Verktyg & Maskiner
Niq: Jag har en egenbyggd version. Min är lite lite längre eftersom jag byggde den för att kunna klyva kortare brädbitar när jag inte har en bordssåg. Jag har en handcirkel med sågskena ingen sänksåg. Så jag satt inga vinkeljärn utan bara uttag så skenan ligger stilla. Den fungerar men det är ganska långsamt att jobba med. Den skulle säkert fungera hyfsat effektivt som kapsåg med en
denofrivilligebyggaren: Hej, Funderar på att köpa en begagnad disto D5. Det vore kul om den är kompatibel med deras app och koppla via bluetooth men jag hittar ingen sådan information. Kan lösa mig till att D510 ska fungera men hittar inget om just D5. Någon som kan mer än mig eller är duktigare på Google?
amatörsmurf: Jag har en mindre uppfart än du, cirka 8x10 meter och köpte en Toro 928 för två år sedan. Tyckte att jag tog i, men när det är mycket snö eller sursnö så behövs den. Om jag var du så skulle jag köpa en större. Så stor du har råd med. Vi har också grus som underlag och det är inte så kul när man råkar köra genom en massa grus i nya slungan. Försök att packa den första
Moreno: Lite återkoppling: lämnade tillbaka den efter att skruven där man stället utblåsriktningen åkte ut. Gick inte att få att fästa i gängorna igen. Så jag fick ut en ny. Har inte haft problem alls med den nya. Skjutit bra även när jag varit nere på 5 bar. Så det var nog ett måndagsex trots allt. Tack för era svar! Uppskattar alltid engagemanget och hjälpsamheten på byggahus!
bjornhallberg: Ja, det är både för att ställa borden i våg, samt släppa på trycket på länkhjulen för längre perioder. Har redan fått ojämnheter på hjulen av vikten och då är borden tomma, dvs inga skivmaterial som täcker dem eller fullt med maskiner installerade. Främst är det en kostnadsfråga. Med obegränsade resurser hade man förstås kunnat köpa riktigt bra länkhjul med mindre glapp
Lilllen: Nu är ju inte detta den produkt du egentligen efterfrågar, men köpte själv Tap Magic Aluminum i April i år. Jag köpte härifrån: https://gcabrasives.co.uk/product/tap-magic-aluminium-cutting-fluid/ Vet inte om de har den variant du vill ha. Frakten gick på 15£. Tog ungefär 2 veckor. Sedan blev det väl tull också då det är från UK, men minns inte riktigt.
Anonymiserad 55101: Får ser hur jag får ihop slangen mot dammsugaren när den kommer i veckan som kommer då. :)
Anonymiserad 284245: [citat] Har Swedol slutat med fristads eller vad? Det var ju "Swedoldagarna" ons-tors i örebro, fanns hur mkt fristads som helst? Så är det ju, olika jobb kräver olika kläder. Jag som inredningssnickare kan i princip jobba i mysbyxor, bara jag kan ha en penna och talmeter inom räckhåll.
jonaserik: I den länken som jag gav, så syns det lite av värmeinkopplingen. du får läsa den, mycket att läsa och se scrolla det var från 21 till 24 som jag ser något
Violina: [citat] DP-490 Limmet Koenigsegg använder för att limma sina kolfiber-karosser med :geek:
Fario: Min AEG skruvdragare -BS 14 C- behöver nya batterier. De gamla orkar bara med två/tre 5x80 mm skruvar. Jag vill inte behöva köpa nytt verktyg och undrar om detta är ett vettigt köp: https://www.batteryupgrade.se/shopBrowser.php?assortmentProductId=54680720 Eller om någon har annat förslag? [bild] [bild]
cpalm: [citat] Skulle vilja påstå att en lada är ett väldigt olämpligt utrymme att såga med metallcirkelsåg i, eller för den delen alla sorters heta arbeten. Finns det ingen verkstad på gården där ni kan hålla till?
Höghus: [citat] Ser ut att vara samma som jag har. /Höghus
Djävulssnickarn: Problemet är om man har vanliga påsar å filter för de går sönder av allt för mycket å grovt skit så skiten tar sig in i motorn å pajar den. Filtret jag har är ett kraftigt tygfilter från en grovdammsugare.
Mickebandsåg: Inte tänkt på det innan men min dörr verkar inte ha timer i öppet läge så jag måste sätta en separat sensor Snabbt och fult inkopplat för att kolla funktion, tror inte tejpen kommer sittakvar i taket men får se om slingan överlever vintern och då göra lite snyggare [bild]
Albireo: Oj vilken skillnad på priset. Har kollat och det stämmer att vissa leverantörer av klingor verkar skriva ut mer/all data om sina klingor. Kanske bara "bättre" klingor / leverantörer man kan få fram all information från? På HIKOKI:s hemsida för ett sågblad står följande [citat] Vid klyvning verkar tandantalet vara vägledande. Men om jag önskar en klyvklinga - Ska dessa tänderna vara
Frustrator: [citat] Dc4 är väl 25mikron, motsvarar typ 800 i grit. Duger till grövre slipning
Djävulssnickarn: Ja får du isär det är det bara att hitta en annan motor med fläns å sätta dit
Troberg: Jag behövde nitar för några (säg fem) år sedan. Då hittade jag på Swedol.
Lovan83: [citat] De hade fått in ett litet lager för någon månad sen. Det tog dock slut ganska snabbt. Så förhoppningsvis så kommer de snart igen :)
Mogg: [citat] Ja, maskinen var i klenaste laget men det gick. Arbetade med källargolvet och fick covid igen.. Mycket avstannade tyvärr då mycket annat behövde skötas. Tappade kraften. Men källargolvet på 12 kvm blev färdigt och jag är nöjd. Kommer nog inte att fortsätta med de andra golven, då det var tungt och att bärande murar riskerar att sätta sig. Med facit på hand skulle jag kunna
Djävulssnickarn: Bra idé med pumparna, kom på att motorn som kör cirkelsågen i sågverket är en gammal 22kw Asea på 2800rpm. Den har drivit en pump i ett vattenverk. Där körs klingan på ca 1600rpm, 70cm i diameter Men vissa verkar gå på 1400rpm, har 2 0.75kw 1400rpm motorer som jag plockat från gamla hydroforpumpar
Pgam: [citat] Blev det en Eurostar? Funderar också på samma paket och undrar hur den är att montera, om den går att sätta ihop själv?
bulleribock: [citat] Den är i mina ögon inte vansinnigt dyr kostar 36 öre per liter diesel. Behandlar man dieseln när man slutar köra så blir det inte jättedyrt tycker jag. 36 kr på en 100 liters tank. Sedan omsätter man bränslet och tillsattser behövs inte. Viktigast är dock att undvika vatten, då svamp och bakterier frodas i skiktet mellan vattnet i botten och dieselbränslet ovanför.
Dublin: [citat] Satt och surfade runt lite på verktygssidor av andra anledningar och råkade se scheppachsågen på en svensk sida till ett helt ok pris: https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/saga/scheppach-sanksag-pl-55.html
Sittställning: [citat] Köpt Bosch, gick att få ut kampanj prylar från Bosch med kvitto och serie nummer så 10/10 kommer använda igen :)
Djävulssnickarn: Tjenare Ska göra ett sågverk med 2 sågar, en kedjesåg å en cirkelsåg. Tanken är att först såga upp block i kedjesågen, blir då 4 skär/stock å sen såga blocken till plankor i cirkelsågen. Men frågan är vad som blir slött först, kedjan eller klingan? Är inte kedjor rätt bökiga att slipa? Om kedjan blir slö först så kanske man ska bara skära bort en sida med kedjesågen å