Hej på er. Jag gillar släp, och därför köpte jag mig mitt tredje släp som ska få bli bosatt i vinterstugan för att jag ska slippa pendla med ett hemifrån. Där kommer det få vara med om blandade körningar. Men kommer under vintern agera som skotersläp lite då och då när det ska letas puder en bit bort. Jag kom över ett 1300 kg släp med tipp billigt som kommer passa perfekt när jag får iordning på det.
Drog in det i garaget, hissade upp det på lyftbordet och började kolla status samt riva bromsar. Allt ink tipp och belysning ser funktionellt ut förrutom bromsskölden som är upprostad. Tänkte köpa ny och svetsa dit men undrar om något gjort det förrut och har några tips? tänkte mest på hur man får den rak och på rätt ställe. Ha de gött
 
  • Bromsdel på släpvagn med synlig korrosion och skadad bromssköld i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig bromstrommel och axel från ett släp upplyft på ett mekaniskt lyftbord i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S självklart skrev:
Hej på er. Jag gillar släp, och därför köpte jag mig mitt tredje släp som ska få bli bosatt i vinterstugan för att jag ska slippa pendla med ett hemifrån. Där kommer det få vara med om blandade körningar. Men kommer under vintern agera som skotersläp lite då och då när det ska letas puder en bit bort. Jag kom över ett 1300 kg släp med tipp billigt som kommer passa perfekt när jag får iordning på det.
Drog in det i garaget, hissade upp det på lyftbordet och började kolla status samt riva bromsar. Allt ink tipp och belysning ser funktionellt ut förrutom bromsskölden som är upprostad. Tänkte köpa ny och svetsa dit men undrar om något gjort det förrut och har några tips? tänkte mest på hur man får den rak och på rätt ställe. Ha de gött
Har hamnat i samma. Vet de var längesen nu men hur gick de för dig?
 
D Dmikaelsson skrev:
Har hamnat i samma. Vet de var längesen nu men hur gick de för dig?
Jag hittade tyvärr inga tips på hur man gör, jag har tagit beslut att göra obromsat släp av det. Det har jag gjort med andra. Blir nog bäst ändå, den kommer stå mycket..
 
Jag vet inte om det gäller längre (80-90 tal) men förr var väl Bromsar + fälgar Merca (5 bult) och Opel (4-bult)

Har väldigt svårt att tro att släptillverkaren gör egna bromsar, hjulnav, bromstrummor mm. Axlarna är säkert egna.
 
P
S självklart skrev:
Jag hittade tyvärr inga tips på hur man gör, jag har tagit beslut att göra obromsat släp av det. Det har jag gjort med andra. Blir nog bäst ändå, den kommer stå mycket..
Menar du att man reggar om släpet till obromsat, vilka regler gäller då isf?
 
Hittade ingen information om de heller så bytte hela axeln.
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Jag vet inte om det gäller längre (80-90 tal) men förr var väl Bromsar + fälgar Merca (5 bult) och Opel (4-bult)

Har väldigt svårt att tro att släptillverkaren gör egna bromsar, hjulnav, bromstrummor mm. Axlarna är säkert egna.
nä det stämmer inte. Det är bara bultmönstret som är lika. Komponenterna är släpvagn special.
 
Nu kan jag meddela att släpet officiellt är obromsat sedan igår.
regbesiktning och kontrollbesiktning gjort på en kvart till den nätta summan av 1350:- (hmm dyrt)
Plockade bara bort allt som hade med bromsar att göra och bultade stången.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.