm med argon, du får 5 biltema för samma pris, men väldigt lätt att få tag i reservdelar och slitdelar till

stod i valet och kvalet att köpa en biltema för typ 2000:- eller en "riktig" ESAB för typ 8000:- för några år sedan...

jag är supernöjd med valet av ESAB:en känner att den kommer vara med mig måååånga år framöver och har säkert något andrahandsvärde med...
har du råd så köp en "riktig" är mitt råd, dock har jag inte provat någon biltema mig, så jag kan ju vara partisk:)

Jag har hört om folk som är nöjda, men först sen man köpt en bättre fluxtråd än biltemas och julas.

Jag har Julas Meec no-gas, köpte på rea i höstas för ca 800:-. Den går iof inte att köra med gas, så mina erfarenheter av billiga mig-svetsar är bara fluss, Men skulle tro den är i samma segment som Biltemas gällande kvalitet..
Jag använder den till att nästa ihop plåtar eller svetsa lite små fästen på div jiggar mm när det ska gå snabbt. Har tillgång till både pinne och tig så den är def bara ett komplement.

1 Det ryker en hel del, ute eller vidöppna garageportar är det jag kör på.
2 En väldigt stor skillnad gällande sprutet när jag bytte från medskickad originalrulle till märkes tråd. Blev nästa helt ok, fast mer än vanlig mig. Gäller ju som sagt bara fluss då min inte tar gas.
3 Blir bra svetsar på grövre material men tunnplåt är nästan hopplöst att inte bränna hål även med lägsta strömstyrka.
Hade nog hoppats mer när det gäller just tunnplåt, grövre grejer går lika lätt med pinne. Ska du laga bilar eller liknande går fluss helt bort om det inte bara gäller punktsvets.

Köpte min mest för att det var ge-bort-pris och den används allt ibland men till fullpris och som enda svets i hushållet, nope. Den gamla Kempin vi har på jobbet som jag lånat ibland är en helt annan maskin.
Och det är en hel del veka plastdetaljer i matningen mm som helt säkert blir svårt att få tag på om några år.
Jag kommer nog iaf fortfarande att ha lite bevakning efter en äldre Esab eller Kempi eller liknade

Ja, jag kan bara konstatera att jag hittade ett antal olika trådar på nätet med folk som kört biltemas och liknande billiga svetsar, och fick ok resultat, några av dem innehöll bilder. Den jag återfann och länkade här var kanske inte den bästa av de trådarna och med suddiga bilder, men men. Och inte alla som jobbar som svetsare har möjlighet att svetsa på sina bilar på jobbet nej, långt ifrån alla.

För min del, om det blivit en biltema, så hade jag definitivt köpt till gasslangen, det går trots allt att köra biltemas 140 med gas.

Dock blir det ingen biltema för min del. Jag är ju trots allt väl medveten om att kvalitet brukar löna sig, som flera redan påpekat.

Så en ESAB LKA 180 är redan inköpt, komplett med flaska, lite olika trådrullar, en Speedglas mask av finaste sort m.m. smått och gått. Efter lite prutning blev det ett superpris på allt detta, tror jag.

Nu ska det bara städas lite i garaget, tränas lite svetsning, slipas lite på bilen, sen är det dags :)

• Gilla
cope och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.