Jag har precis införskaffat en Strands S25. Borrade i ett rostfritt L-stål där jag lyckades träffa flänsen varpå borren (11mm) böjde sig. Nu slår/vobblar chucken. Precis satt in ett nytt MK3/B18 chuckdorn men problemet kvarstår. Kan det vara axeln som är skadad eller behöver jag byta chuck också (röhm).

• En Strands S25 pelarborrmaskin i ett verkstadsutrymme med borrchuck och en 11mm borr i metallstycket på arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att se på dornet om det vobblar, om du kör det utan chucken på?

Borde bara vara att sätta en mätklocka emot och kolla.

Alltgår Alltgår skrev:
Går det inte att se på dornet om det vobblar, om du kör det utan chucken på?
1.5/100 enligt filmen sedan. Själva chucken vobblar 0.5mm.

Frustrator Frustrator skrev:
Borde bara vara att sätta en mätklocka emot och kolla.
Frågan är vad som är acceptabelt. 1.5/100 både på axel och dorn enligt filmen.

Rickard.
På filmen ser det onekligen ut som att det är chucken som är körd. Känns som att du hade tur att den gav sig då det är det enklaste fixet. Det är inga små krafter inblandade när man böjer så mycket snabbstål.

Rickard. Rickard.ag skrev:
På filmen ser det onekligen ut som att det är chucken som är körd. Troligtvis hade du tur att den gav sig då det är det absolut enklaste fixet. Det är inga små krafter inblandade när man böjer så mycket snabbstål.
Det blev lite fel i beskrivningen från börja. Borren blev inte sned utan den började vobblar ganska kraftigt och jag fick använda "våld" för att få bort borren från chucken. När jag återmonterade chucken så vobblade den klart mindre men fortfarande för mycket.

Köp en ny chuck, och passa på att uppgradera till en med integrerat dorn?

Alltgår Alltgår skrev:
Köp en ny chuck, och passa på att uppgradera till en med integrerat dorn?
Vad rekommenderar du?

Rickard.
Alltgår Alltgår skrev:
och passa på att uppgradera till en med integrerat dorn?
På vilket sätt är det en uppgradering? :thinking:

PetSko PetSko skrev:
Vad rekommenderar du?
Jag har själv en Albrecht. Men hade jag köpt idag så hade jag lätt testat en Evermore. Är lite på G att köpas en från dem som även klarar vänstervarv.
Här är deras vanliga (endast högervarv)

https://smaskin.se/integrerad-borrchuck-morsekona

På vilket sätt är det en uppgradering? :thinking:
Möjligen bättre precision. Färre lösa delar, mindre risk för att tappa chucken.
Men visst, för de allra flesta vid de allra flesta tillfällen så spelar det mindre roll.

Sen är de ju lite allmänt coolare och så...

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Blev en Röhm supra från Tyskland. 740sek inkl frakt.

Rickard.
Alltgår Alltgår skrev:
Sen är de ju lite allmänt coolare och så...
Här håller jag helt med, har varit och kikat på evermore:s "2 i 1" chuck (troligtvis den du skrev om) många gånger men snåltarmen i mig säger stopp varje gång då jag verkligen inte behöver den :)

Här håller jag helt med, har varit och kikat på evermore:s "2 i 1" chuck (troligtvis den du skrev om) många gånger men snåltarmen i mig säger stopp varje gång då jag verkligen inte behöver den :)
Haha ja den där jäkla snåltarmen ja, vet precis vad du menar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.